Test af Arcona 385: Tjekket svensker til manden der hader at tabe
Her på redaktionen vil vi undre os meget, hvis der ikke er et par danskere, der slår til og køber denne svensker, som kan dét, sejlere søger. Et godt udseende, fremragende sejlegenskaber og behagelig at være om bord i. Vi testede Arcona 385 i Stockholm. Test fra arkivet.
- Den bedste Arcona nogensinde, mest velsejlende, sådan sagde en kollega til Minbaad.dk om den nye Arcona 380 i 2016.
Der skulle gå fem år, før jeg fik lov at teste båden, og nu med et facelift til det bedre. Det vender vi tilbage til.
Båden er tegnet af Sveriges svar på Niels Jeppesen. Han hedder Stefan Qviberg og døde desværre tragisk af kræft alt for tidligt, men den designer kunne tegne både, så fuglene synger. Den sidste båd, Qviberg designede, var Arcona 435. Den vandt European Yacht of the Year 2019.
Båden har været en succes, for på fem år er der solgt mere end 50 eksemplarer, heraf to til Danmark. Og nu forventer den danske importør, at flere vil købe båden, der nu hedder Arcona 385.
Responderer lynhurtigt på rat og vind
Faktisk viser det sig, at mange danskere igen køber sejlbåde herhjemme til over 2-3 mio. kroner, ikke mindst efter coronapandemien.
Der var desværre let vind, da vi i Stockholm denne sommer 2021 testede Arcona 385'eren. Alligevel kunne vi sagtens fornemme accelerationen, og at roret responderer lynhurtigt, så snart du drejer på et af kulfiberrattene, der har rorlejer og system fra Jeffa Rudder i Greve. Rattet kører let, og svenskeren er kursstabil, så den farer ikke op i vinden på kryds, hvis du slipper rattet.
Med en L-køl på 2,4 ton, en dybde på 2,1 og en mast på små 20 meter over vandoverfladen sejler båden 7,7 knob i 6-7 m/sek. med under 40 grader til vinden, viser uafhængige tests af bådtypen. Arcona 385 har vundet virkelig mange kapsejladser i Sverige, også i de store sejladser Gotland og Tjørn Rundt, da den er yderst velsejlende.
Det gode ved Arcona 385'eren, påpeger importør Ove Skovgaard-Mortensen, er, at den er let at få til at sejle stærkt, selv for en uøvet besætning. Det forklarer han, mens vi sejler med en gennaker oppe, hvor farten runder de otte knob i 5-6 m/sek.
6,7 tons og med stålramme
Båden vejer da også 6,7 ton og er vakuumstøbt. Det er vægt, som ikke mange performancecruisere kan stikke.
Riggen fra Seldén Mast kan spændes hårdt op, da båden holdes sammen af en galvaniseret stålramme, som også sørger for, at kølen bliver om bord, selvom du rammer en klippe, som man let kan gøre i Sverige.
Arcona 385 er et facelift fra 380'eren. Nu er agterspejlet mere åbent, og der er mere plads bag rattet.
Det brede dæk er stadig med antislipm og du sparer 100 kilo ved ikke at sætte teakdæk på. Til gengæld vælger 90 procent af bådejerne et elspil fra Harken på ruftaget, hvilket gør det til en leg at hive storsejlet til tops. De fleste vælger også en 3-bladet Gori-propel fra Danmark. Det er nemlig sejlere, der vil sejle stærkt og ikke lade sig nøje med en fast propel med friktion.
Elektronikken er også blevet forbedret om bord, siden båden hed 380 til efternavn, ligesom apteringen om læ nu også fås i en lysere udgave i Scandinavien-lys-eg, som især de yngre familier efterspørger. Den fås også i Khaya-mahogni.
Konklusion
Havde jeg dog bare tre millioner, så havde jeg købt den. Sådan vil mange sejlere sige om denne svenske Arcona 385. Den er indrettet godt, bygget i de rigtige materialer og med den rigtige designer, der forstår, at også tursejlads skal foregå i en hurtig båd, der samtidig er smuk at se på.
Jeg vil undre mig meget, hvis der ikke er et par danskere, der slår til og køber denne båd, som rammer en bådstørrelse, som alle sejlere kan håndtere, ikke mindst dem der vil først i mål under en Fyn rundt i deres løb.
Artiklen blev bragt første gang i august 2021.
Arcona 385 i tal:
Designer: Stefan Qviberg
CE-kategori: A-Ocean
LOA: 11,28 m
LWL: 10,60 m
Bredde: 3,80 m
Vægt: 6.850 kg
Kølvægt: 2.400 kg
Dybgang: 1,9 / 2,1 / 2,4 m
Mastehøjde over vand: 19,5 m
Motor: Yanmar 3YM30AE
Saildrive: SD 25
Vandtank: 200 l
Varmt vand: 20 l
Brændstoftank: 135 l
Storsejl: 52 kvm
Fok 107%: 36 kvm
Spiler: 139 kvm
Pris: 2.61 mio. kr.
Pris, testbåd: 3,1 mio. fuldt udstyret
Forhandler: Skovgaard-Mortensen, Greve Marina
Værft: Arcona Yachts, Sverige