Gå til hoved-indhold
Kort Nyt
Båd sank i Skødshoved efter der ikke kunne indgås en betalinsaftale med en havnefoged i Skødshoved. Foto: Nordfalcken

Takkede nej til hjælp efter havnefoged ikke ville indgå betalingsaftale - så sank motorbåden

Forsikringsselskabet havde bedt ejeren om ikke at foretage sig noget efter en grundstødning, hvorfor bådejeren ikke havde behov for hjælp, forklarer frivillige reddere fra Nordfalcken. Da havnefogeden ikke ville indgå en betalingsaftale, måtte båden ligge for anker, hvorfor den sank.

Af Troels Lykke |

Redningsfolkene fra Nordfalcken i Egå skriver den 21. april på deres Facebookside, efter de var på redningsopgave, hvor en motorbåd ikke ville have hjælp:

JRCC havde via Østjyllands Politi fået en melding om en grundstødt motorbåd, som så ud til at tage vand ind. Anmelder har set den fra landsiden og kontaktet politiet.

Båden var blevet ankret op i går, men drev nu på ankret - ind på lavt vand - hvor bølgerne var i gang med at bordfylde fartøjet.

Vi havde kun en adresse at sejle efter, så det tog lidt tid at finde båden. Da vi endelig ankommer, ses to mænd i forsøget på at redde deres båd.

Smidt anker

De fortæller, at båden havde fået motorskade, og at de derfor havde smidt anker og sejlet i land i en gummibåd.

Vi tilbyder vores hjælp - hvilket de afviser* - og vi kan derefter vende næsen hjemad igen. JRCC, politiet og anmelder orienteres om turens udfald. Nordfalcken er i havn igen kl. 20.30.

Det viser sig, at forsikringsselskabet havde bedt ejeren om ikke at foretage sig noget, hvilket var derfor, de ikke havde behov for hjælp.

Derfor ville mandskab ikke have hjælp

Mathias Tjerrild, der var om bord på den uheldige båd, skriver på Facebook, at man skal passe på med at dømme folk for hurtigt, før man kender historien bag.

Han skriver bl.a. på Nordfalckens Facebookside:

- Båden fik motorstop i Aarhusbugten udenfor Skødshoved Havn, hvor NordFalcken så fint hjalp os i land. Da havnefoged ikke ville indgå en betalingsaftale, måtte vi ud og ligge for svaj, idet vi ikke vidste, hvor længe vi skulle ligge der.

- Vi valgte bevidst at placere båden ude foran mine bedsteforældres sommerhus, så der kunne holdes øje hele tiden. Desværre var to ankre ikke nok, og vi valgte derfor (min far og jeg) at vade ud fra kysten med vaders og et ekstra anker.

Drev på grund og tog vand ind

Desværre var bølgerne for store, og båden drev på grund, hvilket resulterede i, at båden blev fyldt med vand:

- Inden vi tog turen ud til båden, havde forsikringsselskabet bedt os IKKE at gøre noget. Hverken drive vand ud af båden eller transportere den. Derfor takkede vi nej til tilbuddet fra Nordfalcken, forklarer ejeren og understreger:

- Og til sidst vil jeg gøre opmærksom på, at vi ikke tilkaldte hjælpen. Det var to piger inde fra stranden, der havde set båden, før vi ankom derned. Derudover skal Nordfalcken have stor tak for deres indsats. Vi ville gerne have hjælp, hvis forsikringsselskabet havde tilladt det, skriver Mathias Tjerrild.