Gå til hoved-indhold
Kort Nyt
Carsten Dilling og mandskab sejlede med i DH-DM i Juelsminde i den spritnye Carbon 465, der er holdt i sort og hvidt. Foto: Peter Brøgger
Kort Nyt
Godt nok er båden proppet med kulfiber, men i bunden Arcona 465 Carbon er placeret en 4 meter lang stålramme, med arme. Den vejer 350 kilo, men de kilo er givet godt ud ift. køl og rig. Båden er ikke for førstegangskøbere, dertil er båden med det store storsejl for krævende. Foto: Peter Brøgger Foto: Peter Brøgger
Kort Nyt
Storsejlsfaldet kører elegant under dæk i en såkaldt Tyskerskødning, hvor skødet kommer smart op i hver side. Under dæk er linen fra til den elegant, sænkede fokkerulle, også placeret. Foto: Peter Brøgger
Kort Nyt
Båden er over fire meter bred og ståhøjde er der rigeligt af på 1,95 meter, selvom Arcona Yachts designer Stefan Qviberg har været påpasselig med ikke at gøre fribordet for højt, så båden ser klodset ud. Foto: Troels Lykke
Kort Nyt
Masser af instrumenter fra B&G. Foto: Troels Lykke

Dilling og Munch Hansen købte to helt ens, hotte Arcona 465 Carbon i version II

Jens Munch Hansen og Carsten Dilling fra Rungsted er rigtigt gode venner, men også hårdeste konkurrenter. I 2019 skiftede de deres Arcona 430ere ud med en Arcona 465 Carbon, som de har været med til at udvikle. – Bådene er helt ens, siger Dilling til minbaad.dk.

Af Troels lykke |

Artikel fra arkivet.

Accelerationen er slående for båden, der kun vejer 9,55 ton. Arcona 465 Carbon er nemlig en let og stiv sag i kulfiber, hvor alle kræfter fra sejlene omsættes til fart øjeblikkeligt.

Det konstaterede minbaad.dk da vi testede båden i 2016 i Stockholm. For med en 22,5 meter kulfibermast går det stærkt, hvor krydsstellet var på 235 kvadratmeter.

Da vi i frik vind faldt ned til kurs 110 grader til vinden steg farten hurtigt op til 9,9 knob.

Båden flytter sig på selv det mindste vindpust. Og båden, der vejer et ton mindre end Arcona 46eren i glasfiber fra 2004, bevæger sig meget adræt, hvilket giver en herlig sejlglæde.

T-kølen er da også smal og moderne med en blytorpedo placeret 2,4 meter nede, men kort tid efter sejler vi 7,5 knob.

Er i ny version med dansk indflydelse

Nu er der kommet to sprit nye Arcona 465ere Carbon i nye versioner.  Men hvad de koster med kulfibermast, Forte-sejl fra OneSails og alverdens forbedringer er en dyb hemmelighed.

Vi HAR forsøgt at liste prisen ud af både importøren Ove Skovgaard-Mortensen fra Hundige og de nye ejere. Men i standardudgave og Seldén alu-mast koster svenskeren fra 4,38 mio. kroner.

Bådene er i denne sommer leveret til Rungsted, til de to venner og indædte konkurrenter, erhvervs topfolkene Jens Munch Hansen og Carsten Dilling. Før havde de hver en Arcona 430, men nu er de gået et kraftigt step op med en Carbon 465 version II.

Carsten Dilling, der blandt andet er bestyrelsesformand for SAS, forklarer til minbaad.dk, efter han har sejlet i den ny 46 fods båd.

-Det har været en meget positiv overraskelse i forhold til min tidligere Arcona 430, der vejede mere end 465eren og her er 30 procent mere sejl på i krydsstel og spileren er nu på 225 kvadratmeter, mens den på 43eren var nede på 156 kvadratmeter, lyder det fra den 57-årige Rungsted-sejler.

En del forbedringer i version II

Båden i kulfiber har samtidig fået en del forbedringer i forhold til den tidligere version.

-Den nye Arcona 465 Carbon version to har samme vægt som da den kom frem for fire år siden, men vægten er fordelt anderledes. Skroget, der kun cirka 60 millimeter tykt, har fået stærkere og lettere skum i midten, og dørken er gjort lettere, fortæller Carsten Dilling, der med sin ven Jens Munch Hansen har haft stor indflydelse på hvordan den nye Arcona 465 Carbon ser ud i dag.

Kølen er gjort lavere, men med tungere bulb.

-Vi har samtidig bedt om at kølen kun skulle stikke 2,4 meter og ikke 2,5 meter, der er standard, men nu er er der kommet 150 kilo mere bly i bulben i T-kølen, forklarer Carsten Dilling, der også skal bruge båden til tursejlads, hvor kølen ikke må være for dyb, når man skal i de danske havne.

Men kapsejlads handler det i høj grad om, og især om at slå vennen Jens Munch Hansen.

- Bådene er helt ens, det er enæggede tvillinger, og ud over de begge er i sort og hvid, så vejer de også det samme og OneSails-sejlene er de samme, og dugen er meget pålidelig og nemme at arbejde med. Men det er blevet en sport i sporten og Jens og jeg kæmper mod hinanden, siger sejleren, der også kæmpede mod sin ven i Arcona 430eren.

Carsten Dilling efter DH-DM: Nok bedst til ORC-regel

Om at sejle DH-DM i båden i Juelsminde i august med 10 gaster forklarer Carsten Dilling til minbaad.dk:

- Vi havde nogle dejlige dage i Juelsminde, hvor vi først og fremmest fik lært båden mere at kende – den var jo kun 3 uger gammel, da vi tog til stævnet. Det var rigtig god træning for os. Jeg har en meget kompetent og sammensejlet besætning, der håndtere båden rigtig godt. Vi kan dog også konstatere, at DH som måleregel straffer en båd som denne. Så det er måske mest i ORC-regi, vi skal skabe de rigtige resultater. Hjemme i Sundet lever vi jo højt på vores historiske match race mod Jens & Co, hvor vi nu har sejlet over 100 sejladser mod hinanden. De gør det godt på Mermaiden og er en værdig modstander.

Arcona 465 Carbon version II

Længde     14,09 m 

Vandlinje     13,25 m

Bredde     4,24 m

Storsejl    74,7 m2

Genua 3    61,18 m2

Mastehøjde  22,5 m

Kulfibermast fra Axxon

Dybgang T-køl 2,40 m (standard 2,5 m)

Dieseltank     240 liter

Vandtank              60 liter

Motor Yanmar  57 hk

Vægt   9,56 ton

Standardpris med alumast fra Seldén  fra 4,38 mio. kr.

Pris med Axxon kulfibermast, plus div. Forbedringer – ikke oplyst

Design               Stefan Qviberg

Forhandler  www.skovgaard-Mortensen.dk, Hundige

Værft        Arcona Yachts, Uddevalla, Sverige

Motor
content-loader
content-loader
content-loader