Gå til hoved-indhold
Redaktøren
Det er præcis det her at J/70eren kan, men den kan også virkelig vælte så folk skal stå i cockpittet og holde sig fast, mens masten ligger i vandet. Det er en inshore-båd. Foto: Per Heegaard
Redaktøren
Jens Peter øverst under påskesejlads og undertegnede, hvor vi lærte en del. Der er meget træning i klassen. Udvikling er bare sjovt, også under sejlads.
Redaktøren
En J/70er er ikke til en Sjælland Rundt, hvor man skal ud på kølen for at rejse båden op. Foto: Kris Houmann

Spørg dig selv om du er i den rigtige bådtype? Nu er jeg i J/70'eren

H-båden er solgt, men jeg er stadig rigtigt meget til entypesejlads. Jeg har fortsat min Drabant 24 i Rudkøbing og min Boheme 10 meter i Juelsminde. Men nu bor jeg i København og er blevet rorsmand på en J/70'er, der tilhører min gode ven Jens Peter Madsen.

Af Troels Lykke |

I påsken deltog vi i København Amatør Sejlklubs påsketræning. Ja, det vil sige, vi droppede den sidste dag, der var lovet 12-14 m/sek.

Jens Peter Madsen og jeg er 57 år og skulle virkelig ikke ud og svømme i det iskolde vand.

Datteren til Jens Peter, Benedikte på 19 år, var også med og Mia fra KAS, som hjalp meget i den introtræning, hvor vi var sat på andetholdet. Det var vores første tur i J/70'eren, men vi rundede da topmærket som etter i vores første start blandt de ni både.

Derefter gik det galt med manøvrene. Man har jo genakker og ikke spiler som i H-båden, vi kommer fra.

Andetholdets refleksioner

I påsken blev vi trænet af en træner, som vi aldrig fik kemi med. Vi ville meget hellere være på førsteholdet, der blev trænet af Michael Hestbæk, som fortalte noget, som vi kunne bruge.

Vi hørte ham i en enkelt debriefing i Svanemøllehavnen, hvor også OL-sølvvinderen Jonas Høgh-Christensen og America's Cup-sejleren Mikkel Røssberg var med.

Vi var vel ni både i hver lejr. Men vores træner på andetholdet, som jeg høfligt ikke vil nævne navnet på, sagde da noget, vi synes var sjovt:

Spørg Jer selv om det, I gjorde, var det rigtige? 

Han ville klogt have os til at reflektere. Men dét, jeg fik ud af den sætning, var: 

Spørg dig selv om du er i den rigtige bådtype?

Og ja, det er jeg. J/70'eren er livlig, der er meget plads i cockpittet til fire personer. Samtidig er der et fantastisk udbredt miljø i hele Danmark, da sejlklubberne har taget båden til sig, så de blandt andet kan træne op til Sejlsportsligaen.

Og J/70'eren minder mere om en OK-jolle,  jeg har sejlet i mange år, end en tung og lidt kedelig kølbåd. Jeg tror, jeg måske har valgt rigtigt.

En mindre bil

Der er omtrent 72 aktive J/70'ere i Danmark, hvor alle køres rundt på trailer.

J/70'eren er selvfølgelig dyr. Jens Peter smed lidt under 300.000 kroner med trailer for en brugt, vi var nede og hente i Hamborg sidste år.

Båden står på land i Skovshoved, men i forhold til den tungere H-båd, vi kommer fra, er den lettere at køre rundt med og kræver en mindre bil.

Den er lettere at sætte mast på, der er i kulfiber, og tyngdepunktet, når den står på traileren, er lavere, da kølen kan hæves op, når den skal på land.

Italienerne er bedre

I år er der også EM i Skovshoved, og det træner vi til. Målet er bare ikke at blive nummer sidst. Måske skal vi træne om tirsdagen med sejlerne fra Københavns Amatør Sejlklub, hvor Jesper Radich, AC-sejleren, også træner sejlerne. Der bliver godt at lære noget nyt. Det er samtidig noget, klassen kan roses for, at man har en utrolig udbredt vidensdeling.

Noget, der er nødvendigt, hvis de bedste skal slå de italienske proffer til EM. Men det kommer ikke til at ske, siger en prof-sejler til Minbaad.dk. Italienerne er langt, langt bedre end de bedste danskere.

Snart skal vi også sejle Palby Fyn Cup, men det bliver i min Boheme 10 meter. Sejlerlivet er dejligt.

Sejlerhilsen 

Troels

Motor
content-loader
content-loader
content-loader