Gå til hoved-indhold
Kort Nyt
Sådan ser ny stævnplatform ud på Lars' Phantom 42 i Lynetten. Foto: Lars Ersted-Jensen
Kort Nyt
Kort Nyt
Kort Nyt
Kort Nyt

Sådan sætter du en stævnplatform på sejlbåd med smalt forskib

Et ønske om lettere ombordstigning og mulighed for bedre tilgang ved lave flydebroer og klipper i Sverige var årsagen til monteringen af stævnplatformen på min Phantom 42 - og jeg kan nu sætte genakkeren længere fremme, forklarer Lars Erstad-Jensen fra Lynetten Havn.

Af Troels Lykke |

Lars Erstad-Jensen, der sejler i en Phantom 42 i Lynetten Havn i København, har fornyligt monteret et nyt stævnbeslag. Nu deler han sin erfaring med Minbaad.dk's læsere: 

Ved at undersøge bredde på de forskellige typer kunne jeg se, at befæstigelsespunktet på skroget ville komme langt tilbage og derved ville idéen gå lidt af, at det ville blive en meget kort stævnplatform.

Efter mange målinger rundt på havnen, så jeg på forskellige løsninger.

Enkelte modeller kunne spændes lidt sammen, men selv med fuld sammenklemning var det fortsat et problem.

Klods mellem skrog og beslag

Så opstod idéen om at lave en klods mellem skrog og beslag for at komme lidt længere frem. Idéen blev forelagt Stig Nielsen fra Yachtmanagement, som jeg har stor tillid til, og da han sagde god for løsningen, blev der arbejdet videre med det. Stig foreslog også at påføre fugemasse ved installation for at holde klodsen yderligere fast.

Klaus fra Lynettens Bådservice var som altid meget hjælpsom, og sammen med ham så jeg på to modeller. Valget faldt på PB 120 fra Båtsystem.

Benene kan spændes sammen, og beslag og undestøtningsstangen virker mere solide end den anden model, vi så på. Der var begrænset udvalg grundet den generelle mangel på varer, som verden dette år har lidt under.

Benene på PB120 kan spændes lidt sammen (ca 5 cm) ved at løsne to bolte. Jeg spændte sammen med et dobbelt stykke tov mellem benene og en skruetrækker til at dreje tovværket rundt, så det blev kortere. Ved den ønskede bredde blev de to bolte spændt igen.

Teakstykker skal tilpasses

Vær opmærksom på, at når benene spændes sammen, skal de medfølgende to yderste teakstykker tilpasses på langs, da de nu er for brede, og vinklen ikke passer længere. Jeg brugte en båndsav til dette.

Desuden skal teak tilpasses op til skroget. Jeg lavede først skabeloner af noget billigt træ, da det ikke koster så meget at save forkert her.

Det bedste monteringssted blev fundet ved hjælp af et fald i forreste del og diverse strips med videre. Så var det at få sat markering, hvor klodserne skulle sidde. Huller i klodser blev boret med søjleboremaskine, så jeg var sikker på, de var helt i 90 graders vinkel.

Klodserne blev så brugt til skabelon, da huller i skroget skulle bores. Klodserne fik skåret en vinkel, så det følger beslaget, hvilket jeg syntes gav det bedste indtryk.

Husk at vende beslaget rigtigt, da der er undersænkning til bolthoved på den øverste del.

Epoxy fra West System

Beslag til understøtningsstang blev monteret fra vores flydende servicebro i havnen, så man kan stå stabilt ved siden af båden.

Da stævnen er meget spids, var der ikke plads indvendigt til spændeskiver til bolte, så ved hjælp af fortykningsmiddel 404 og epoxy fra West System blev der tilført ekstra tykkelse ved de to punkter, hvor boltene skulle sidde.

En tilpasset lille træklods med vitawrap omkring blev brugt til at forme det fortykkede epoxy.

Har udfyldt sin rolle denne sommer

Efter en sommer synes stævnplatformen at udfylde sin rolle. Dog tager det lidt længere tid at hale ankeret op (har elektrisk ankerspil og fuld kæde), da kæden nu kun kan hales op, hvis kæden ligger ret foran stævnen grundet rullen, som vipper ned.

Der er desuden sat antiskrid-tape på det rustfrie metalrør efter forslag fra en kammerat, som selv var faldet i vådt vejr, hvor røret kan være glat.

Sejlerhilsen
Lars Erstad-Jensen

Motor
content-loader
content-loader
content-loader