Gå til hoved-indhold
Kort Nyt
Marex 330 testes her i Oslo af Marex. PR-foto
Kort Nyt
Fotos: Troels Lykke
Kort Nyt
Kort Nyt
Kort Nyt
Kort Nyt
Kort Nyt

Norske Marex 330 er klar til danskerne - vi så den i Cannes

Marex Boats gav den gas på Cannes Yachting Festival. En af bådene, de udstillede, var Marex 330, som vi var om bord og fotograferede. Se også videoen: A perfect day.

Af Troels Lykke |

Marex 330 er som de andre modeller lyse og med masser af luft, men kan også lukkes til, så man kan forlænge sæsonen.

Båden kunne vælges med en enkelt eller dobbelt motorinstallation, skrueaksel eller drev.

Marex 330, der til december kommer til importøren Reese Marin i Aabenraa, forventes at opnå sin cruisingspeed i området mellem 23 og 30 knob, mens topfarten vil ligge på mellem 28 og 38 knob. Farten afhænger naturligvis af motorvalg og installation. 

Et lukket motorbådskoncept

Kasper Reese har tidligere udtalt sig til Motorbaadsnyt.dk om Marex 330eren, der koster 2,5 mio. kroner med en Volvo Penta D6-380 og komplet standard udstyr.

Den Marex 330, der kommer til Danmark til december 2021, koster dog 3,1 mio. kroner og er med to Mercury 270 HK-dieselmotorer og med joystik.

- De tidligere kunder har udtrykt et ønske om at bevare et lukket motorbådskoncept skabt omkring en indbydende siddegruppe i salon såvel som en stor siddegruppe agter. Det bidrager til, at båden egner sig til daycruising, også når man har mange gæster med ombord, forklarer Kasper Reese.

Skydedør til kaptajnen var et ønske

En skydedør til kaptajnen har også været på ønskelisten for at kunne opnå en hurtigere udgang til dæk. Tillægning og håndtering har derfor aldrig været lettere end på Marex 330. 

Varmesystemet i Marex 330 er desuden yderst effektivt, og ønsker man nedkøling, kan aircondition ligeledes krydses af på listen.

Taget ombord er funktionelt med kaleche agter og hardtop-soltag i fronten. Dette giver båden en god isoleringsevne, som sikrer behagelig sejlads - også i de kolde årstider.  

- Kalecheløsningen er den absolut hurtigste på markedet, og der er ydermere integreret et rum, hvor kalechen gemmes af vejen. Håndteringen tager under et minut at demonstrere, mener Kasper Reese.

Lad fryser og køleskab stå tændt

Et dobbelt instrumentbord opfylder alle ønsker for elektroniksudstyr. Der er desuden forberedt til iPad og lignende.

Samtidig er der mulighed for tilkøb af solceller på taget. Solcellerne leverer 900W, hvilket er nok til, at båden ikke behøver at være tilkoblet landstrøm, når man opholder sig væk fra båden - fryser og køleskab kan man derfor lade stå tændt. 

Til den eventyrlystne er der mulighed for tilkøb af tag-holder til SUP-boards, kajakker eller til cykler.

Stor solseng på fordæk

Solsengen på fordækket har samtidig en funktion som flydende platform i havet, hvor børn og forældre kan bruge den som deres egen flydende private ø. 

I salonen kan co-pilot-sædet foldes tilbage, så hele familien ombord kan nyde udsynet rettet mod sejlretningen. Køkkenet er stort nok til at imødekomme selv den mest passionerede “masterchef”, og på agterdækket tilgodeses grillmesteren med en mulighed for tilkøb af BBQ-grill. 

Siddegruppen agter kan leveres med ekstra køleskab, ismaskine, ekstra siddebænk, opbevaring eller tilpasning for dem, som ønsker mere rummelighed. Der er generelt i båden lagt fokus på opbevaringsmulighederne.

Under dæk

Ved at placere bruseren i midten af båden har man formået at skabe en indretning, som byder på et praktisk bruserum.

- Ståhøjde og masser af opbevaringsplads er blot noget af det, man oplever under dæk, og der er stadig sikret en stor masterkabine i stævnen. Selv i midterkabinen hersker rummeligheden, så to voksne overnatter komfortabelt, fortæller Kasper Reese.

I mange marinaer er der restriktioner på størrelser på bådene, derfor tilbyder Marex blandt andet denne model med kort eller lang platform.

Marex 330 er skabt til familien til søs, og der er faste kabiner som rummer op fire personer. Ønsker gæsterne ikke at gå i land, kan en ekstra opredning nemt tilpasses i cockpittet.  

Data om Marex 330:

Skrogtype: Planende

Skroglængde: 9,99 m kort platform / 10,49 m lang platform  

Skrogbredde: 3,4 m     

Dybde: 1,1 m (single ); 0,9 m (twin)

Vægt: 5500 kg (Light Craft) 7430 kg (Max.)

Besætning: 8

Senge: 4 + 2

Brændstof: 650 L

Vand: 300 L  

Varmvand : 50 L  

Holdingtank: 200 L

CE-kategori: B

Design: Marex & Nikl design

Højde uden mast: 3,98 m og over vandlinje uden mast 2,88 m

Priser:

1x Volvo Penta D6-380 og komplet standard udstyr 2,5 mio. kr. 

eller 2 x Mercury 270 HK  diesel og med joystik 3,1 mio. kr.

Forhandler: Reesemarin.dk (Aabenraa)

Motor
content-loader
content-loader
content-loader