Gå til hoved-indhold
Kort Nyt
Ejer af husbåden, Peter Bergstrøms gode ven Sebastian Klein tjekker husbåden ud fra landjorden, hvor den endnu står. Foto: Peter Bergstrøm

Mormors kolonihavehus kan blive dit - køb en anpart og hold ferie på vandet

Fem ugers ferie på vandet i en charmerende lysthusbåd. Det er, ifølge indehaver Peter Bergstrøm, hvad der venter de ti sejlere, som køber en anpart i det blå fartøj. På regningen står et depositum på 25.000 kroner samt en månedlig udgift på 995 kroner til fællesudgifter.

Af Sara Sulkjær |

Mormors kolonihavehus har været ude på en lang rejse. En rejse, der tog sin begyndelse i Sverige. Dengang var båden rødmalet med lodrette brædder, og i hver ponton var indbygget en 50 HK påhængsmotor.

Omkring 00'erne ændredes kursen for rejsen. Farvandsgrænsen til Danmark blev krydset, og en ny ejer i Hundige kunne skrive sig ind i bådens logbog. I en årrække udgjorde lysthusbåden mandens bolig, inden den blev sat på land og fraflyttet.

Her stod den hen i flere år, kun afbrudt af et ægtepar, der forgæves forsøgte at puste liv i den efterladte båd. Det lykkedes ikke, før endnu en ejermand tog sagen i egen hånd. En blå maling er tilføjet, og om læ er båden shinet op.

Fem ugers ferie

Det store renoveringsarbejde vil komme en ejerkreds på ti sejlere til gavn, forklarer indehaver af båden, der nu bærer navnet Oseanna, Peter Bergstrøm:

- Jeg agter at sælge Oseanna i ti anparter. Hver anpartshaver køber en anpart og kan dermed holde fem ugers ferie på båden. De sidste to uger er til service og vedligeholdelse, uddyber Bergstrøm overfor Minbaad.dk. 

For feriemulighederne må de ti ejermænd hver især lægge 25.000,00 kroner i depositum og kan derefter påregne 995,00 kroner til fællesudgifter i måneden.

Dermed er døren åbnet til en godt indrettet lysthusbåd med en kraftig, men alligevel nabovenlig blød fenderliste og solide fortøjningspullerter i alle hjørner. Den leveres standard med 1000 liter ferskvandstank og 1000 liter spildevandstank. 

Skrog som en katamaran

Båden opvarmes med ny luft-til-luft-varmepumpe aircon og har 220 V-stikkontakter i alle rum, beregnet på landstrøm, suppleret med en batterikapacitet på 280 amperetimer. Køkkenet har el-komfur og ovn samt emhætte og køle-fryseskab, og overalt er der indrettet med solide landkrabbe-armaturer til vands.

Bådens skrog er opbygget som en katamaran, og skrogene er udført som en undervands-ponton, der skrumper i vandlinjen, hvilket egentlig er en avanceret konstruktion, det halvt neddykkede skrog. Det tilfører synsindtrykket af konstruktionen en vis lethed.

Pontonerne er udført som synkefri, idet de er bygget i samme sandwichkonstruktion som gulv og vægge, og opgives at have en bæreeve på 30 tons.

Styringen: Bedre end en blokvogn

Fremdriften sker ved to 30 hk firetakts Honda-udenbordsmotorer, som er anbragt diagonalt i en motorbrønd i hver sin ponton. De tilsammen 60 hk er fornuftigt valgt til at drive båden frem.

- Man skal alligevel ikke forvente den helt store umiddelbare manøvreevne af et fartøj som dette, men med nogen øvelse er det faktisk muligt at få båden til at manøvrere ganske præcist og for eksempel sejle sidelæns, da de to motorer manøvreres individuelt med hvert sit rat og gashåndtag på styrepulten, forklarer Peter Bergstrøm.

Den reagerer som forventet noget trægt på gassen med 60 hk til 5,5 tons og er tydeligvis ikke lige sådan en sag, man smutter til stranden med på en varm sommerdag, når først man ligger sikkert i havn. 

Alligevel kan lysthusbåden nå en topfart på godt seks knob.

- Styringen er temmelig langsom, men hvis man har prøvet at chartre de store kanalbåde i England og Frankrig, vil man genkende fornemmelsen af, at der går et pænt antal sekunder, før et styreudslag slår igennem, og allerede forinden skal man have styret kontra for at stabilisere den nye kurs, guider Peter Bergstrøm.

Sjove reaktioner

Selvom lysthusbåden ikke er særlig kursstabil, er sejladsen hyggelig, når man står forrest på verandaen og styrer fartøjet, mener bådens indehaver:

- Man kan være helt sikker på sjove reaktioner fra andre trafikanter på vandet og gør sig uvilkårlig klar med velkendte royale håndbevægelser. Med en dybgang på 60 centimeter har husbåden ganske ekstraordinære muligheder for at sejle på eventyr og lægge ind, hvor ikke andre end små motorjoller kan færdes, forklarer Bergstrøm.

Selve sejladsen får næppe førsteprioritet i et fartøj som dette, men vil være midlet til at komme rundt til nye steder, og under alle omstændigheder en del lettere end at sætte sit sommerhus på en blokvogn.

- Dog skal vi anføre, at båden blev sejlet til Danmark fra Göteborg i let til frisk vind ad Kattegat, så man skal såmænd ikke holde sig tilbage. Eventyr... nye og meget anderledes eventyr til vands venter, påpeger Peter Bergstrøm. 

Er du interesseret i at høre mere om lysthusbådens anparter, kan Peter Bergstrøm kontaktes på 22 11 45 27.

Læs mere om båden og se billeder i Minbaad.dk's tidligere artikel her.

Motor
content-loader
content-loader
content-loader