Gå til hoved-indhold
Havne
Havne
Sejlerne kræver fri ind og udsejling for Danmarks største foreningsejede lystbådehavn. Det kan man gøre med denne akvædukt.
Havne
Byggeri af Lynetteholmen betyder en lukning af Kongedybets dybe vand, som medfører en kraftig reduktion af vandgennemstrømningen i Øresund. Kongedybet er en meget vigtig bidragsyder af saltvand ind til Østersøen og blokeringen vil til trods for en meget mindre vandgennemstrømning give stærke ukontrollerede strømme omkring besejlingen af Københavns havn og ikke mindst det kommende smalle rest-gennemløb der bliver tilbage mellem Lynetteholmens østlige badestrande og det urene område, forklarer Klaus Schlichter. Privatfoto

Sejlende protest lørdag 29. maj mod klapbro i Margretheholm Havn

Gruppen "Bevar Margretheholms havn og en grøn by i et maritimt miljø" vil nu vække politikerne med en sejlende demonstration. Man kan starte med morgenmad i Margretheholm Havn eller blot støde til inde i Københavns Havn.

Af Troels Lykke |

Talsmand for "Bevar Margretheholms havn og en grøn by i et maritimt miljø", Klaus Schlichter, fortæller til Minbaaad.dk:

Vores protestsejlads lørdag 29. maj starter med morgenmad på terrassen i Margretheholm Havn mellem 8:30 og 10:30.

Klokken 11:30 sejler vi alle frit ud af havnen uden den broklap, som vi ellers nu er blevet stillet i udsigt, og som vi derfor også protesterer mod.

Vi har, som tidligere beskrevet på Minbaad.dk, foreslået den her viste akvædukt, som ses i toppen af artiklen. Vi kræver fri ind- og udsejling for Danmarks største foreningsejede lystbådehavn.

Samles ved By & Havn Esplanaden

Inde i København samles vi alle ved By & Havn Esplanaden, og herefter sejler vi videre til "kyssebroen", hvor vi gør hold og sender en åben båd med musik ind gennem kanalerne, og nogle motorbåde sejler under broen og frem til Knippels Bro, hvor to kurerer cykler til Christiansborg med vores budskab.

Herefter sejler vi tilbage til Margretheholms Havn og byder på grillpølser mm. til alle de deltagende bådes besætninger. Sikkert helt festligt.

Sidstnævnte skulle efter vores planer blive bragt senere på DK4. Samme situation som for vores havn gælder også for brugen af Københavns Havn, som i fremtiden med den smalle dokport vil blokkere for gæster til Nyhavn og Christianshavns kanaler med flere.

Blokering af Kongedybets dybe vand

Ud over disse meget væsentlige blokeringer bliver der også en tredje blokering af Kongedybets dybe vand, som medfører en kraftig reduktion af vandgennemstrømningen i Øresund.

Kongedybet er en meget vigtig bidragsyder af saltvand ind til Østersøen, og blokeringen vil til trods for en meget mindre vandgennemstrømning give stærke ukontrollerede strømme omkring besejlingen af Københavns Havn og ikke mindst det kommende smalle rest-gennemløb, der bliver tilbage mellem Lynetteholmens østlige badestrande og det urene område.

En pendant til vores Naturstyrelse i Sverige har påklaget de store ødelæggelser af Natura 2000 områder m.v. grundet den store mængde af opgravede sedimenter i forbindelse med perimeterens bygning, som skal dumpes i Køge Bugt.  

Trafikstyrelsen er ved sidste møde ikke blevet enige med de svenske miljømyndigheder, så derfor bliver denne sag med stor sandsynlighed bragt videre til ESPOO-konventionen.

København er de senere år udvidet med omkring 100.000 nye borgere og ikke bare en enkelt ny bådplads til de statistisk set 5-10.000 nye sejlende borgere - tværtimod.

Evt. spørgsmål til protestsejladsen eller sagen kan stilles til Klaus Schlichter: klausschlichter@gmail.com. Besøg også Facebookgruppen Bevar Margretheholm Havn her.

Se video og forstå problem
I bunden af artiklen forklarer talsmand for gruppen, Bevar Margrethe Holm havn og en grøn by i et maritimt miljø, Klaus Schlichter, om problemet med Lynetteholmen:

Motor
content-loader
content-loader
content-loader