Gå til hoved-indhold
Det er ikke let at blive Molich X-Meter-ejer, da der årligt blot handles 1-2 både. Foto: Per HeegaardKapsejlads
Det er ikke let at blive Molich X-Meter-ejer, da der årligt blot handles 1-2 både. Foto: Per Heegaard

Klassetjek: Molich X-Meteren - i øjenhøjde med havet

Det lave fribord giver nærkontakt med sejladsoplevelsen og saltvand i nakken. Særligt erfarne sejlere med sans for fine sejlegenskaber og æstetik søger derfor mod X-Meteren, forklarer Thomas Ebert.

Af Sara Sulkjær |

Minbaad.dk tager temperaturen i de danske bådklasser. Denne gang hos Molich X-Meteren, som blev konstrueret i 70’erne af Poul Molich samt Peter Holm og Jan Ebert. Sidstnævntes søn, Thomas Ebert, bestyrelsesmedlem i Molich X-Meter-klassen, fortæller her. Artikel er tidligere bragt.

Thomas Ebert, hvorfor skal man sejle Molich X-Meter?

- Sikkerheden og kvaliteten er i top, da Poul Molich er kendt for at designe solide båd, hvilket også kommer til udtryk i X-Meteren. Båden er tidligere blevet betegnet ’Havets Morgan’, og det er da også en ret flot båd, som er konstrueret til at kunne sejle, hvorfor der ikke er taget hensyn til ståhøjde og anden komfort. 

- Samtidig er bredden stor i klassen. Folk er ikke bange for at komme og være feltets agterlanterne. En X-Meter kan dog også være et farligt våben for konkurrenterne. Se bare, hvad Per Risvang formåede med sin X-meter ved AFI Two Star forrige år (vandt overalt efter DH, red.). Det, synes vi, understreger, at den gamle konstruktion stadig er værd at kigge efter.

Hvad koster det at sejle Molich X-Meter?

- Lige nu er en X-Meter til salg til 1,2 mio., men den er også den seneste nybygning fra 2008. For 350.-400.000 kroner får du et godt eksemplar, som selvfølgelig kan opgraderes yderligere. Derudover køber de bedste kapsejlere nye sejl hvert andet år, hvilket koster mellem 20.000 kr. og 40.000 kr., afhængigt af ambitionsniveauet. 

- De årlige omkostninger og arbejdstimer varierer dog, da Poul Molich ofte lod køberne bestemme cockpit- og kahytsarrangementet. Det giver bådene en vis variation, bl.a. hvad angår mængden af teaktræ og mahogni, hvilket samtidig gør dem unikke og spændende. Alle bådene er dog bygget solidt, hvorfor der er meget få havarier og materielle skader. 

Hvad gør I for at få nye ind i klassen?

- Sagt med et glimt i øjet håber vi, at der kommer flere både til salg. Vi er opmærkesomme på de køb og salg, der er i markedet, og sørger for at kontakte de nye ejere. Oftest er det folk, der har sejlet før, der køber bådene. Det er ikke den unge, uprøvede sejler, da her er for lidt komfort. 

- I stedet skal man kunne lide at sejle og sidde med et lavt fribord. Båden henvender sig derfor til den bevidste sejler, der kan tåle lidt saltvand i nakken, og som kan lide farten og æstetikken.  

Hvordan sørger I for vidensdeling blandt sejlerne?

- Vi opfodrer først og fremmest medlemmerne til at dele informationer og erfaringer på hjemmesiden. Generelt er vi også gode til at snakke sammen og dele viden til stævner, selvom det eksempelvis er svært at se, hvor andres skødevogn står i forhold til et vindue eller andet, da bådene som nævnt er lavet forskelligt. 

- Desuden oplever vi, at nye ejere gerne vil kende historikken på netop deres båd. De ved, at det er en historisk bådtype, og vil gerne vide hvem der har haft den tidligere, hvornår den er renoveret og så videre. 

Hvor sejles der særligt Molich X-Meter, og hvilke stævner vil du anbefale at sejle i den kommende sæson?

- Størstedelen ligger ved Øresund, Nordsjælland og særligt i Roskilde Fjord, hvor der lægger syv både. I alt er der bygget 52 Molich X-Metere, hvor blot to af bådene er havnet i udlandet. 

- Vores årlige klassemesterskabsstævne, der i år afholdes i forbindelse med Super-DM i Nyborg, bliver årets event for os. Deltagerrekorden var 17 både for ni år siden, men de seneste år er vi oftest endt på 10-12 X-Metere. Derudover har vi cirka én gang om året et socialt arrangement af forskellig karakter. 

Hvordan ser fremtiden ud for Molich X-Meter-klassen i Danmark? 

- Her har været en smule aktivitetsnedgang, hvilket primært skyldes, at sejlerne er blevet ældre. Flere X-Metere har ikke været søsat de sidste år, da de ældre sejlere ikke nænner at skille sig af med deres båd, hvilket naturligvis har ført til færre både på kapsejladsbanen. Ud af de 52 både er 39 dog medlem af klubben lige nu, altså 80 procent, hvilket de færreste bådklasser i Danmark nok oplever. 

Er I tilfredse med jeres hjemmeside?

- For halvandet år siden blev hjemmesiden flyttet til en ny platform, hvilket har givet mere liv. Vi kan se, hvor vigtigt det er, at det er nemt at logge ind på sitet, lægge billeder ind og søge efter eksempelvis en ny spilerstage. Siden er kort sagt blevet mere brugervenlig, og sejlerne bruger den derfor også mere. Al kommunikation foregår desuden via hjemmesiden, selvom de fleste medlemmer har rundet de 40. 

Om Molich X-Meteren: 
Længde: 12,00 meter (10,00 m ved vandlinjen)

Bredde: 2,55 meter

Dybgang: 1,60 meter

Vægt: 3,6 ton

Besætning: 2-4 mand

Blå bog:
Navn: Thomas Ebert

Alder: 43 år

Job: Uddannet skibsingeniør, men arbejder i dag hos National Oilwell Varco

Sejlklub: Roskilde Sejlklub 

Sejler med: Far Jan Ebert og gamle ro-kammerater

Thomas Ebert og far Jan Eberts Molich X-Meter, Maja. Foto: Per Heegaard

Ofte kommer X-Metere til stævnerne uden at sejle, men udelukkende for at deltage i det sociale. Foto: Privatfoto

Som X-Meter-sejler skal du ikke frygte at være lidt rusten i mærkerundingerne. - Det rummer vi i klassen, garanterer Thomas Ebert. Foto: Privatfoto

Få herunder et overblik over de aktive bådklasser i Danmark. Kun deres primære tilholdssteder er markeret, hvorfor der kan ligge mindre fleets andre steder i landet. Tryk på ikonerne for info om område samt tilhørende bådklasse. Kortet er lavet på baggrund af artikelserien 'Klassetjek':

<iframe src="https://www.google.com/maps/d/embed?mid=15NAAilxgUw-A4vnUjJhp2wsgQ_Y" width="640" height="480"></iframe>

Motor
content-loader
content-loader
content-loader