Gå til hoved-indhold
Motorer
Batteribanken på Roskilde-båden med Torqeedo-motorer, er på 6 LiFePO4 batterier på 15 kWh, hvilket giver 1,5 times sejlads ved tophastighed, 6-7 timer ved 4 knob.

To 4 kW Torqeedo Cruise-motorer på el- og soldreven formidlingsbåd i Roskilde

630 Wp-solpaneler på taget forsyner batteribanken i alle dagens lyse timer. På en solskinsdag kan båden sejle omkring 2 knob alene på energien fra solpanelerne.

Af Troels Lykke |

Roskilde Oplevelseshavn og Roskilde og Omegns Lystfiskerklubs nye el- og soldrevne formidlingsbåd Kutlingen skal bringe skolebørn, lystfiskere og andre ud på Roskilde Fjord. 

Det fortæller leverandør af Torqeedo-motorer, Henry Thomsen fra Solbaaden.dk i Aarhus.

1,5 times sejlads ved tophastighed

Den leverede båd er 7 meter lang, 2,5 meter bred og godkendt til 12 passagerer plus skipper. Den drives af to 4 kW Torqeedo Cruise-motorer, som giver den en tophastighed på 6 knob.

Batteribanken - 6 LiFePO4 batterier - er på 15 kWh, hvilket giver 1,5 times sejlads ved tophastigheden samt 6-7 timers sejlads ved 4 knob.

630 Wp-solpaneler på taget forsyner desuden batteribanken i alle dagens lyse timer. På en solskinsdag kan båden sejle omkring 2 knob alene på energien fra solpanelerne.

Motor
content-loader
content-loader
content-loader