Gå til hoved-indhold
Kapsejlads
Kapsejlads

Danske Trifork fik ret - fører nu i kapsejlads over Atlanten

Volvo-båden er flyvende mod Caribien. Natten til onsdag har båden sejlet over tyve knob. Dermed var Trifork den båd i sejladsen, der havde rundet flest sømil i løbet af de 24 omkringliggende timer.

Af Sara Sulkjær |

Den, der ler sidst, ler bedst. Selvom den danske Trifork-båd længe så ud til at have valgt en mere tvivlsom kurs end feltets øvrige deltagere, har beslutningen om at holde længst mod nord natten til onsdag vist sig at give pote. 

Den 100 fod lange super-maxi Comanche er forsvundet i kølvandet, og danskerne ligger nu forrest i IRC Super Zero-klassen. Onsdag eftermiddag indtager besætningen samtidig den samlede femteplads blandt de 30 kapsejlende både.

Endelig gennem fronten

Dét er noget, der vækker begejstring på den tidligere Volvo Ocean Race-båd, der hovedsagligt har skandinaviske sejlere på holdkortet:

- Endelig er vi igennem fronten, og bådens fart er tilbage i 20'erne, med 30 knob nogle gange. Vi har langt om længe rettet kursen mod Grenada, hvilket er noget af en lettelse, understreger navigatør på Trifork, Aksel Magdahl, på Atlant-sejladsens hjemmeside

Kampen i front er dog tæt. Også Comanche jagter en hurtig tid og stillede til start i RORC-sejladsen med et klare mål om at nå først til Caribien:

- Vores mål er at have en sikker båd og besætning, tage line-honours og at sætte en ny kapsejladsrekord. Vi følte, at vi kunne nå disse mål uden at gå langt mod nord og krydse fronten i store bølger og kraftig vind, påpeger Comanche-navigatør Will Oxley.

Vanskeligt at være i køjen

De barske vejrforhold har til gengæld ramt dansker-båden, der har den danskboende hollænder Bouwe Bekking som skipper, ligesom Jørn Larsen ejer båden, og Jens Dolmer, Søren Wiegand og Klaes Meier-Andersen er med ombord.

- Alt er godt ombord, alle er ganske gennemblødte, og til tider er det svært at opholde sig i køjerne. Maden har været fantastisk, jeg nyder i øjeblikket noget jamon iberico ved navigationsbordet, mens fyrene bliver smadret på dækket, fortæller Aksel Magdahl fra Atlanten.

Du kan fortsat følge bådene via livetracking her, ligesom du kan få en fornemmelse af forholdene på Atlanten fra Giovanni Soldinis Multi70'er Maserati øverst i artiklen.

Kilde: RORC Transatlantic Race

Motor
content-loader
content-loader
content-loader