Gå til hoved-indhold
Havne
Motorsejleren var den første til at afprøve den nye vaskeplads. Foto: MarinaNews

Flydende bådlift i Esbjerg erstatter kranløftet - sejl ind på platform og bundmal

Det er ikke længere nødvendigt at sætte båden på land, når bunden skal friskes op, eller skroget undersøges. En ny og flydende vaskeplads gør processen enkel, alt imens plads på landjorden ikke længere er en nødvendighed.

Af Jesper Elle |

Det kan være en omfattende indsats, når både skal op af vandet for at få bunden vasket og smurt - især hvis havnen mangler en bedding, kran eller spuleplads.

Alligevel bliver bådene som oftest trukket op på land via en bedding eller løftet op med kran. Noget, der efterfølgende kræver opbevaringsplads til bådene på land, hvilket flere havne ikke har til rådighed.

Alle disse tiltag kan man nu undgå med en helt ny, flydende og miljøvenlig vaskeplads, der er opfundet af Kentek Flydebroer ApS. Det skriver MarinaNews i sin sommeravis.

Ny havn uden bedding

Inspirationen til den flydende miljø-bådlift blev midt om natten en del af tankestrømmen hos Kent Sylvestersen, der ejer Kentek-virksomheden, der allerede er kendt som producent af flydebroer.

Baggrunden for idéen om en flydende vaskeplads udsprang fra Esbjerg Søsport, der stod overfor et problem efter udflytning til den nye Esbjerg Strand Lystbådehavn. Den nye havn har ingen bedding, og der er samtidig endnu ikke taget stilling til en bådkran.

- Så kom idéen. Hvorfor ikke lave en flydende miljø-vaskeplads, der samtidig kan filtrere malingrester og giftige stoffer fra vaskevandet, fortæller Kent Sylvestersen.

Bygget på flydepontoner

Med erfaringen fra produktion af flydebroer er den nye vaskeplads bygget op omkring otte flydepontoner.

I midten er der placeret en stor ’bradepande’, som kan sænkes godt to meter ned i vandet, så både med en dybgang på op til 2,20 meter kan sejle ind på platformen.

Bådliften kan tage både op til 14 tons og en længde på 14 meter. Båden holdes her med fire støtter og fire spil, og platformen hæves op fra vandet. 

En proces, der fungerer perfekt - også i Esbjergs udprægede tidevand, hvor anlægget fint følger med vandstanden, viste en demonstration af anlægget i begyndelsen af juni, hvor MarinaNews fulgte processen.

Vandet renses

Med til anlægget hører en container, der fungerer som en slags førerbunker. Her findes hele styringen, en vandtank på 3.000 liter og to filtreringsanlæg.

Det ene er et båndfilter, hvor papiret opsamler partikler på en størrelse op til 50 my. Det andet er et posefilter, som klarer partikler helt ned til en størrelse på 5 my.

Hertil kommer et clinometer – en krængningsmåler – der sørger for, at flydebroen altid ligger vandret. ’Bradepanden’ justeres med det ønskede fald, så vaskevandet løber til opsamlerrenden med brønd. Herfra pumpes vandet op i containeren, hvor rensningen foregår.

Det hele styres håndholdt og trådløst, og hele konstruktionen, der virker elegant, har en flot finish.

Flere havne interesseret

Den flydende bådlift er velegnet til havne, som mangler plads på land, ikke har en bedding eller en vaskeplads. Den kan ofte helt erstatte et kranløft. Skal båden bare spules og bundsmøres, vil det ofte kunne gøres på én dag.

- Man kan sagtens forestille sig, at en ekstra vask kan erstatte en smøring af bunden, så vil den miljømæssige gevinst være endnu større, fortæller Kent Sylvestersen.

Investeringen ligger et sted mellem 1,4 og 1.8 millioner kroner, men Kent Sylvestersen er ikke emsig for at få solgt liften.

- Jeg er åben overfor forslag, når det kommer til financiering. Det vigtigste er at få anlægget i brug, så vi kan få vigtige erfaringer med blandt andet drift og holdbarhed, understreger Kent Sylvestersen.

Foreløbigt er tre østjyske havne interesserede i bådliften, men Kent Sylvestersen kan endnu ikke røbe, hvor anlægget havner. 

Kun én ting er sikkert. I den nye Esbjerg Strand Lystbådehavn bliver det ikke, for der må den flydende miljø bådelift indtil videre ikke ligge.

Artiklen blev bragt i samarbejde med havneportalen MarinaGuide, der dækker 100 danske lystbådehavne. Læs mere her.

Motor
content-loader
content-loader
content-loader