Gå til hoved-indhold
Kapsejlads
I Silverrudder, som her ses, må man bruge alle de sejl man vil, der er ingen restriktioner, som i DH. Foto: Troels Lykke

Odense-sejler: Silverrudder og Vegvisir uden DH-regel er kejserens nye klæder

De sejladser, som Morten Brandt og hans firma Shorthand har ”udviklet” og igangsat, såsom Silverrudder og Vegvisir, har ikke noget med kapsejlads at gøre, mener Dehler 31-sejler fra Odense Sejlklub, Torben Buris Larsen. Morten Brandt svarer på kritik.

 

Af Troels Lykke |

Det er sejladser, hvor det kun drejer sig om at vise sig selv og sine omgivelser, at man kan gennemføre en sådan sejlads, hverken mere eller mindre, fortæller Dehler 31-sejler Torben Buris Larsen fra Odense Sejlklub, der fortsætter sit læserbrev til Minbaad.dk:

Det er Kejserens nye klæder at kalde disse sejladser for kapsejlads. Det giver f.eks. overhovedet ingen mening at sætte både på h.h.v. 30, 31, 32, 33, 34 og 35 fod af forskellige konstruktionstyper op mod hinanden i et race.

Jeg vil påtage mig at stå inde på land og udpege både vinder og taber i et sådant race, så det er jo ingen ting værd i kapsejladsmæsig henseende.

I dag står DH-regel næsten perfekt

I Danmark har vi en national måleregel (DH), hvor der i Dansk Sejlunion er brugt i tusindvis af udviklingstimer for at få den så retfærdig som mulig.

I dag fremstår den næsten perfekt, og den er i hvert fald brugbar, når både inden for fem fod vil kapsejle mod hinanden.

Jeg synes, det er meget ødelæggende for dansk sejlsport, at der arangeres kapsejladser, hvor der ikke tages hensyn til andet end fem fodlængder på bådens overaltlængde. 

Jeg så hellere, at Dansk Sejlunion udviklede en lightversion af et DH-målebrev, således at bådejere kunne få et målerbrev uden at skulle ofre tid og mange penge på at få båden med rig og sejl målt fuldstændigt op af en godkendt måler, slutter Torben Buris Larsen.

Morten Brandt: Adventure Sailrace-reglen er tænkt som en mulighed for at optimere sin båd

Vi har bedt eventmanden, københavneren, journalisten og sejleren Morten Brandt, der opfandt Silverrudder og senere Vegvisir Racem om at kommentere på Odense-sejlerens kritik:

Morten Brandt:

- Det er rart med kritik - tak for det. For mig udelukker den ene form for kapsejlads ikke den anden. Ingen er tvunget til at deltage i kapsejladser, der arrangeres efter Adventure Sailracing-reglerne.  

- Reglen (hvor der ikke tages højde for måleregel, men bådens længde og deltagernes evner som navigatører, red.) er tænkt som en mulighed for at optimere sin båd, så den sejler bedst og hurtigst muligt, og samtidig ønsker jeg at sætte navigationen fri, så det igen bliver en udfordring at finde den klogeste rute rundt på en bane. 

Folk oplever, at det er ræs uden DH-regel

Eventmageren fortsætter sit svar:

- Når det er sagt, er jeg mere end 100% sikker på, at de mange tusinde deltagere, der efterhånden har været med i disse sejladser (uden DH-regel, men hvor første båd i mål vinder, red.) oplever at være med i en kapsejlads.

- I Adventure Sailracing er de mange med for at gennemføre, mens de få er med for at vinde. Fælles for de fleste er, at de forsøger at gøre deres både så hurtige og velsejlende som muligt. I min verden giver det ingen mening at have måleregler, der gør det modsatte, hvilket alle måleregler gør. 

- Når det kan "betale sig” at ødelægge sin båds sejlegenskaber for at få et bedre mål, så er der noget galt. Tænk at vinde en sejlads, fordi man har gjort sin båd tungere, mindre stabil eller ladet spileren blive i land. Det giver absolut ingen mening.

- Det er interessant, at nogle værfter har set, at der er et marked af folk, der ønsker velsejlende både, hvor der ikke skæves til den ene eller anden måleregel. Både som Seascape 24 og Dehler 30od er designet med Adventure Sailracing-kategorierne i baghovedet.

Første gang for Fully Crewed

- Der er kommet flere sejladser til, der sejles efter Adventure Sailingracing-reglen – for eksempel Midsummer Challenge i Sverige, 1Star fra Køge, Silverrudder Challenge og naturligvis Vegvisir Race, fortsætter Morten Brandt:

- Alle disse er enten singlehanded eller doublehanded. Som noget nyt bliver der på Round Denmrak Race Inshore også deltagelse af både med fuld besætning. Det bliver spændende at se det udfolde sig i en ny sammenhæng. 

- Adventure Sailracing er et supplement til dét, vi allerede har, og en ny måde at få flere til at deltage i sejlsport. Nogle Adventure Sailracere er nye til kapsejlads, mens andre ikke har dyrket det i årevis. De bliver nu aktiveret eller reaktiveret og bidrager til, at kapsejladsscenen i Danmark får nyt liv, hvilket jeg synes er positivt, slutter Morten Brandt. 

Motor
content-loader
content-loader
content-loader