Gå til hoved-indhold
Kapsejlads
En 29er kæntrer utroligt let, erfarer selv skrappe jollesejlere. Klik videre ude i siden og se masser af fotos fra sejlads i kulden. Fotos: Peter Brøgger
Kapsejlads
Pierre Baad får gave af sine sejlere: Fotos: Peter Brøgger
Kapsejlads
Kapsejlads
Kapsejlads
Kapsejlads
Kapsejlads
Kapsejlads
Kapsejlads
Kapsejlads
Pierre Baad træner 29er sejlere her sammen med Sara Nielsen og Camila Svensson i deres 29er
Kapsejlads
Kapsejlads
Kapsejlads
Kapsejlads
Kapsejlads
Kapsejlads
Kapsejlads
Kapsejlads
Kapsejlads
Kapsejlads
Kapsejlads

Fra piger til kvinder og fra drenge til mænd når 29ere kæntrer i kulden i Aarhus og træner videre

No curling. For 24 sejlere mellem 14 og 22 år piver ikke trods frosne tæer og hænder. Træner Pierre Baad står i spidsen. -29eren er ustabil som en smal kano. Jollen kræver meget balance, siger Baad, der er dybt imponeret over sejlere, der kommer langt fra Aarhus for at sejle med.

Af Troels Lykke |

29er-klassen er i fremgang i dag. Ikke mindst mange piger er vilde med den krævende 29er, der kræver masser af balance, hvis man ikke vil kæntre. Aarhus Elite- og Talentcenter er lige nu beriget med en stor tilgang fra hele Jylland.

Der kommer dygtige Opti-sejlere, de bedste af de bedste til klassen, det er nyt. Samtidig har sejlerne engagerede forældre.

 

De 14-15-årige sejlere skifter tidligere over til 29er i stedet for at gå til Laser- eller Europajollen, erfarer vi. Minbaad.dk's fotograf Peter Brøgger har mødt sejlerne på vandet, hvor træner Pierre Baad pisker rundt og coacher.

Netop i Aarhus opleves i øjeblikket en kraftcenter-effekt, der tiltrækker yngre sejlere end de førhen tidligere gymnasieelever. Det sker eksempelvis fra Bandholm, Nibe i nord med blandt andet Agnes Agersten Hansen, der er flyttet til byen og går i gymnasiet i 'Smilets By', mens hun bor på Risskov Efterskoles kollegie.

Andre bor på Team Danmark-kollegiet, mens de sejler i 29er, der er rugekasse for den olympiske 49er.

Nanna tager toget fra Horsens

Sejleren Nanna er et eksempel på en ikke curling-type. Hun tager toget fra Horsens til Aarhus for at sejle. Andre tager tog fra Silkeborg, mens nogle kommer fra Skærbæk som Camila Svensson. Flere pige-sejlere, der ofte står helt alene med alt det praktiske.

Men det giver respekt hos træneren:

- Jeg er imponeret. De unge står helt alene, der er meget logistik og bådarbejde. Så skal hulkeelen fikses, så er der et hul i båden, noget de selv skal fikse. Det er en logistisk udfordring at sejler 29er, som de selv stiller med, forklarer den tidligere jordomsejler fra Whitbread Race i 1985, 57-årige Pierre Baad. 

Siden 2007 har han trænet 29ere, hvor hans datter Ida Marie Baad, der i år skal til OL i 49erFX med Marie Thusgaard, ligeledes har sejlet. Også sønnen Carl Emil har han trænet i 29eren.

En ny 29er koster typisk 70.000 kroner, men en god brugt kan købes for 40.000 kroner, samtidig med at den koster omkring 25.000 kroner at holde kørende. Vil du sejle ti stævner, og vil du på ti træningslejre, ryger driftsomkostningerne op på omtrent 70.000 kroner.

Kun billige gummihandsker virker

Det eneste, der er billigt, er grønne Showa-gummihandsker, der har tilstrækkeligt med friktion til, at sejlerne kan holde skøderne. Selv ikke Musto eller Zhik har kunne finde handsker, der kan erstatte gummihandskerne, som fiskere også bruger.

Bruger man ikke gummihandskerne, risikerer man at få senehindebetændelse. Handskerne holder i 14 dage, men en pakke med ti par handsker koster til gengæld ingenting.

Da fotograf Peter Brøgger er på havnen før jul, er sejlerne allerede på vandet før klokken 9, hvor de øver manøvrer i meget skiftende vindforhold. Solen er ikke kommet på himlen endnu, og temperaturen er lige over frysepunktet.

Den dag er der unge sejlere fra Silkeborg, Fredericia og Herning, heriblandt Niclas der var oppe klokken syv denne lørdag for at sejle. 

Nogle er heldige at blive kørt af deres forældre, mens andre kommer med tog. Lokale sejlere er også med.

Gave til træneren

Allerede da sejlernes træner Pierre Baad kommer på havnen, er der et meget synligt bevis på, at sejlerne sætter pris på Pierres indsats.

For inden træningen starter, tager sejleren Maje Kløvelund overraskende ordet under det indledende skippermøde og overrækker en julekurv til en rørt Pierre, der er en kontant type med hjertet det rette sted og en bunke nørdet faglighed.

Sejlerne er glade for hans indsats, og de unge sejlere har derfor samlet ind til en gave.

Træningen foregår i første omgang på Aarhusbugten og bliver afsluttet med en kort bane, der er lagt med topmærket inde i havnen. Det intensiverer deres manøvre, da vinden inde i havnen både springer i styrke og retning med op til 90 graders vindspring.

16-årige drenge med tårer i øjnene

Pierre Baad ser optimistisk på de unge og deres utrolig seje indstilling til tingene, men han er også optimistisk på 29er-klassens vegne.

- Klassen er generelt vokset meget de seneste ti år, det er den største ungdomsklasse (udover Opti-klassen, red.) Den vokser især hurtigt på Øresund og Aarhus lige nu, og det viser sig, at jollen tiltrækker pigerne, der kan lide det fysiske, som jollen kræver. Mange vælter også her om vinteren. Én af grundene til, at sejlerne kommer til centrer som her i Aarhus er netop, at jollen kræver gode råd, fordi den er så ustabil at sejle. Vi ser 16-årige drenge, der kan få tårer i øjnene, fordi de har svært ved at knække koden om balancen i båden, forklarer Pierre Baad og uddyber:

- Der skal altid stå én op i båden, ellers kæntrer den. Den har ingen skrogstabilitet, og båden er hård for gasterne, der i trapez skal stå med bøjede ben, 29eren er vildere end 49eren, der dog kræver flere kræfter.

Efteråret er afgørende for udviklingen

Om vinteren handler træningen om at vedligeholde dét, man har lært om efteråret, der er den store indlæringsperiode:

- Her i den kolde vinter handler det om at få bundfældet de nye ting, sejlerne har trænet i efteråret. Man lærer fra oktober til starten af december, her udvikler sejlerne sig og prøver nye ting af, for i den periode skal der ikke præsteres til stævner. Her er der plads til at fejle. Efteråret er en meget vigtig udviklingsperiode, forklarer Pierre Baad.

Sejlerne fortsætter vinteren igennem, selvom corona-situationen nærmest har gjort det umuligt. Derfor er de unge på vandet på skift og med stor afstand. I Aarhus er man i fuld gang med at gøre piger til kvinder og drenge til mænd.

Eksempler på 29er-sejlere, der vintertræner i Aarhus:
Camila Svensson og Sara Nielsen
Camila er fra Fredericia/Skærbæk
Sara er fra Marselisborg Sejlklub

Anne Haubjerg Olesen med gast Anna Munkholm Jakobsen.
Anne kommer fra Silkeborg
Anna er fra Marselisborg Sejlklub 

Esther Houborg med Clara Roskjær Møgeltoft
Esther er fra Aarhus Sejlklub 
Clara Roskjær Møgeltoft er 22 år gammel, fra Helsingør og har sejlet i KDY. Nu er hun flyttet til Aarhus for at sejle fuld tid

Agnes Agersten Hansen og Liva Bergholdt Jul Christiansen
Rorsmand er Agnes Agersten Hansen. Hun er flyttet til Aarhus fra Nibe, hvor hun går i 1. TD på Marselisborg Gymnasium og bor på Risskov Efterskole
Gasten Liva Bergholdt Jul Christiansen er fra Skødstrup

Nanna Schroll Nørgaard og Caroline Matzen Mikkelsen
Nanna er rorsmand og fra Horsens. Hun tager toget til Aarhus næsten hver dag. Hun går i 1.g. En dygtig Optimistsejler, der er enormt vedholdende og ambitiøs på den lange bane
Caroline Matzen Mikkelsen er fra Marselisborg Sejlklub og går i 1. TD på Marselisborg Gymnasium

Loke Idriss og Lauritz Schmidt
Drengebesætning. Rorsmand er Loke Idriss fra Silkeborg, som har valgt at gå på Marselisborg Gymnasium, da han gerne vil sejle hver dag. Dygtig Opti-sejler
Gasten hedder Lauritz Schmidt og er fra Egå Sejlklub

Signe Visby Svendsen og Maja Kløvelund
Signe og Maja sejler normalt ikke sammen, men træner blot sammen denne dag. Generelt sejler de unge sammen på tværs, hvis én eller flere mangler sin faste makker. Signe er Team Danmark-elev fra Lolland. Hun bor på Risskov Efterskole og går på TD på Marselisborg. Signe vandt Zoom8 EM 2019 i Kaløvig
Maja Kløvelund er fra Aarhus Sejlklub 

Se video med Anna og Anne (interview af fotograf Peter Brøgger)

Motor
content-loader
content-loader
content-loader