Gå til hoved-indhold
Kapsejlads
Sam Davies sejler i en ny type IMOCA 60.

Millioner følger solo-sejladsen Rute de Rhum over Atlanten - 134 både er klar

Route du Rhum finder kun sted hvert fjerde år og betragtes som den største transatlantiske regatta. Millioner følger dem med start på søndag 6. november. Turen er på 3.542 sømil fra Saint-Malo i Bretagne til Pointe-à-Pitre på Guadeloupe. Seks bådklasser deltager.

 

Af Troels Lykke |

Den udfordrende solo-sejlads er på 3.542 sømil lang. Den går fra Saint-Malo i Bretagne til Pointe-à-Pitre på Guadeloupe, altså fra den europæiske vinter til den caribiske sommer. 44 år efter premieren har et rekordfelt meldt på 134 både sig til start, fortæller yacht.de, som også følger sejladsen.

De 134 solosejlere vil sejle gennem slusen til tidevandshavnen, den første af dem allerede ved daggry, heppet på af titusindvis af tilskuere, der ikke ønsker at gå glip af ceremonien.

I mellemtiden parkerer andre fans ved Cap Fréhel, et par kilometer vest for starthavnen, og vandrer til klipperne, hvorfra udsigten strækker sig langt over Den Engelske Kanal. En region i undtagelsestilstand, og det med rette.

80 procent franskmænd

Mere end 80 procent af deltagerne starter under fransk flag, nogle som tysk-franske Isabelle Joschke i Imoca-klassen også for to nationer.

Men langdistance tiltrækker et stigende antal internationale deltagere. Med i spillet er Storbritannien, Schweiz, USA, Italien, Australien, New Zealand, Sydafrika, Kroatien, Belgien, Kina, Japan, Algeriet, Israel og Tyskland med Boris Herrmanns "Malizia - Seaexplorer". Tre skippere kommer fra Guadeloupe-øgruppen, den destination alle gerne vil nå.

Seks kapsejladsklasser

Der sejles i alt seks kapsejladsklasser: Klasse 40, Imoca, Ocean Fifty, Rhum Mono, Rhum Multi og Ultim 32/23.

I sidstnævnte, ligaen af ​​maxi-trimaraner, mødes ægte giganter. Stjerner som de tidligere Vendée Globe-vindere François Gabart ("SVR Lazartigue") og Armel Le Cléac'h ("Maxi Banque Populaire XI"), Thomas Coville ("Sodebo Ultim 3"), Volvo Ocean Race samles der - Vinder Charles Caudrelier ( "Maxi Edmond de Rothschild") og tre underdogs for det ultimative magtspil på Atlanten.

Nyt design i IMOCA 60

Der er kommet en ny generation af IMOCA 60'er, der blev lanceret på et tidspunkt i 2022, selvfølgelig med foils

Det tager tid at finjustere disse meget tekniske både.

Ud af de 38 IMOCA'er, der var til stede i dokken, blev syv lanceret i 2022: Kevin Escoffiers Holcim - PRB blev lanceret den 8. maj, Maxime Sorel's V og B - Monbana - Mayenne den 27. juni, Jérémie Beyou's Charal den 11. juli, Borisizia Herrmanns Mal. – Seaexplorer den 19. juli, Sam Davies's Initiatives-Cœur den 30. juli, Yannick Bestavens Maître CoQ V den 27. august og Paul Meilhats Biotherm den 31. august, fortæller sejladsens hjemmeside

Vinder i 2018, Paul Meilhat har givet sig selv et andet mål.

"Jeg tænker ikke på min tidligere sejr og lægger mig ikke på presset på grund af det. I dag er jeg stadig i finjusteringsfasen og vænner mig til min IMOCA, som kun er normalt."

Vinderen af ​​2020 Vendée Globe, Yannick Bestaven mener, at han har fundet 70 % af potentialet i Maître CoQ V i øjeblikket._

"Jeg håber at lære meget hurtigt," tilføjede han. "Jeg vil yde mit bedste, og hvis timingen ikke er den bedste for Route du Rhum, har vi masser af tid før Vendée Globe."

Sam Davies sejler uden ballasttanke

Hvad angår 48-årige Sam Davies, vil dette være hendes anden Route_ du Rhum – Destination Guadeloupe, og hun er som altid entusiastisk.

"Jeg er rigtig glad for, hvordan Initiatives-Cœur klarer sig. Nogle gange er jeg ret overrasket over hendes gennemsnitlige hastigheder og hvor nemt det er at få hende til at sejle hurtigt. Timingen har været lidt stram for at finjustere båden og få alle systemerne op at køre (Sam skal sejle uden ballasttanke). Jeg kan ikke vente med at komme derud på min båd. Jeg vil lære meget. Det er svært at give mig selv et klart mål, da jeg ikke rigtig har løbet sejlet meget mod de andre både.”

Motor
content-loader
content-loader
content-loader