HyCruiser 28: En hydrogen elbåd uden rækkevidde-angst og få brændstofpåfyldninger
HyCruiser 28 giver dig stille sejlads i en elektrisk dagsturbåd med samme rækkevidde og frihed som traditionelle motorbåde med benzin- eller dieselmotorer. Der er kun et mindre antal brændstofpåfyldninger i løbet af sæsonen, men billig er den norske båd ikke.
Drømmen skal være en bådtur i en rummelig, behagelig og stille, elektrisk dagsturbåd.
Ingen støj, ingen vibrationer eller udstødning, bare lyden af bølgerne langs bådens side og fløjten fra vinden, fortæller norske Båtliv.no.
Frihed og rækkevidde er det, du er vant til. Og som om det ikke er nok, er der kun et lille antal brændstofpåfyldninger i løbet af sæsonen på den nye HyCruiser 28. Når du fylder tanken, tager det kun ti minutter.
Brint - topfart 15 knob
Hvordan er det muligt? Ja, HyCruiser 28 er en elektrisk dagtursbåd uden emission med en brint "rækkevidde". Det er et eksempel på morgendagens fritidsbåde - et let bygget skrog med slanke linjer bygget til et behageligt liv til søs med moderat hastighed.
HyCruiser 28 har en driftstid på 25 timer og kan nå op til 15 knob. Sejl ubesværet med en rækkevidde på 225 sømil. Det betyder, at du kan tage en sejltur fra Oslo til Lindesnes én strækning under perfekte forhold.
Efter en til tre timers batteridrift, afhængigt af hastighed, aktiveres HyRex og oplader batterierne lydløst som elmotoren og med kun vand som afladning.
Samme rækkevidde som diesel- og benzinmotor
HyCruiser 28 er således en stille, udstødningsfri fritidsbåd uden emission med samme rækkevidde som en båd med diesel- eller benzinmotor. En gennemsnitlig bådbruger vil klare sig med tre til fire brintfyldninger i løbet af sæsonen.
Hyrex har nu lanceret en begrænset produktion til 2022-sæsonen. Prisoverslaget for en veludstyret HyCruiser 28 er 1,85 millioner danske kroner, inklusiv moms.
Du kan læse mere og finde information om HyCruiser her.
Om HyRex
HyRex er udviklet med støtte fra Oslo by og Innovation Norge og i samarbejde med landets førende eksperter inden for brintsikkerhed. Båden vil blive bygget i overensstemmelse med regler for CE-mærkning designet af det norske søfartsdirektorat.
Energien om bord lagres i en batteribank og i brinttanke. En brændselscelle omdanner brint til elektrisk energi, som oplader batterierne efter behov. På denne måde fungerer brændselscellen og tanken som en brint "rækkevidde" med produktnavnet HyRex.
HyCruiser 28:
Længde: 8,4 m
Bredde: 2,4 m
Depl.: 1450 kg
Elektrisk motor: 30 kW
Lagret elektrisk energi: 320 kWh
Design og konstruktion: Øystein Jaer