Gå til hoved-indhold
Kort Nyt
X-332'eren er skabt til både tur- og kapsejlads. Foto: Henning Ebdrup Nielsen

Klassetjek: Populær X-332’er er solgt, inden den lander på brugtmarkedet

Sejlerne står i kø til den populære X-Yacht, der af værftet i Sønderjylland regnes som én af deres bedste konstruktioner. Med sejlegenskaberne i fokus er de inkarnerede sejlere begejstrede, samtidig med at der ikke slækkes på komforten om læ.

Af Sara Sulkjær |

Minbaad.dk tager temperaturen i de danske bådklasser. Denne gang sættes X-332’eren, der er bygget mellem 1997 og 2004, i rampelyset. En bådtype, der i den grad har vind i sejlene, fortæller formand for klassen, 61-årige Henning Ebdrup Nielsen.

Henning Ebdrup Nielsen, hvorfor skal man sejle X-332?
- Værftet siger selv, at det er én af de bedste X’ere, de rent sejlmæssigt har lavet. Det er som at få en større jolle. Den er livlig, sjov at sejle og reagerer prompte, som man kender det fra jolleklasserne. Selv på tursejlads bliver sejlene ofte trimmet lidt ekstra. Da ligger den fantastisk i vandet og sejler fra de større både.

- Sejlegenskaberne er derfor den naturlige førsteprioritet, men det er lykkes X-Yachts at bygge linjer ind i båden, som samtidig gør den lækker om læ med agterkahyt, toilet og bad samt et stort cockpit. Den sejlbevidste bådejer, der gerne vil gøre det godt på DH-sejladserne, men også vil bruge båden til tursejlads, har derfor stor glæde af X-332’eren.

Hvad koster det at sejle X-332?
- Bådene er vældig populære. Faktisk har to personer kontaktet mig for at høre, om jeg kunne være interesseret i at sælge min båd. Herhjemmee har der ikke været nogen officielt til salg det seneste år. Et par stykker blev solgt i vinter, men de nåede ikke at komme på markedet. 

- Er du blandt de heldige, der får fingrene i en af bådene, må du regne med at slippe 500.-700.000, alt efter bådens stand. Til sammenligning blev de nybyggede X-332’ere omkring 00’erne søsat med et prisskilt på 1,2 millioner. Hertil kommer hvert tiende år en ny sejlgarderobe med storsejl, fok og spiler til omkring 100.000 kroner.

Hvad gør I for at få nye ind i klassen?
- Ud af de omkring 60 både, der ligger i landet, er halvdelen medlemmer af klubben. Et medlemstal, der har været ret stabilt de seneste år, og både dækker over de ældre sejlere, men også de nye, yngre familier, der vil have en båd med høj komfort og gode kap-evner, og som derfor netop køber X-332’eren.

- Bådens egenskaber betyder også, at den, i hvert fald i øjeblikket, sælger sig selv. Samtidig er vi enige om, at vi i bestyrelsen skal bibeholde vores skabte opmærksomhed på X-332’eren for at sikre dens fortsatte popularitet. Noget, der også er med til at holde brugtbådspriserne oppe.

Hvordan sørger I for vidensdeling blandt sejlerne?
- Da vi for ti år siden skabte klasseforeningen, var det i høj grad med netop vidensdeling for øje. Når vi afvikler vores årlige generalforsamling, er det derfor typisk i forbindelse med et virksomhedsbesøg hos blandt andet X-Yachts, Elvstrøm Sails eller lignende. Her dukker omkring 15 sejlere med påhæng op, så det er ikke sjældent, at vi til disse arrangementer er omkring 30 deltagere.

- Til hverdag er det hjemme- og Facebooksiden, der fungerer som de bærende platforme. Medlemmerne er gode til at dele og svare de andre sejlere, hvilket særligt for nye sejlere har stor betydning. Der er ingen grund til, at man selv står og klør sig i nakken, hvis andre allerede har fundet den gode løsning.

Hvor sejles der særligt X-332, og hvilke stævner vil I anbefale at sejle i den kommende sæson?
- I Øresund har vi en del medlemmer, mens fire både holder til i Bogense og tre ligger i Hejlsminde. Generelt er bådene fint fordelt over hele landet og bliver det ikke mindst i disse år, hvor flere af de i alt 400 byggede X-332’ere vender tilbage til Danmark.

- Flere gange har vi forsøgt at samle bådene til et fælles DM, stævner eller andre weekendture, men opbakningen er desværre ikke stor. I stedet har vi valgt at afvikle et uofficielt DM i forbindelse med Palby Fyn Cup, hvor mellem 10 og 13 både de seneste år har sejlet med.

Hvordan ser fremtiden ud for X-332-klassen i Danmark?
- Vi er udfordret af de moderne sportsbåde, der er blevet utrolig populære. Men deres popularitet betyder også, at flere medlemmer er blevet en del af landets sejlklubber. Jeg tænker, at også disse sejlere på sigt vil købe komfortbåde med plads, ståhøjde og gode sejlegenskaber, som netop fås i X-332’eren.

- Også de nuværende kølbådssejlere handler sig ofte frem til X-332’eren. Det er sejlere, der typisk er startet i en mindre båd, men som med årene har fået mulighed for at købe større. Vores gennemsnitsalder i klassen er derfor i den høje ende på 50-60 år, men så længe nye står klar til at tage over, når vi går i land, ser jeg det ikke som et problem.

Er I tilfredse med jeres hjemme- og Facebookside?
- Med over 300 medlemmer fra hele Europa er der livlig aktivitet på Facebooksiden. Sejlerne deler spørgsmål og viden, de kan sætte både eller udstyr til salg, ligesom de kan hente gode råd.

- Hjemmesiden, som vi netop har relanceret, henvender sig til gengæld særligt til potentielt kommende X-332-ejere. Den dukker hurtigt op i søgefeltet, og her findes god og brugbar information om klassen. Samtidig opfordrer vi medlemmerne til at sende gode billeder, tips og idéer, så de også figurerer på hjemmesiden, og ikke blot på Facebook.

Om X-332’eren:
Længde, overalt: 10,20 m / 33,2 fod
Længde, vandlinjen: 8,8 m / 28,9 fod
Bredde: 3,3 m
Dybgang, standard: 1,85 m
Ståhøjde: 1,87 m
Ballast: 1.400 kg
Deplacement: 4.100 kg
Storsejl: 35,54 m2
Rullegenua: 31,40 m2
Spinnaker: 73,80 m2
Gennaker: 71,50 m2

Blå bog om formanden:
Navn: Henning Ebdrup Nielsen
Alder: 61 år
Beskæftigelse: Sælger hos Wurth i Kolding
Sejlklub: Bogense Sejlklub
Sejler med: Hustruen, børn og børnebørn samt kammerater

Motor
content-loader
content-loader
content-loader