Gå til hoved-indhold
Kort Nyt
Sådan kan det se ud i fremtiden på Michelin-skibe, der får oppustelige sejl, på mere end 3.000 kvadratmeter. Grafik: Michelin

Dækproducenten Michelin sætter oppustelige sejl på fragtskibe

Den franske dækproducent Michelin vil reducere miljøfarlige udledninger fra store oceangående fragtskibe ved at sætte sejl, der bliver oppustelige som Michelin-manden. Det franske firma vurderer, at brændstofbesparelsen kan være 20 procent.

 

Af Troels Lykke |

Udviklingen er i fuld gang med alt fra løsninger med brint til elkraft af forskellig art. Sådan er det i skibsfarten, der har strenge krav, når det kommer til at reducere emissioner.

For oceangående fragtskibe har dette føltes som et uoverstigeligt problem. Men det er ikke kulsort, da den franske dækproducent Michelin nu hævder at have noget stort på færde.

Nu udvikler de derfor, så godt de kan, sejl til fragtskibe. Enkelt beskrevet handler det om oppustelige sejl, der hæves og sænkes på få øjeblikke, selvom de er på over 3.000 kvadratmeter.

Oppustelige sejl vil minde mere om Michelin-manden

De nye sejl ligner ikke fortidens. Det bliver i stedet høje, gigantiske oppustelige sejl designet af dækproducenten Michelin, der minder mere om Michelin-manden - virksomhedens maskot - end et traditionelt sejl.

De nye sejl bliver fremstillet af et fleksibelt materiale, som virksomheden ikke ville afsløre, kan sejlene pustes op eller tømmes med et tryk på en knap.

Der kræves ingen besætning for at rigge dem, og de drejer automatisk for at fange vinden, udstyret med sensorer, der måler vindretning og hastighed.

Eftermonteret på eksisterende fragtskibe

Sejlene, der er beregnet til at blive eftermonteret på eksisterende fragtskibe, vil arbejde sammen med skibets motor, hvilket reducerer dets samlede afhængighed af fossile brændstoffer.  

Michelin vurderer, at brændstofbesparelsen kan være 20 procent.

Motor
content-loader
content-loader
content-loader