Gå til hoved-indhold
Kort Nyt
Foto: Peter Brøgger

Brev til skatteminister Bødskov: Der snydes med forsikringsafgift via udlandet - forsikringsafgiften bør afskaffes

Der tegnes fortsat kaskoforsikringer i udlandet, uden at der betales forsikringsafgift til den danske stat. Omfanget er stigende for større lystbåde, hvor de mest markante besparelser er at opnå ved ikke at betale forsikringsafgiften. Læs brev fra Danske Tursejlere og Dansk Sejlunion.

Af Troels Lykke |

I et brev til skatteminister Morten Bødskov omhandlende forsikringsafgiften for lystfartøjer lyder det fra Danske Tursejlere og Dansk Sejlunion:

Vi har med interesse læst spørgsmål nr. 184 dateret 4. december 2020 vedrørende udgifter til administration af forsikringsafgiften for lystfartøjer stillet af Erhvervsudvalget på foranledning af MF Hans Kristian Skibby (DF).

Vi har ligeledes med stor interesse læst skatteminister Morten Bødskov’s svar (20. januar 2021).

Skatteministerens svar foranlediger os til at komme med følgende kommentarer.

Forsikringsafgiften udgør i dag 1 % af fartøjets sum for kaskoforsikringen og har i 2019 bidraget med et provenu til statskassen på ca. 90 mio. kr.

Dette svarer til en samlet forsikringssum på ca. 9 mia. kr. for de forsikrede fartøjer. Vores erfaring siger, at den gennemsnitlige forsikringssum for et lystfartøj udgør ca. 300.000 kr., hvilket betyder, at ca. 30.000 lystfartøjer har tegnet en kaskoforsikring gennem et dansk forsikringsselskab.

I Danmark er der ca. 120.000 aktive lystfartøjer, hvoraf der angiveligt er tegnet en kaskoforsikring for ca. 1/4 af disse lystfartøjer. Tidligere opgørelser fra TrygFonden indikerer op imod 400.000 fritidsfartøjer i Danmark, men her er medregnet alle mindre sommerhusjoller etc.

Sejlere straffes med afgiften

Forsikringsafgiften for lystfartøjer har længe givet anledning til mange diskussioner, idet denne afgift rammer meget skævt.

De mennesker, der af egen fri vilje har tegnet en kaskoforsikring for at sikre deres værdier, bliver straffet/forskelsbehandlet med denne forsikringsafgift.

En lang række sejlere tegner fortsat kaskoforsikring igennem udenlandske forsikringsaktører og omgås denne afgift. Skat har tidligere udtalt, at der er pligt til at betale afgiften, selv om man forsikrer i udlandet.

Enten skal det pågældende forsikringsselskab opkræve afgiften og sende den til den danske stat, eller også er man selv pligtig til at gå til Skat og anmode om lov til at betale afgiften. I praksis fungerer dette ikke, og staten går derfor glip af store afgiftsbeløb.

I strid med moralen

Danskere med større både sejler disse til udlandet for vinteropbevaring og service. Forsikringen opsiges i det danske selskab i vinterhalvåret, og der betales således ikke afgift. Samtidig er det udenlandsk arbejdskraft i Sverige og Tyskland, som får glæde af hele vintervedligeholdelsen = mistede arbejdspladser.

Fartøjer til kapsejlads og anden idrætssejlads er også pålagt forsikringsafgiften, såfremt der er tegnet en kaskoforsikring.

Alle disse fakta er i strid med rigtig mange danskeres retsbevidsthed og i strid med vores moral.

Skat har på utallige henvendelser svaret, at det er lovpligtigt at betale forsikringsafgiften, også ved forsikring via udenlandske selskaber, men vi må desværre konstatere, at Skat ikke udøver nogen form for kontrol.

Flere rykker til udlandet

Konsekvensen er, at der fortsat tegnes kaskoforsikringer i udlandet, uden der betales forsikringsafgift til den danske stat, og at omfanget af disse aktiviteter er stigende, ikke mindst for større lystbåde, hvor de største besparelser er at opnå ved ikke at betale forsikringsafgiften.

Derfor mener vi, at forsikringsafgiften bør afskaffes, idet et provenu på ca. 90 mio. kr. er et lille beløb i det samlede regnskab for staten.

Vi står naturligvis til rådighed for en uddybning af vort forslag, såfremt ministeren eller udvalgene ønsker dette.

Med sejlerhilsen

Leif Nielsen, direktør i Danske Tursejlere

Christian Lerche, direktør i Dansk Sejlunion

Motor
content-loader
content-loader
content-loader