Gå til hoved-indhold
Kapsejlads
- Drabant 24eren klarer sig godt i både let og hårdt vejr. Vi lavede fire prototyper. Den skulle sejle hurtigt i alle forhold til tur og kapsejlads, siger Gerlach. Foto: Troels Lykke

Gert Gerlach: Manden bag tusinde Drabanter - nu 81 år og måske sidste tur Fyn rundt

Læs portræt af Lynæs-sejleren, der holder meget af i sin Drabant 24, som han tog fjerdeplads med overalt i Palby Fyn Cup 2015. I år sejler Gerlach igen Palby Fyn Cup med sin søn, Thomas. Han har lånt sin egen ud, så de bliver fem 24'ere i sejladsen og får eget løb i Bogense.

Af Troels Lykke |

Gert Gerlach, manden med de mange designede og byggede Drabanter, der er elskede af danske sejlere, giver ikke op endnu, selvom han er blevet 81 år.

Her til morgen i april 2021 har vi talt med Hundested-sejleren, der ser frem til at sejle Palby Fyn Cup fra Bogense i slutningen af maj og måske også Classic Fyn Rundt ugen efter.

Han kæmper for, at bådene i Palby Fyn Cup får deres eget løb.

- Jeg har lånt min Drabant 24, DEN 98, ud til en gut, Anders fra Svendborg. Han er lods og har tid til at sejle den til Bogense, så jeg tror, vi bliver fem og får vores eget løb i Palby Fyn Cup, siger Gert Gerlach og fortsætter:

- Jeg husker ikke, hvor mange gange jeg har sejlet Fyn rundt, men over 50 gange. Det er da en alletiders sejlads og altid sjovere at have sit eget løb, men nu er jeg 81 år, og det er ved at hænge på det sidste. Jeg må nok indse, at det bliver den sidste Fyn Rundt, selvom det ikke er lysten, der mangler. Måske sejler jeg også fra Kerteminde i Classic Fyn Rundt, stiller du ikke op i den?, spørger Gerlach Minbaad.dk's redaktør, der har en Drabant 24 i Rudkøbing. 

Sej i hård luft - fire overalt

Bliver der luft i Fyn rundt-sejladsen, er det ikke Gert Gerlach, der giver op. Manden, der blandt andet har bygget 165 Drabant 24'ere.

Der var eksempelvis kuling under Palby Fyn Cup, 99 både udgik, mens 174 både gennemførte. Én af de gennemførte var Gert Gerlach i en lille Drabant 24 fra 1972.

Men bådebyggeren og designeren bag de flere hundrede byggede Drabanter gennemførte ikke kun, han gik benhårdt efter en sejr med sine gaster Rolf Alling Andersen og Michael Schmidt. Lynæs-sejleren vandt også sin gruppe og tog en samlet fjerdeplads efter DH-mål.

- Det var da en barsk affære, men det gik utroligt godt, også da vi krydsede fra Fyns Hoved til Bogense, for her var bølgerne så store og runde at sejle i, men ved Lundeborg skiftede vi til en mindre fok. Turen og vores placering har da givet mig blod på tanden igen til flere Fyn rundt-sejldser, forklarede den dengang 75-årige sejler, der tilmed har sejlet Sjælland Rundt 40 gange i forskellige typer Drabant-både.

Det er også sket i en Drabant 22, efter han byggede den første i 1968. Udover en Drabant 24, som han har på 20. år, ejer han også en Drabant 22, sammen med sin søn, Thomas. De har bygget den om med et større cockpit og sat en bulb på kølen.

Fire prototyper

Men det er i Drabant 24'eren, som Gert Gerlach sejler onsdagsejlads i og deltager i andre kapsejladser, som Sjælland Rundt på Indersiden af Isefjorden. En sejlads, han vandt overalt sidste år.

- Drabant 24'eren klarer sig godt i både let og hårdt vejr. Vi lavede fire prototyper, da vi byggede den til at kunne sejle i alle forholde og sejle hurtigt, og den skulle kunne bruges til tur- og kapsejlads med et stort, arbejdsvenligt cockpit. Dengang i starten i 70'erne var der ikke så mange sejlere, der havde råd til at købe en båd, der kun skulle bruges til kapsejlads, lyder opskriften på den 7,51 meter lange og 2,2 tons tunge båd, der ikke har særligt meget sejl på masten.

- Man var mere forsigtig i 70'erne med at sætte for meget sejl. Jeg husker, vi prøvede at tage hundrede kilo af kølen, men det gik ikke. For over 40 år siden havde vi ikke beregningsformler, som man bruger i dag, derfor havde vi mange prototyper i brug. Det sværeste var faktisk at beregne, hvor meget bådene kom til at veje, forklarer designeren om Drabant 24'eren, der lynhurtigt blev populær, efter den vandt kapsejladser.

Halvtreds solgt på to år

I 1973 og 1974 blev der alene solgt over halvtreds Drabant 24'ere, og frem til 1978, hvor produktionen af bådtypen stoppede, blev der bygget 165 både.

- Båden kom efter den tungere Polaris Drabant 26. Vi ønskede en hurtigere båd til weekendtur, men hvor man også kunne tage fire personer på sommerferie. Min gode ven Ole Holst Christensen var sammen med mig primusmotor, fortæller Gert Gerlach, der startede G. G. Bådeværft i 1968. 

Først i 2006 blev værftet lukket efter op mod tusinde byggede Drabanter. Flere af Drabanterne blev dog også bygget på Tony Nillings Bådeværft i Aarhus, især Polaris Drabant 26'eren.

Gert Gerlach blev selv uddannet bådebygger på Hobro Bådevæft, men i 1960'erne nåede han også at  arbejde på de prominente bådværfter Børresen Bådebyggeri, Walsteds Bådeværft og Molichs Bådebyggeri, før  han som 28-årig åbnede sit eget bådeværft, hvor der typisk var fem-seks ansatte.

Fra 38 til 24 fod

Fra 1984 til 1995 sejlede bådebyggeren i sin Drabant 38, der kom til verden i 1984 som den sjette ud af syv Drabant-modeller. Og Lynæs-sejleren var virkelig aktiv i den velsejlende båd, hvor han blandt andet vandt Gotland Rundt overalt efter handicap. Derefter begyndte han atter at sejle Drabant 24'eren, som Gert Gerlach har renoveret.

Skrog og dæk er malet, og apteringen er fornyet uden en indersektion, som der er på de andre Drabant 24'ere. Selvom Drabant 24'eren er lille, uden ståhøjde og toilet, synes sejleren godt om det primitive set-up. Båden bruges dog kun til kapsejlads.

- Vi har en spand som toilet og gode søkøjer, så vi kan sove til luv, det er guld værd, bare lige at komme ned og sove en time under en Fyn rundt. Søkøjer er faktisk mit speciale med Drabanterne. Men ellers kan jeg lide at sejle en så lille båd, fordi at man er mere i kontakt med båden, fornemmelsen af at sejle er sjovere. Jeg har prøvet at sejle i en Dehler 41, og det er kedeligt. Samtidig er en 24 fods båd mere handy, og sejlene er lettere at hale, forklarer Gert Gerlach, der også nåede at bygge og designe en GP 1000 med designer Arne Borghegn, en Drabant One Off, som han blandt andet tog overalt-sejr med i Sjælland rundt i starten af det nye årtusinde. Båden blev siden solgt.

Drabant 24 fra 1972
Længde: 7,47 m
Vandlinje: 6,78 m
Bredde: 2,53 m
Dybgang: 1,53 m
Vægt: 2.120 kg
Kølvægt: 950 kg
Storsejl: 13,32 m2
Fok: 13,02 m2
Stormfok: 7,00 m2
Genua: 19,32 m2
Spiler: 35,91 m2
Bygget hos: G. G. Bådeværft i Hundested
Antal bygget: 165
Sidst bygget: 1978
Brugtpris: Fra 15.000 kr.
Nypris, 1972: 45.000 kr.

Gert Gerlachs Drabanter:
1968: Drabant 22 - 225 bygget

1970: Polaris Drabant 26 – 320 bygget

1972: Drabant 24 – 165 bygget

1974: Drabant 33 – 45 bygget

1978: Drabant 21 - 10 bygget (Drabant 22-skrog, men med negativ hæk - og med flushdæk)

1978: Drabant 30 - cirka 40 bygget

1980: Drabant 27 – 95 bygget

1983: Drabant 38 – 55 bygget

1989: Drabant 330 – cirka 15 bygget

Motor
content-loader
content-loader
content-loader