Gå til hoved-indhold
Kort Nyt
Et normalt fragskib bruger ifølge CNN 40 tons diesel i døgnet. Dette slipper denne Oceanbird for. PR-foto
Kort Nyt
Kort Nyt
Kort Nyt

Oceanbird med 80 meter højt teleskop-vingesejl skal fragte 7.000 biler over Atlanterhavet

Det 200 meter lange og 40 meter brede fragtskib Oceanbird reducerer forureningen med 90 procent. Skibet får fem 80 meter høje teleskop-vingesejl, der strækker sig 100 meter over vandlinjen. Turen over Atlanterhavet med de mange biler tager 12 dage, 4 dage længere end med motor.

Af Troels Lykke |

Det svenske rederi Wallenius Marine udvikler skibet Oceanbird, som skal kunne transportere 7.000 biler og lastbiler over Atlanterhavet, der kun drives af vinden. Der er dog også tilknyttet el-motorer til det 200 meter lange skib.

Konceptet, der i det væsentlige er en overdimensioneret sejlbåd, ville være dobbelt så højt som det største sammenlignelige skib på grund af de fem 80 meter høje sejl.

Disse ville angiveligt gøre det til verdens største vinddrevne fartøj, der er i stand til at rejse over Atlanterhavet til USA med en hastighed på 10 knob.

Oceanbird bliver verdens største vinddrevne skib

Samtidig vil rejsetiden lyde på 12 dage, hvilket, ifølge Wallenius Marine, blot er fire dage længere end et skib, der drives af fossilt brændsel, mens det udleder 90 procent mindre CO2 i processen.

Oceanbird-projektet er udviklet i samarbejde med Sveriges KTH Royal Institute of Technology og søfartsinstituttet SSPA, og man håber at mindske miljøpåvirkningen fra søtransport, som tegner sig for alle, undtagen 10 procent af handelen i hele verden.

Alene i 2018 udstedte skibsfartsindustrien 937 millioner tons CO2, hvilket er mere end hele Tyskland gjorde tilsammen. 

Motor
content-loader
content-loader
content-loader