Gå til hoved-indhold
Havne
Skitse over Marina City med lystbådehavn, bolig og promenade. Grafik: COBE.
Havne

Koldings nordlige marina lukkes - sejlerne skal i 2023 til ny Marina City med 1000 bådpladser

Baggrunden for projektet er, at det er nødvendigt at udbygge den sydlige lystbådehavn Marina Syd, da den nordlige Lystbådehavn Nord skal flytte. Længst mod øst planlægges en klynge af op til 28 moderne husbåde. Kolding Sejlklub er positiv overfor ny havn.

Af Troels Lykke |

På sydsiden af Kolding Fjord skabes en ny, bæredygtig bydel. Marina City vil i 2023 rumme et nyt og tiltrækkende bolig- og havnemiljø samt Danmarks mest attraktive marina og den største udenfor hovedstadsområdet med 1000 bådpladser.

Baggrunden for projektet er, at det er nødvendigt at udbygge den sydlige lystbådehavn Marina Syd, da den nordlige Lystbådehavn Nord skal flytte, fortæller Kolding Kommune.

Lystbådehavn Nord nedlægges og flyttes som følge af en strategisk beslutning om at udvikle en stor, top-attraktiv lystbådehavn.

Dette kan ikke ske ved Lystbådehavn Nord, som er utidssvarende, mangler plads og er miljømæssigt under pres på grund af naboskab med erhvervshavnen, jernbanen og befærdede veje.

Sejlerne, bestyrelserne i lystbådehavnen og Kolding Havn samt Kolding Kommune har i fællesskab udarbejdet et oplæg, som både giver bådejere optimale betingelser og rummer en række attraktive boliger ved vandet.

Kolding Sejlklub ser frem til ny havn

Også formand for Kolding Sejlklub, Arndt Nørgaard, glæder sig over fremtidsudsigten til en ny havn:

- Det er rigtig godt at få et samlingssted for de, der interesserer sig for vandsport af alle arter, siger han til TV SYD.

Boligbyggeriet skal være med til at finansiere den nye marina i samarbejde med Kolding Lystbådehavn.

Ud over de 1.000 bådpladser bliver der plads til opbevaring af mindst 500 både på land, klubhus, værksteder, fiskerskure, bådhuse og andre moderne faciliteter.

28 husbåde

Planerne giver desuden mulighed for at opføre omkring 400 boliger. Bygningerne kan være op til otte etager, en enkelt dog op til 16 etager.

Visionen er en vifte af forskelligartet byggeri, heraf en fjerdedel almene boliger, i henholdsvis en ’skovby’ og en ’fjordby’. En mindre del af boligerne skal anlægges, hvor der i dag er vand.

Længst mod øst planlægges en klynge af op til 28 moderne husbåde – placeret langs de to yderste broer med udsigt over fjorden og bæltet.

Foruden lystbådehavn og boliger skal der anlægges en havnepromenade med caféer, klubhuse, servicebygninger, maritime erhverv, værksteder og andre aktiviteter tilknyttet lystbådehavnen. Ud mod fjorden afsluttes med en stor marinapark.

Området er ikke kun for sejlere. Der bliver også mulighed for, at nogle af de mange klubber og foreninger, som er aktive på, i, under og ved fjorden kan etablere sig her med klubhuse og lignende.

Binder by og fjord sammen

Marina City rummer visionen for et fjordnært byområde, hvor by, vand og marina mødes.

Området vil binde byen og fjorden bedre sammen og give nye muligheder for spændende erhverv i sammenhæng med boliger og rekreative aktiviteter. Dette miks gør, at området vil være præget af liv både i dag- og aftentimerne hele året rundt.

Området kobles tæt sammen med Design City og Kolding bymidte via stier langs Kolding Å og i det mellemliggende naturområde.

Bæredygtighed og cirkulær økonomi

Marina City skal være et bæredygtigt byområde, som på bedste vis illustrerer cirkulær økonomi i byudvikling og byggeri.

Området er blevet præcertificeret med ’guld’, hvilket dokumenterer, at området bliver blandt de absolut mest bæredygtige bydele i Danmark og internationalt.

Cirkulær økonomi vil være et vigtigt samfundstema de næste mange år, og i Marina City arbejdes der på at gøre stedet til et inspirerende eksempelområde lige fra byggeri, transport og energi til marinaanlæg og brugernes daglige adfærd.

Motor
content-loader
content-loader
content-loader