Niels Jeppesen, tidligere X-Yachts-designer, slår nu stregerne til elegant Arcona 50
Niels Jeppesen gør det svært at se forskel på en X-Yachts og en Arcona, når det gælder 50 fods størrelsen, viser nye tegninger. - Hækken er bred for at give stabilitet, og vi har sparet vægt i materialer og udstyr for at få vægten ned i kølen, siger Niels Jeppesen om sit kendte mantra.
Niels Jeppesen er grundlægger og tidligere chefdesigner hos X-Yachts. Han bringer nu, efter bruddet med X-Yachts, og sammen med Naval Architect & Yacht Designer, Ariadna Pons, et væld af designerfaring til Arcona Yachts, lyder det i en pressemeddelelse fra det svenske værft.
Arcona Yachts måtte anskaffe sig en ny designer, efter designer Stefan Qviberg for et par år siden døde alt for tidligt af kræft.
Ægte Arcona-stil
Opdraget til en ny Arcona 50 fra Arcona Yachts administrerende direktør, Urban Lagnéus, var at designe en båd til oceangående sejlads, suveræn brugervenlighed, når den sejles shorthanded, og et luksuriøst niveau af cruising-komfort - i ægte Arcona-stil.
Den svenske båd er ideel til sikker og behagelig langdistance performance-cruising. Som den første fra Arcona har Arcona 50 dobbeltror med aluminium-rorstammer som standard.
Vandtætte kompositskotter adskiller agterrummet fra kahytten og jollegaragen. Jollegaragen er endnu en nyhed for Arcona, som det også er kendt fra X-Yachts.
Første Arcona med dobbeltror
Nyt for Arcona er også de L-formede cockpitbænke og de to cockpitborde, som gør det muligt for gæster og besætning at bevæge sig lettere rundt i cockpittet under sejlads.
Arcona 50 har dobbeltrat som standard, og cockpitlayoutet og sejlhåndteringssystemerne er sat op til shorthanded-sejlads og med brugervenlighed i rampelyset. Det er første gang at Arcona har to ror på deres både.
Båden har en tre salingshorn og rodrig samt dobbelte hydrauliske bagstagscylindre med centralt placeret hydraulisk pumpe. Kulfibermast og kulfiberrullebom fås som en opgradering.
Løjgangen er forsænket i cockpitdørken, og båden tilbyder også elektriske spil til brug for blandt andet storsejl, fok og fald.
Som det ses i superyachter, men som et nyt koncept for Arcona, er teakdækket udformet for at maksimere vægtbesparelsen uden at gå på kompromis med æstetikken.
Minimalistisk skandinavisk design om læ
Under dæk er der en minimalistisk skandinavisk elegance med fokus på hver detalje. Pantryet har en ø for nem adgang til den L-formede pantry. Salonbordet har et ekstra sæde til styrbord, der kan flyttes og låses på plads.
Ejernes kahyt foran i båden er stor og luftig, og de to agterkahytter fås i en dobbelt- eller en konvertibel tvillingkonfiguration.
Der er masser af naturligt lys fra skrogvinduern, og skyllelugerne oversvømmer interiøret for at give en mere luftig følelse til det luksuriøse rum. Arcona tilbyder en bred vifte af interiørmuligheder for ejere til at personliggøre deres Arcona.
CEO: Markerer et skridt på vejen
Arcona Yachts CEO, Urban Lagnéus forklarer om nybygningen:
- Dette nye flagskib markerer et skridt på vejen for Arcona med det spændende designsamarbejde, vores største model til dato og nogle fantastiske nye designfunktioner. Designet til at sejle i komfort og sejle med fart mener vi, at en Arcona-yacht skal kunne sejles og styres i shorthanded. Vi er lige så meget sejlere som bådebyggere.
- Kombinationen af designekspertisen fra Jeppesen & Pons, de høje standarder for vores svenske håndværk og byggekvalitet sammen med vores sejlerviden er den ideelle opskrift på en båd, der sejler smukt. Vi har allerede haft stor interesse fra eksisterende og nye kunder om denne nye model. Kort sagt vil vi bygge en båd, som både vi og ejeren vil være stolte af, understreger Urban Lagnéus.
Jeppesen: Vi har sparet 8-900 kilo om læ
Niels Jeppesen tilføjer:
- Vi designer både, der tilbyder maksimal sejlglæde til bluewater crusing. Det er en båd til det internationale marked. Arcona går op i vægtbesparelser, og det er der kommet med dæk og i interiøret, hvor der delvist er brugt kulfiber.
- Og vi går meget op i vægt, når der eksempelvis skal vælges et fryseskab eller generator. Vi sparer omkring 8-900 kilo på interiøret, og noget af den vægt placeres i stedet i blykølen, så båden vil sejle under alle vindforhold. Det er en win-win situation.
Prisen på Arcona 50 er endnu ikke oplyst af Arcona Yachts.
Den første Arcona 50-bygning starter i september 2022, mens de første fem Arcona 50'ere er planlagt til lancering i 2023. For mere info: www.arconayachts.se
Se Niels Jeppesen forklare 7:45 minutter inde i videoen: