Gå til hoved-indhold
Kort Nyt
LM 22eren blev sprøjtelakeret. Alle beslag har været af og der er kommet nye Andersen-spil på båden fra 1977. Foto: Henning Bøgh
Kort Nyt
Sådan så LM 22eren oprindeligt ud. Carl-Emil havde betalt 15.000 kroner for den.
Kort Nyt
Kort Nyt
Kort Nyt
Kort Nyt
Pantryet er lige når man kommer ned i kahytten, hvor der er et trinbræt til højre på billedet. Fotos: Troels Lykke
Kort Nyt
Kort Nyt
Kort Nyt
Kort Nyt
Henning Bøgh har rådgivet sin søn Karl-Emil omkring bygningen af LM 22eren. Foto: Troels Lykke
Kort Nyt
Kort Nyt
Kort Nyt
Kort Nyt
Kort Nyt

44 år gammel LM 22 blev som ny efter lærling fra Walsteds Baadeværft tog fat

- Jeg er til små både, de er billige i drift, og der er fin plads i en LM 22 til min kæreste og jeg, siger den 26-årige bådebyggerlærling Karl-Emil Bøgh, som vi besøgte hos Walsteds på Thurø. Se vores video-interview med fynboen, der giver en rundvisning, samt før- og efter-billeder.

Af Troels Lykke |

For Karl-Emil Bøgh var prisen naturligvis i bund, når det gælder renovering. Han har fået alle Walsted Baadeværfts indkøbspriser, fordi han er bådebyggerlærling,

Samtidig har han, udenfor arbejdstiden, arbejdet på båden, til dels sammen med sin far, den erfarne værkfører Henning Bøgh, der sidste år havde 40 års jubilæum hos Walsteds Baadeværft på Thurø.

Karl-Emil Bøgh gav for et par år siden 15.000 kroner for sin LM 22 fra 1977. Derefter sejlede han i båden i en sæson, hvorefter han besluttede, at han ville renovere den.

Og jeg skal love for, at det er sket. Båden ser ganske enkelt spritny ud over alt. Det må være Danmarks flotteste LM 22.

Der er kommet nye beslag, nymalet dæk, fribordet er sprøjtelakeret, og der er nye Andersen-spil på, nye hynder, højglanslakeret dørk og så videre. Cirka 50.000 kr. plus det løse står renoveringen i for Karl-Emil. Plus nye sejl.

For 200.000 kroner når man langt

Anslået vil det for andre ligge i nærheden af 200.000 kroner, hvis man skulle have bådbyggere ind over.

Men taget i betragtning af at selv en lille, 24-fods ny båd fra værft, let kan koste over 500.000 kroner, kan det godt betale sig at få renoveret og opgradere en ældre båd. Samtidig kan man beholde sjælen i båden fra 70'erne.

Hos Walsteds har man også ordninger, hvor ejerne selv laver ting på båden, mens de mere komplicerede ting fikses af bådebyggerne. Fx er der en Drabant 38 under renovering, den vender vi tilbage til i en senere artikel.

- Jeg regner med at komme ud og sejle til maj, siger Karl-Emil Bøgh til Minbaad.dk, der besøgte Walsteds Baadeværft i denne måned.

Se også Sejl og Motors test af LM 22 i 70'erne

LM-Klubben

Se interviewet med sejleren her, hvor han viser rundt:

Motor
content-loader
content-loader
content-loader