10 gode råd før du køber brugt båd
Er du på jagt efter en brugt båd? Så pas på ikke at købe katten i sækken. Hvis du følger disse råd fra vores bådkonsulent Carsten Lund fra Ship Consult, kan du styre uden om de værste faldgruber og ubehagelige overraskelser, fortæller Danske Tursejlere.
1. Undersøg båden for restgæld
Både over 5 Gt. (ca. 30 fod) skal være optaget i skibsregisteret, og både under 5 Gt optages i Bil- og Personbogen, såfremt der er tinglyst pant i båden. Det fortæller Danske Tursejlere.
2. Undersøg bådens data
Svarer de til, hvad sælger oplyser? Langt de fleste både har et skrognummer støbt ind eller påsat agter. Skrognummeret er på 14 cifre. Landekode står først. De fire sidste cifre fortæller skibets alder. Det ses ofte, at sejlere har købt en båd, der er søsat ’første gang’ i eks. 2010, men ud fra skrognummeret kan man aflæse, at den er fra 2008.
Det kan godt give ekstra afskrivninger, hvis man ikke er klar over dette ved salg senere. Årgangen læses ud fra de sidste cifre således eks. US-FGBK0413H910. H9 betyder bygget aug. 2009 (a=jan, b=feb, c=marts osv.) 10 henviser til modelåret.
3. Er skibet CE-mærket?
Skibe, der er importeret efter juni 1998, skal være CE-mærket. Undertegnede ser ofte dette problem ved både, der er importeret af privatpersoner direkte fra USA.
Men undersøg om jeres køb skal være CE-mærket. Hvis skibet ikke er CE-mærket, kan dette få betydning for forsikringens dækning ved evt. skader.
4. Få båden løftet på land
Der kan være skader på skruetøjet eller drev. Ved drev skal man være særlig opmærksom på, hvornår bælge samt olie er skiftet. På skrueaksler/ propeller kigger man efter skader samt slør i det vandsmurte leje.
5. Skrog og skrue generelt
Når man kigger på båd, er det en god idé at opdele båden i punkter. Det vil sige, at man kigger på fribordet: Hvordan ser det ud? Hvad er skader, og hvad kan poleres op? Det samme gælder fenderlister og søgelænder. Denne måde giver ofte et bedre overblik over skader, samt hvad der skal laves ved købet.
6. Osmose
Er båden af ældre årgang, er et osmose-check anbefalelsesværdigt. Osmose kendetegnes ved blærer, der lugter af eddikesyre ved knusning. Der er flere gode hjemmesider, der giver råd om osmose. Du kan også kontakte en konsulent.
7. Maskinrummet
Indenbordsmotorer er meget dyre at reparere. Der kan være mange årsager til maskinskader, men generelt skal man være opmærksom på kølesystemet ved saltvandskølede maskiner. Maskiner, der er omkring 8-10 år, kan have kraftige tæringer i manifold.
Generelt kan man sige, at jo ældre maskinen er, jo mindre driftssikkerhed. Så nogle gange skal man overveje, om man burde købe en lidt mindre båd, men til gengæld en lidt nyere model. Vigtigt er også en længere prøvesejlads, hvor maskinen bliver ordentlig driftsvarm. Vær opmærksom på, om temperatur samt olietryk ligger korrekt.
Foretag også et alarmcheck. Virker alarmerne? Det er en fordel, hvis der er en akustisk alarm, der hyler, hvis noget går galt. Har sælger desuden kvitteringer? Hovedrenovering af maskinen er ikke noget værd, hvis ikke der ligger kvitteringer herpå.
8. Grundstødningsskader
Specielt på kølbåde er det vigtigt at undersøge båden for grundstødningsskader. Kontroller båden for revner ved kølreces. Tag dørkbrædder op og tilse bundstokke samt skot for revner.
9. Prøvesejlads
Virker instrumenter/elektronisk udrustning?
10. Vinterkonservering
Er vinteren hård, kan det medføre en del frostsprængninger. Tjek båden grundigt for skader, som en dårlig vinterkonservering kan have påført båden.