Gå til hoved-indhold
Kapsejlads
Brian Kjærskov Nielsen, Dragonfly 800-skipper, forklarer at luv ponton brød sammen og tog vand ind, hvorefter at al stabilitet brød sammen og den ældre trimaran vendte bunden op, hvorefter Brian blev slæbt i havn af Søværnet. Foto: Brian Kjærskov Nielsen
Kapsejlads
Kapsejlads
Fotos: Claus Nicolajsen
Kapsejlads
Kapsejlads
Kapsejlads
Kapsejlads
Kapsejlads
Kapsejlads
Kapsejlads
Kapsejlads
Kapsejlads
Kapsejlads

Silverrudder 2021: Tre taber roret, to mister masten, sejl flænger og trimaran vender på hovedet i Storebælt

- Der var op til 12 m/sek. i årets Silverrudder, og det gav udfordringer, men sejlerne har udvist godt sømandsskab og har hjulpet hinanden, og vores unge sikkerhedsteam på land har arbejdet godt hele natten, forklarer Philipp Cossen fra Silverrudders ledelse.

Af Troels Lykke |

Vinden har været højredrejende, og det har været med til give rekorder i Silverrudder, hvor flere har sejlet under et døgn bagbord rundt om Fyn. Det hjalp da også, at mange kom igennem Lillebælt fredag aften sent i medstrøm. 

Kl. 8.30 i morges var over 100 både i mål, og der er samtidig ganske få, ud af næsten 370 startende, der er udgået af årets solosejlads.

- Sejlerne kæmpede på bidevind til Fynshoved, og derefter fik man slæk på skøderne, da vinden var højredrejende. Der er målt vind op til 12 m/sek. ved Fynshoved, og der har været havarier med storsejl, spilere, tre ror der gik, en trimaran der vendte på hovedet og to master der knækkede, men sejlerne har hjulpet hinanden og vores sikkerhedsfolk på land, der følger trackerne på bådene, har gjort det godt, forklarer Phillip Cossen her til morgen til Minbaad.dk.

Skrog tog vand ind på Dragonfly 800, der tippede rundt

Brian Kjærskov Nielsen, Dragonfly 800-skipper, forklarer på Silverrudders Facebookside om kæntringen i Storebælt:

- Som mange af jer så, kæntrede jeg i min trimaran lige nord for Storebæltsbroen kl. 15:30 i går, fredag. Leeward-pontonen brød op efter at have ramt en bølge, og vand fyldte den på få sekunder, og båden mistede al stabilitet, hvorefter en bølge tippede den over. Jeg kunne roligt klatre ned i bunden af hovedskroget og hænge på dolkgærdet, mens jeg ventede på hjælp.

Trimaran-sejleren forklarer videre:

- Jeg vil takke alle jer, der kom forbi for at tjekke, om jeg var okay og tilbyde jeres hjælp! En særlig tak til Niels Thomson i Tustine, som insisterede på at blive hængende, indtil jeg blev hentet af Søværnet (stor tak til besætningen). Jeg håber, at I alle får en oprejsning for jeres tabte tid. Jeg håber at komme med til Silverrudder igen, men sikkert i en anden båd, forklarer Brian Nielsen.

Tre mistede styringen

Det var samtidig to Sunbeam-både, der mistede roret i sejladsen, og en næsten ny JPK 10.30, der mistede styringen.

Ombord var den erfarne solosejler Anders Johansen i sin JPK 10.30 fra Vejle, der før uheldet lå med 14 knob over grunden:

- Uheldet med roret skete på vej ned i tragten mod Strib. Alt var godt, farten meget høj, og stævnen pegede direkte i tragten. Pludselig skar båden op. Roret var uden virkning og helt løst. Bjærgning af sejl inklusiv genakkeren i vandet var noget af en udfordring. Ligger nu i Juelsminde og forventer at reparere ror for videre hjemsejlads senere på dagen, siger han og takker også redningsfolkene i Juelsminde for deres aktion.

Se fotos af fotograf Claus Nicolajsen

Se mere på Facebook eller følg bådene via TracTrac

Resultater: silverrudder.com/

Motor
content-loader
content-loader
content-loader