Gå til hoved-indhold
Test
Det bedste ved Petestep-skroget er skrogets komfort og stilhed. Især når man sejler lige frem i bølger. Skroget bryder bølgerne jævnt og uden meget slag. Fotos: Peter Brøgger
Test
Test
Test
Test
Test
Test
Test
Test
Test
Test

Test: Tiger BRz' prisvindende bowrider er klædt smukt på og er med stærkt alu-skrog under

Tiger BRz vandt Best of Boat 2020, blandt andet valgt af Motorbaadsnyt.dk, der er med i komitéen. Båden fra Silver Boats sejler sikkert og godt og har en masse gode detaljer, viste test i Silkeborg. Skroget er designet ved hjælp af den unikke svenske Petestep, der giver roligere sejlads.

Af Troels Lykke |

Tiger BRz sejler godt, også i de få bølger vi mødte på Silkeborgsøerne. Båden er en moderne og velkommen tilføjelse til fiberglas-bowrider-segmentet, ligesom båden er kendt for sit patenterede Petestep-skrog.

Det bedste ved Petestep-skroget er skrogets komfort og stilhed. Især når man sejler lige frem i bølger. Skroget bryder bølgerne jævnt og uden meget slag.

Skrogets Petestep-teknologi gør det samtidig muligt at sejle båden højere i vandet end med normale V-formede både med mindre nedsænket skrog. Båden flyder dermed glat og stille, næsten over vandet. Dette reducerer vandstænk inde i båden, lover Silver Boats i Finland.

- Selv med bølger i en meters højde klarer båden sig godt, erfarer Motorbaadsnyt.dk fra europæiske kolleger i Best of Boat-kommitéen. Tiger BRz tog da også prisen som bedste begynderbåd i 2020.

Derfor til Danmark

- Glasfiberfiberbåde beklædt med aluminium er der behov for i Danmark, siger den danske importør af de finske Silver-både, direktør hos Risbjerg, Jakob Sørensen, da han er med ude og teste båden på Silkeborgsøerne.

- Vi har haft en ekstra travl periode siden marts sidste år, og de mange nye kunder gør, at vi nu ser et nyt marked for aluminiumsbåde i Danmark.

Silver Boats er et kendt, nordisk værft, som fra starten har produceret aluminiumsbåde. Både i netop aluminium er meget udbredt i særligt Finland og Sverige, da den større holdbarhed gør dem meget anvendelige til sejlads i de finske og svenske skærgårde, hvor bådene ofte trækkes op på land eller lægges til små øer.

- Vi tror særligt på, at der vil være en kundegruppe, som sætter pris på bådenes større holdbarhed. Det kan være, hvis de vil bruge til dem at fiske fra eller til sejlads i eksempelvis det sydfynske øhav, hvor bådene også trækkes op på stranden, forklarer Jakob Sørensen.

Og måske har importøren ret om båden, der er smuk udenpå og stærk indeni med et aluskrog, der ikke kan slides op i en menneskealder.

Til den aktive vandski-familie

Tiger BRZ er til den aktive familie, der vil sejle dagture tæt på kysten. Den vil passe fint til at bade fra, ikke mindst da den har brede agterplatforme på hver side af den 150 hk Mercury-motor, der var på testmodellen.

Tiger BRz med nyt skrogdesign følger de allerede lancerede Z-modeller. Tiger BRz er den eneste Silver Z-serie model med bowrider-layout. Det harmoniske og klassiske grå bådinteriør er lavet af materialer af høj kvalitet.

Gulvet er samtidig lavet af kompositteak, som er mere miljøvenligt end klassisk teak og lettere at vedligeholde. Regelmæssig vask er alt, hvad du skal gøre for at opretholde det sammensatte teaks smukke udseende.

Mange gode detaljer

Der er mange gode detaljer på Tiger BRz. Båden har eksempelvis valgfrit tilbehør som LED-kørelys, der gør det let og ubekymret at navigere i mørket. Førerkonsollen er designet til at være ergonomisk og funktionel.

Alle målere, afbrydere og standard-Raymarine Axiom 9 RV-skærm er placeret godt i førerens syn uden at blokere for udsynet. Tiger BRZ' forrude giver desuden masser af ly takket være dens slanke form. Sidevinduerne fortsætter langs bådens sider og giver ly for alle i kabinen.

Man sidder godt i førersædet, og båden har en komfortabel U-sofa. Ved hjælp af et standardbord kan sofaen forvandles til en rummelig solseng.

Under bænkene er der rummelige rum med Abloy-låse. I cockpittet er der samtidig en vask med vandhane og et bærbart gaskomfur på co-pilotens konsol, som ekstra tilbehør. Der er også opbevaringsrum til fenderne, som er en velkendt funktion fra de andre Z-modeller fra Silver Boats.

Meget standardudstyr med i prisen

Rækken af ​​standardudstyr i Tiger BZR-modellen er omfattende. For eksempel bordet til det åbne agterdæk, der også fungerer som en solseng, Raymarine Axiom 9 RV + CHIRP CPT-100DVS navigationspakke, todelt agterbaldakin, hydraulisk styring, fendere med fenderliner samt puder til solsenge.

Dertil kan man købe et skuffekøleskab, varmer fra Webasto Air Top 2000 ST diesel med 9-liters brændstoftank, vandtrykssystem og en dørk i kunstteak, der er et genbrugsprodukt. Dertil kan man købe dobbeltbatterisystem, gaskomfur til pantryet og et LED-kørelys.

Solid og troværdig

Kort fortalt er Tiger BRz en solid og troværdig båd med højt fribord, gode sæder og masser af opbevaringspladser. Man sidder godt i førersædet, godt beskyttet af en tilpas høj og bred skærm med flot alu-kant på.

Båden er sjov at sejle og planer på få sekunder, når der lukkes op for de 150 hestekræfter. Båden tager ligeledes sving i god stil, uden at motoren tager luft ind ved skruen.

Bådens stævn er måske lidt stejl at se på foroven, men den skaber på den måde sin egen personlighed. Og det skal der også være til en båd, der koster lidt under en halv million kroner.

Motor
content-loader
content-loader
content-loader