Sjælland rundt singlehand i Phantom 42 i iskolde maj – bare fordi…
- I Kristi Himmelfartsferien havde jeg planlagt at tage ud og sejle en singelhanded-tur for at klare hovedet og få noget rutine ind igen efter vinteren, siger Phantom 42-sejler og bådspecialist i Arbejdernes Landsbank, Lars Erstad-Jensen fra Margrehetholm Havn i København.
Da jeg samtidig skulle hente en hundesele som en kammerat fra Kolding havde købt for mig, da den var udsolgt på Sjælland, tænkte jeg, at vi måske kunne mødes på Fyn, hvilket blev en aftale.
Sådan indleder Lars Erstad-Jensen sin beretning, som han fortsætter herunder:
Et kig på kortet viste, at Nyborg var ca. halvvejs rundt om Sjælland, og da vejrudsigten så lovende ud med først nordlig, senere vestlig og endnu senere drejede syd, synes det som en god idé.
Derfor var en tur med Kronborg om bagbord oplagt.
Flinke og musikglade unge
Onsdag efter arbejde gjorde jeg klar til afgang fra Margretheholms Havn. Båden var kontrolleret i løbet af ugen, og jeg havde allerede været ude to gange før og set, at alt virkede. PLB var også kontrolleret for batteri og GPS-kontakt.
Jeg bruger en Fast Find 220, som jeg altid bærer om halsen, når jeg sejler alene eller på natsejlads, hvis resten af besætningen er nede.
Afgang fra København kl. 17 med ankomst kl. 22 i Gilleleje. Der var god plads. Skråt over for viste det sig dog, at ti unge var i gang med meget høj musik og sang. Kl. 24, da to af dem gik på broen, spurgte jeg pænt, om det ikke var tid til at skrue lidt. Det må jeg sige. Flinke unge mennesker. 15 min efter var der ro. Tror, de tog videre.
Vejrudsigt på SejlSikkert-app
Inden jeg gik i seng, så jeg på SejlSikkert app’en, hvordan det var med skydning ved Sjællands Odde. Først skydning kl. 14 næste dag. Fint.
Op kl. 05.00. Ud i forbassinet og hejse storsejlet. Bruger en kraftig batteriboremaskine med Harken bit, som passer til spillene. Storsejl op på 30 sek.
Det er nemt og sikkert, når der ikke er så meget plads, og det derfor gerne må gå lidt stærkt. Jeg kan ikke hejse det så hurtigt manuelt. De sidste fem cm bruger jeg spilhåndtag for at have bedre føling med spænding af forliget. Autopilot var på med styring efter vindinstrument, så båden hele tiden er lige i vindøjet. Det fungerer.
Ud med forsejl. Vinden var NNV, så det var foran for tværs, men en meget fin sejlads. Mødte ikke mange andre sejlere, men kunne se et par både under land, da jeg var ud for Isefjorden.
Føles rart med AIS midt i Storebælt
Ved Sjællands Odde, retning mod Fyns Hoved. Vinden var gået lidt mere i vest, så fortsat foran for tværs, men lidt mere slæk på skøderne.
Inden jeg nåede til ruten for Molslinjen havde færgen fra både øst og vest passeret, så det var fint. Føles rart med AIS’en her, så bådene kan ses i god tid, og de kan se mig. Alt elektronisk er fra Garmin og taler fint sammen.
Smuk indsejling til Fyns Hoved, og ankeret blev lagt kl. 17. Det blev til 76 mil om fredagen. Lidt aftensmad og en øl, og så var jeg klar til at sidde og slappe lidt af. Der var ikke andet at høre end fuglene. Dejligt.
Motorsejlads til Kerteminde
Næste morgen op kl. 05. Morgenmad og op med ankeret. Der var nogen, som havde hældt olie på vandet, så det blev til motorsejlads ned til Kerteminde, hvor min kammerat kom kørende, og vi kunne spise en sandwich sammen.
Ved middagstid var der fortsat ingen vind, så det blev for motor mod Storebæltsbroen. Efterhånden kom der dog mere vind, og ved Omø var der 8-9 m/s fra vest, så det var agten for tværs ned mod Storstrømsbroen, hvor sejlløbet er lagt om grundet bygning af den nye bro.
Nok en god idé at overholde dette, da der jo nok efterhånden sker noget under vandet også. Da der nu var godt gang i farten, besluttede jeg mig for at forsøge at nå ind i Bøgestrømmen for natten.
Passerede Farø kl. 21
Omkring kl. 21 passerede jeg lavbroen ved Farø, hvor der lige er plads til masten, som går 18 meter over vandet. Det begyndte så småt at blive mørkt, da det var pænt overskyet.
Da jeg nåede turbøjen ved Tærø var det helt mørkt, men fandt da bøjen. Det blæste nu 10 m/s, og det var ikke muligt at fange bøjen forfra, så jeg bakkede til og fik en krog i.
Trak tov fra forskibet til agter og fik byttet rundt på de to, så båden lå med forskibet op i de små bølger. Det larmer for meget med dem ind agterfra. For natteroens skyld satte jeg ankeralarm på mobiltelefonen samt på Navigator. Denne dag var det blevet til 89 mil.
2,10 meters køl i lavt farvand
Inden lyset blev slukket, så jeg på prognosen for vandstanden ved Kalvehave. Der ville være pænt over daglig vande indtil kl. ca 10, og kl. 12 ville den være nul. Men det passede jo fint. Vil gerne have lidt ekstra vand, da jeg stikker 2,10.
Har dog været igennem mange gange og kun haft en grundstødning en enkelt gang. Og det var i den gravede rende ud mod Fakse Bugt.
Det var i perioden efter, at farvandsvæsenet overlod til kommunen at stå for sejlrenden. Der var et par år, hvor det virkede som om, at ingen tog ansvar. Efter dette har der igen ikke været problemer. Det ville også være ærgerligt, da det er en meget smuk tur.
Stod igen op kl. 05, og det er jo hurtigt at komme afsted, når man ligger ved en bøje.
Over Stege Bugt
Over Stege Bugt går jeg som regel fra ødybøjen, vest om grunden ved Bredø, da der er god dybde. Derefter mod Nyord Havn, og herefter er det jo bare at følge bøjerne. Og så lige huske, at ved Dronning Alexandrines Bro har indad-/udadgående skiftet retning.
Fra Bøgestrømstønden var det agten for tværs med god fart.
I løbet af dagen tog vinden lidt af, men der var fortsat nok til at holde en god fart omkring 6-7 knob.
Oppe ved Rødvig kom de første sejlere. Her lå jeg bag en Drabant 38. Det giver altid lidt, når der er andre sejlere. Helt hente den kunne jeg ikke, og ved 2-tiden ud for Margretheholms Havn tog jeg sejlene ned, mens de fortsatte nord på.
257 sømil på 3 døgn
257 sm på små tre døgn. Så er sæsonen skudt i gang.
Jeg synes, det giver en dejlig ro at sejle alene. Der behøves kun at være fokus på båden, og ikke fx hvordan eventuelle gaster har det. Holder dog også meget af at sejle med familien, når vi blandt andet sejler i sommerferien.
Det næste vigtige bliver den 29. maj, hvor vi skal sejle ind i Københavns Havn for at gøre opmærksom på de store udfordringer, som bygning af Lynetteholmen giver for sejlsporten omkring København. Der er selvfølgelig ikke megen sejladsmæssig udfordring i det, men vigtigt er det.
Der må godt komme lidt mere varme. Det var en lidt kold, men frisk tur. Glæder mig til, at sommeren kommer.
Lars