Gå til hoved-indhold
Kapsejlads
Kapsejlads
Kapsejlads

En pludselig bomning slog fransk sejlsportsmand ihjel på X4.3 på Atlanterhavet

Tragedie i kapsejlads. Natten mellem 26. og 27. november døde den franske sejler Max D. ved Atlantic Rally for Cruisers (ARC), efter at bommen, sandsynligvis i en ufrivillig bomning, ramte hans hoved i kæmpe bølger på 4-5 meter. Sejleren døde senere af kvæstelserne.

 

Af Troels Lykke |

Besætningen på den franske X-Yacht "Agecanonix", X4.3, foretog efter ulykken, hvor sejleren Max D. fik bommen i hovedet, et mayday-opkald og bad arrangøren World Cruising om en medicinsk evakuering.

X4.3'eren deltog i IRC Racing Division ved ARC, som startede den 21. november i Las Palmas. 141 både med næsten 900 sejlere fra 38 lande sejler over Atlanten til den caribiske ø Saint Lucia.

Kraftige dønninger agten fra

I modsætning til det meste af feltet styrede franskmændene en nordlig rute. De ønskede åbenbart at undgå de svage vinde nær Kap Verde længere mod syd og håbede på en strategisk fordel for en hurtigere overfart.

Men denne beslutning gav dem hårde betingelser.

Tilsyneladende kom der i den kraftige agterdønning på 4-5 meter et pludseligt ryk, hvor bommen slog over og tragisk ramte den franske sejler Max D. i hovedet.

De præcise omstændigheder omkring ulykken kendes endnu ikke.

Krydstogtsskib "Mein Schiff 1" omdirigeret

World Cruising rapporterer, at det nordfranske Maritime Rescue Coordination Center (MRCC) France Gris-Nez efter nødopkaldet koordinerede redningen og til sidst overtog MRCC Ponta Delgada på Azorerne, da det var tættere på ulykkesstedet.

Redningsorganisationen omdirigerede det 316 meter lange tyske krydstogtskib "Mein Schiff 1" til ulykkesstedet. Foruden den omkomne ombord skulle den også medtage bådens skipper Philippe A., der ligeledes blev såret.

"Mein Schiff 1" ankom først til ulykkesstedet den 27. november omkring kl. 21:30 UTC.

1440 overvejende tyske gæster, der var på vej tilbage fra Caribien til Bremerhaven, oplevede den dramatiske redning.

Første redningsaktion aflyst

"Mein Schiff 1" placerede sig i vindretningen af ​​"Agecanonix" for at skabe vind- og bølgeskygger til redningsaktionen.

En redningsbåd blev søsat og nærmede sig franskmændene.

Men vinden steg til mere end 40 knob under manøvren. Båden kom ud af kontrol, og det var trods flere forsøg ikke muligt at evakuere sejlerne. Redningsaktionen blev derfor aflyst.

Ombord på cruisingskib - båd forladt

Imens afventede besætningen på "Mein Schiff 1", at vejret og dagslyset blev bedre. Den 28. november omkring kl. 14:00 UTC rapporterede MRCC Ponta Delgada, at redningsoperationen med en redningsflåde var afsluttet.

Både besætningsmedlemmer og den afdøde kom ombord på  "Mein Schiff 1".

“Mein Schiff 1” satte kursen mod Funchal på Madeira. "Agecanonix" måtte samtidig forlades ved den omtrentlige position 29 ° 3,71 N, 026 ° 30,38 W og spores stadig af MRCC via den indbyggede YB-tracker.

Motor
content-loader
content-loader
content-loader