Bovpropel giver mindre stress ved havnemanøvre – men husk nok power til blæsevejr
Med en bovpropel monteret er det en leg at manøvrere rundt i havnen. Lars Rasmussen fra Randers Bådudstyr og Bådmotor.dk kommer her med gode råd omkring bovpropeller. – Vælg altid en med stor ydeevne, så du har tryghed i dårligt vejr, understreger han.
I takt med at lystbådene er blevet større og havnepladserne mindre, er det blevet mere udfordrende at styre båden sikkert i havn.
Du kender sikkert situationen, hvor forholdene gør det svært at lægge til kaj, og du ved hvor presset og stresset dette gør dig.
Ved at have en god bovpropel monteret på båden, undgår du at svære havnemanøvrer ødelægger din sejloplevelse. Bovpropellen gør det nemlig muligt at rotere din sejl- eller motorbåd på kort tid.
Nem vedligeholdelse
Hos Palby Marine kan du komme hjælpen nærmere med bovpropellerne fra Max-Power.
- Propellernes gearhus er lavet i vedligeholdelsesfri composit, hvilket blandt andet betyder, at du ikke skal bekymre dig om at skifte zink hvert år, for der er ingen zinkanoder på en Max-power bovpropel, forklarer Lars Rasmussen fra Randers Bådudstyr og Bådmotor.dk.
Tre tips til valg af den rette bovpropel:
1. Køb ikke for lille en bovpropel
Vær særligt opmærksom på, at du ikke får købt en for lille bovpropel, som ikke dækker dit behov, og derfor ikke giver dig den ønskede kontrol.
- Det er ofte nødvendigt at vælge nummeret større, end der står i anbefalingerne, for den dag det virkelig blæser, har du brug for stor ydeevne, der kan få stævnen ind til kajen. Det har jeg selv erfaret. Dem, der ikke lytter til vores råd, kommer ofte tilbage kort tid efter og får nummeret større, forklarer Lars Rasmussen til Minbaad.dk.
2. Placering er vigtig - ikke for lavt
Når bovpropellen skal monteres, er det vigtigt at få den placeret så langt fremme som muligt for at opnå den bedste effekt. Samtidig skal den placeres mindst én tunnelbredde under vandlinjen.
- Hvis den placeres for højt, vil bovpropellen trække luft fra overfladen og pumpe luftbobler ind gennem tunnelrøret, hvilket giver en væsentlig forringet ydeevne, siger Lars Rasmussen.
3. Rigtige dimensioner på kabler
Kabler og batterier skal dimensioneres rigtigt, da et spændingsfald har stor indflydelse på ydelsen. Lars Rasmussen uddyber:
- Ja, for det kan godt være, at du har verdens største batteri, men hvis kablerne ikke er kraftige nok, kan der ikke løbe nok ampere gennem kablerne, og det vil give en væsentlig forringelse af bovpropellens ydeevne.
Montering af proffer anbefales
Du kan selv montere bovpropellen, men Lars Rasmussen anbefaler, at man får professionelle ind over.
- Af sikkerhedsmæssige grunde er det klogt at have en professionel indover, også når kabler skal monteres. For en 30-fods båd vil en montering typisk ligge på 10.-12.000 kroner. Af sikkerheds grunde vælger vi altid en kraftig hovedafbryder, da relæet hurtigt skal kunne slås fra, hvis bovpropellen skulle sætte sig fast. Derfor er det vigtigt, at man hurtigt kan slå den fra manuelt, påpeger Lars Rasmussen.
Artikel er tidligere bragt på Motorbaadsnyt.dk.