Gå til hoved-indhold
Kort Nyt
Kort Nyt
Kort Nyt
Kort Nyt

Tocifrede hastigheder med ny First 36 med kæmpe skrogvolumen

En helt ny sejleroplevelse åbner sig, når du let kan opnå tocifrede bådhastigheder med den moderne First 36, der er udviklet og bygget hos Seascape i Slovenien i samarbejde med Beneteau. Båden er ikke billig, men har hotte linjer. Generelt er nye både steget meget i pris.

 

Af Troels Lykke |

At performance-cruiseren First 36 skal kunne sejle hurtigt skyldes designet af Sam Manuards, der sørger for bådens relativt lette vægt på 4,8 ton.

Beneteau og Seascape lover videre til bådpressen, at man sidder ergonomisk godt ved et af de to rat og har et ekstremt præcist styresystem og rorblade i racerkvalitet.

Udviklingen går mod mere skrogstabilitet

Om First 36, der primært udviklet af Seascape i Slovenen, siger designer Sam Manuard selv:

- Skroget har mere volumen, fordi formudviklingen gennem generationer går efter mere skrogstabilitet. Så du har former, der er mere kraftfulde med mere volumen over vandet. Det giver dig mere indvendig plads, og også på dækket har du et stort cockpit, så du kan drage fordel af at have masser af overflade at bruge under sejladsen, men også mens du bruger båden for anker med venner og familie.

- Dette er forskellen mellem tidligere generation, det er dybest set udvikling fra offshore-racerscenen, og vi kan se transformation af denne udvikling til en First 36.

Klub- og familieracer

For at forblive tro mod bådes 40-årige Beneteau-arv skal en First udmærke sig i sejladser fuldt bemandet til klubræs, men også afslappet familiecruising såvel som shorthanded-sejlads.

Cockpitergonomien var derfor et af hovedfokuserne i designprocessen.

En højere ratposition giver rorsmanden direkte adgang til storsejlsspillet, hvilket en vigtig detalje for shorthanded-sejlads. 

Foldbar vask

Samtidig har First 36 et traditionelt layout med tre kahytter. For at maksimere boligarealet i salonen minimeres badeværelsets størrelse ved hjælp af en foldbar vask. Den ekstra plads giver plads til navigationsbord/kontor ombord.

En anden ting, der skiller sig ud i salonen, er den selvstændige køleskabsø. Et aftageligt skærebræt kan udvide arbejdsfladen på den standard L-formede kabys betydeligt og gøre det til det største køkkenområde i klassen.

First 36 bygges i Slovenien af Seascape. Minbaad.dk skal teste båden i denne måned.

First 36
Skroglængde: 11,00 m
Bredde: 3,80 m
Vægt: 4800 kilo
Dybgang: 2,25 m 
Ballast køl: 1550 kg 
Krydsstel: 80 m² 
Sejlareal på læns: 180 m²

Pris med Garmin-instrumenter og North-pakke, leveret i Danmark: 2,5 mio. kr.

Forhandler: Per Cederberg i Aabenraa, seascape.dk/

Motor
content-loader
content-loader
content-loader