Gå til hoved-indhold
Motorer
F2 bådene kommer op på en topfart af 190 km/t og kan accelerere fra 0 til 100 på bare 5 sekunder. PR-foto
Motorer

Mercury Racing lancerer ny 200 APX til konkurrence - 0 til 100 på fem sekunder

Mercury Racing udvider sin Apex-serie, påhængsmotorer til konkurrencebrug, med Mercury Racing 200 APX. En ny, 4-takts V6-model designet til brug ved UIM F2- og APBA OPC-konkurrencerne. F2-bådene når en topfart på 190 km/t.

Af Troels Lykke |

Med mere end 200 hk leverer den nye 200 APX effektfuld fremdrift pakket ind i den seneste 4-takts teknologi. Samtidig er udstødningsgasserne mindsket med op til 50% set i forhold til 200 XS OptiMax-modellen og hele 90% lavere i forhold til den ældre SST 120-model, fortæller Mercury-importør Jørgensen & Dahl i Greve Marina.

- Nyheden 200 APX er designet til at kunne levere toppræstationer og samtidig reducere omkostninger for brændstof og vedligehold. Mercury Racing har fokus på at levere højpræstationskonkurrence-motorer, der samtidig holder udstødningsgasserne til et absolut minimum. Den nye 200 APX er et godt skridt på vej den rigtige retning, forklarer Stuart Halley, chef for Mercury Racing.

0 til 100 på 5 sek.

På banerne for UIM F2 og APBA OPC benyttes katamaraner opbygget i carbon, der inklusiv fører og motor vejer i omegnen af 510 kg. F2-bådene kommer op på en topfart af 190 km/t og kan accelerere fra 0 til 100 på bare 5 sekunder.

Motorblokken i Mercury Racing 200 APX er baseret på Mercury Marine 3,4 liters motor med dobbeltliggende knastaksler.

For at gøre motoren konkurrenceklar er kompressionen hævet fra 10:1 til 11:1 med de maksimalle omdrejninger hævet fra 5.800 til 6.800. Et lille svinghjul betyder, at motoren kan klare højere omdrejninger end normalt. Motoren kræver 98 oktan benzin.

200 APX anvender samme midtersektion på 12 tommer som konkurrencemotoren Mercury Racing 360 APX V8 med et strukturelt gearhus med vådsump og integreret powertrim. 

200 APX giver op til 20% højere drejningsmoment

200 APX giver op til 20% højere drejningsmoment set i forhold til en 2-takts motor, men ved lavere omdrejninger vil en del af drejningsmomentet blive brugt til forøgelse af propelleromdrejninger, hvilket tillader de fleste racingteams at benytte samme propeller, som tidligere blev benyttet på 2-takts motoren.

Sideløbende med udviklingen af Racing 200 APX har Mercury Racing udviklet 10W-30 MRX motorolie, som er specielt designet til at kunne modstå den ekstreme varmeudvikling, der opstår under konkurrence.

Mercury Racing 200 APX kan leveres fra maj 2021, dog udelukkende til F2-teams.

Motor
content-loader
content-loader
content-loader