Gå til hoved-indhold
Udstyr
Udstyr

Derfor valgte svenskerne Seldén-kulfibermast til Hallberg-Rassy 50

Svenske Seldén lancerede i år en kulfiberrulle-mast, der er udviklet til at håndtere Elvstrøm-storsejl på rulle med lange, lodretgående sejlpinde. Under vores test forklarer Magnus Rassy til Minbaad.dk, hvorfor man valgte kulfibermasten til Hallberg-Rassy 50'eren.

Af Troels Lykke |

Seldéns kulfiber-rullemast-projekt med Hallberg-Rassy 50, en 17 mio. kroner sejlklar langturssejler, er skabt i tæt samarbejde med Hallberg-Rassy, ​​der deler visionen om at kunne tilbyde behagelig sejlads for tursejleren, der virkelig prioriterer sejladsegenskaber.

Det er danske Elvstrøm Sails, der atter har leveret sejlene til Hallberg-Rassy.

- Mastprofilen på en kulfibervalsemast er 39 % lettere end en tilsvarende mast i aluminium, hvilket reducerer krængning og rortryk til et minimum og forbedrer krydsningsegenskaberne. Den lettere mast giver også mindre pendling og pumpeeffekt i ujævne søer, og generelt er sejladsoplevelsen endnu mere behagelig, forklarer Magnus Rassy, chef for Hallberg-Rassy i Sverige.

Hallberg-Rassy 50 blev den første

Seldéns første rullemast i kulfiber er netop produceret til den nye Hallberg-Rassy 50 og er lavet til trykknapsejlads gennem en elektrisk motor i masten og en hydraulisk drevet motor.

- Større både med mindre besætninger har brug for smarte løsninger til at håndtere sejlene, og vi har kørt vores produktudvikling i den retning i lang tid, påpeger Seldéns administrerende direktør, Peter Rönnbäck og fortsætter:

- Alle fordelene ved kulfibermaster, som racingsejlere har værdsat i årtier, er nu tilgængelige for selv tursejlerne, understreger direktøren fra Seldén.

Pris for Hallberg-Rassy 50'erens kulfibermast

Hele pakken koster 1.775.623 svenske kroner, svarende til cirka 1,3 mio. danske kroner,  eksklusiv moms.

Pakken til Hallberg-Rassy 50 inkluderer elektrisk rullemast i kulfiber, bom i kulfiber, spreder i kulfiber, stående rig opgraderet til rodrig,  elektrohydrauliskt udhal, elektrohydraulisk storfaldsspænding, elektrohydraulisk fokkespænding, elektrohydrauliskt akterstag, elektrohydraulisk kick samt hydraulisk mast jack med hydraulisk mastedonkraft.

- Altså en pumpe under masten, der pumper masten og riggen op til en spænding, man aldrig kan opnå med kun traditionelle vantskruer, forklarer Magnus Rassy.

Motor
content-loader
content-loader
content-loader