Gå til hoved-indhold
Tur
Thomas Veber har sat kursen mod Middelhavet i en halvåben Terhi 520HT. Foto: Thomas Veber

Thomas Veber er forelsket i langturssejlads på 17-fods motorbåd – efter Middelhavet vil han til Sortehavet

500 sømil er sejlet, og Thomas Veber har endnu ikke fortrudt sit bådvalg til flodsejladsen mod Middelhavet – snarere tværtimod. Nu drømmer familiefaren om at fortsætte sejladsen ad Donau til Sortehavet.

Af Sara Sulkjær |

Mere vil ha’ mere. Også når snakken falder på ukomfortabel langturssejlads i en ældre, halvåben motorbåd på 17 fod.

Det er i hvert fald tilfældet, når man hedder Thomas Veber og netop har sejlet de første 500 sømil i den orangefarvede Mini Lisa til 20.000 kroner.

Halvvejs på turen har sejlerens plan om at sejle til Middelhavet i den minimalistiske motorbåd vist sig at være så stor en succes, at den 46-årige familiefar nu vil have endnu mere langturssejlads for pengene:

- Planen var egentlig at sælge båden, når vi nåede til Middelhavet. Men jeg vil beholde hende. Der er så mange muligheder. Hun skal sejle på flere kanaler. Og til Sortehavet. Næste år kan vi jo sejle ned langs Donau, forklarer en begejstret Thomas Veber til Minbaad.dk.

Regn udfordrer 

Den langhårede, Ærø-fødte sejler har netop efterladt motorbåden i tyske Traben-Trarbach, omkring 100 kilometer fra Frankrig, efter elleve intense dage på de tyske kanaler.

Oplevelserne har været unikke, glæden stor og problemerne minimale. Kun sommerens regnfulde luner har – i bogstavelig forstand – skabt højvande ombord:

- Når man sejler så lille en båd, er regnen bare ikke sjov. Faktisk er den rigtig træls. Vi har forsøgt en masse, at sejle med og uden kaleche og så videre, men intet hjælper. Når der først er lidt vand ombord, bliver alting vådt, og det er svært at tørre igen, forklarer sejleren, der efter få dage til søs lagde en plan:

Rammer regndråberne den spartansk indrettede Mini Lisa, fortøjes båden, kalechen trækkes op, kaffen sættes over og den gode bog og dynerne findes frem. Først når regnskyerne igen må vige for solen, vendes stævnen atter mod syden.

Svært at ændre planer

Det var netop på et af disse korte regnvejrsstop, at Thomas Veber og kusinen, der sejlede med på hele det første ben gennem Tyskland, fik ét af mange mindeværdige møder med de tyske bådejere og deres imødekommende sejlerkultur.

En øl med lokale sejlere blev til aftensmad, og aftensmaden til spørgsmålet om, hvorvidt de to danskere ikke blev i havnen natten over?

- Det kan være svært at ændre planen, men vi får så meget igen, når vi gør det. Vi har mødt mange mennesker, som vi har grint med, snakket med og som har taget os med på ture. Sejladsen havde ikke været det samme, hvis ikke vi havde været åbne for det, forklarer Thomas Veber.

Den unikke gæstfrihed har ikke på samme niveau krydset sejlerens kølvandsstribe i de nordiske farvande. Heller ikke Veber selv husker at trække ti minutter ud af det nøje planlagte hverdagsskema, hvor arbejde, aftensmad og arrangementer skal gå op i en højere enhed:

- Men jeg håber, at jeg fremover er villig til at prioritere anderledes. Det kræver ikke meget at køre gæsterne i hjemhavnen til tanken efter en dunk benzin, og det giver så meget. Det burde vi have tid til, påpeger IT-konsulenten, der til daglig sejler en 36-fods Bavaria med familien.

Savner ikke brus ombord

Den mere moderne, franskbyggede Bavaria-båd med den store rummelighed og høje komfort er på mange måder skabt til langturssejlads. Alligevel nyder Veber at drage på eventyr i den halvt så lange Mini Lisa:

- Selvom hun kun er fem meter, er der ikke noget, jeg savner, hverken det varme vand, oliefyret eller bruseren, understreger tursejleren, der om fjorten dage vender tilbage til Traben-Trarbach med sønnen Troels:

- Jeg ser frem til at cruise ned gennem Frankrig, til at stoppe ved en hyggelig café og til at sige ’bonjuour’. Jeg har et romantisk forhold til Frankrig. De søde mennesker, stemningen og duftene, forklarer Thomas Veber forventningsfuldt.

Følg løbende Mini Lisas sejltur mod Middelhavet på Instagram her.

Motor
content-loader
content-loader
content-loader