Gå til hoved-indhold
Kort Nyt
Ejerne af Faurby og Nordship Yachts, Lars Buchwald og Thomas Dan Hougaard, th., mangler fire bådebyggere lige nu, de fik dog en bådebygger fra Nordtyskland fornylig. Foto: Troels Lykke

Bådværfterne mangler bådebyggere i stor stil

Hos Faurby og Nordship Yachts mangler man 4-5 bådebyggere til at kunne følge med i de mange ordre. Det samme gælder også hos flere andre bådværfter, blandt andet Dragør Bådeværft og Quorning Boats. Vi besøgte Faurby og Nordship Yachts i Lunderskov.

Af Troels Lykke |

Det går godt i bådbranchen under corona. Mange har fået øje på vores sejlsport, når man nu ikke kan rejse i samme omfang.

Det mærker man hos stort set alle i bådbranchen i Danmark.

De manglende bådebygger betyder længere leveringstider, der flere steder betyder at der er mere end et års leveringstid på bådene, fx hos Faurby og Nordship Yachts vi besøgte i Lunderskov lige før jul. Her har man lige nu travlt med at bygge en Nordship 500 og en Faurby 400, der går til Sydfyn, blandt andet.

Thomas Dan Hougaard, der er medejer af værftet forklarer.

- Vi kan sælge mere end vi kan producere, leveringstiderne er blevet længere. Vi kunne godt bruge 4-5 håndværkere mere. Men vi prøver i stedet at være mere effektive.

Motor
content-loader
content-loader
content-loader