Gå til hoved-indhold
Kapsejlads
Calle Hultin Sørensen stod sammenlagt i trapezen i 12-13 timer, fortæller han til minbaad.dk. Trapezen tog han fra sin Hobie Cat 16. Foto: Seascape/Ana Sutej

24-årige Calle vandt debut-sejlads i Silverrudder i First 18 med trapez på 25 timer solo rundt om Fyn

Thurø-sejler Calle Hultin Sørensens flotte omsejlingstid i septemer 2022 gav ham ikke blot førstepladsen blandt de knap 20 tilmeldte SeaScape 18. Solo-sejleren slog også nummer to med mere end 4 timer, og satte derudover rekord for bådtypen rundt om Fyn.

Af Troels Lykke |

”YES, FEDT!”  - Vi får kraftig modstrøm  - hele vejen rundt!? 

Vi befinder os på Svendborg havn til skippermødet aftenen inden starten på Silverruder 2022, solo rundt om Fyn, skydes i gang, fortæller Calle Hultin Sørensen fra Thurø Sejlklub

Vejrprognoserne er lige blive læst højt, og den ellers muntre stemning er lige blevet skruet en tak ned. Modstrøm.. Meget af den.. 1,5-2 knobs modstrøm ud af Svendborgsund.. 3-4 knobs modstrøm igennem Storebælt.. Og så modstrøm igen ved målgang i Svendborgsund..

De mange singlehand-sejlere, som er samlet til skippermødet og vejrmeldingen, må indse, at de omkring 140 sømil rundt om Fyn, nok ikke bliver som ønsket. På nær én sejler: Calle Hulthin Sørensen, som for første gang skal sejle alene rundt om Fyn i en SeaScape18, (nu First 18, red.), udbryder nemlig ”YES, FEDT!” 
 
Calle er født og opvokset på Thurø, som ligger netop i Svendborgsund. Han har hele sit liv sejlet sundet tyndt for vand.

”Der er flere sten i sundet, som jeg desværre har et lidt for nært forhold til” griner Calle.

”Men nu kender jeg jo stenene, og de kender mig, så mon ikke det kan give en fordel?” Calle smiler. 

Calle har sat ord på, hvordan verdens største Single-hand kapsejlads gøres overskuelig, og udfordringer vendes til ens fordel, selv når man er tilmeldt i den mindste båd. Her kommer solo-sejlerens beretning.

Plan, Do, Check, Act, igen, og igen, og igen og..!
Forberedelse, forberedelse, forberedelse. Test, test, test.. tjek, tjek, tjek.. optimér, optimér, optimér..

Når du står overfor en så stor udfordring, såsom Silverrudder, vil du ikke lade noget være op til tilfældighederne. Alle 14 dage inden Silverudder gik med forberedelse, test, tjek og optimering. 
 
Jeg var så heldig at få sat min drømmebåd til rådighed to uger inden starten på Silverrudder. Per Cederberg fra Per4m Sailing, som er den danske forhandler af Seascape, havde igennem Philip Cossen, frontperson for Silverrudder, fået fat i mig, og tilbudt, at jeg kunne sejle Silverrudder i en SeaScape18.

Knap 20 SeaScape18 var tilmeldt, så jeg havde rigeligt at sammenligne mig med. – Det tog mig ikke mange minutter at få tømt kalenderen, og takke ja tak til det fornemme tilbud. – og så var det ellers om at komme i gang!

Aldrig sejlet Seascape 18 før

Jeg havde aldrig sejlet en SeaScape før, men da den minder utrolig meget om J70’eren, var det nemt at omstille sig. – Nu skulle der bare findes en løsning til de manglende 3 gaster.

Man må sige, at jeg fik sat mit præg på båden. Alt mellem køl og windex blev gennemgået, og mange små ting blev justeret.

SeaScape 18 er en utrolig simpel båd, hvilket gør den til den helt perfekte platform at kunne personliggøre, så den passer netop dig og din sejlart. Jeg konstruerede et nyt rorpindsystem, så alt kunne forgå inden for 1 meter af masten. Det betød, at jeg altid kunne nå alle skøder og trim liner, imens jeg havde fat i rorpinden.

Yderligere havde jeg syet mig et sorteringssystem, som jeg hang op under ruftaget, så alt min proviant, sikkerhedsudstyr og navigation var inden for en armslængde.

Trapezliner fra Hobie Cat 16

Jeg sejler meget Hobie Cat 16, og jeg pillede mine trapezliner af fra netop sådan en, og flyttede over på SeaScapen. Det gav 10-15% ekstra fart, og betød, at jeg kunne stå så højt, at bølgesprøjt, som normalt havde vasket mig ren, kun nåede halvvejs op af mine sejlerbukser. Det hele spillede bare, og gjorde virkelig turen rundt til en leg!
 
 - Og så har SeaScape18 et hemmeligt våben! Hæve/sænke-køl! Normalt stikker båden lige knap 1.5 meter, men med det indbyggede kølspil hæver man kølen op i bunden, og dybgangen reduceres til under 30 cm!

Det var utrolig trygt at vide, at hvis jeg skulle jeg gå for tæt på land og ende på grund, kunne kølen på få sekunder køres op, og man var da fri igen. Lige præcis herfor syntes jeg, at modstrøm var fedt!

Igennem hele Storebælt lå jeg som den båd, der gik tættest under land. Langs hele østkysten vendte jeg ind under land, når jeg ikke længere kunne se skallerne på bunden.

Jeg var helt inde, hvor jeg kunne se krabber stå med klørene parat til at tage imod mig, før jeg vendte ud igen. Det var så fedt at ligge i den mindste båd, og sejle fra både med dobbelt så lang vandlinje, så snart at der var modstrøm.

Seks steder, hvor SeaScapen var cool

Slipstrøm, strømskær, over rev og inden om Iholm!

På turen rundt var der særligt 6 steder, hvor der virkelig ingen tvivl var at SeaScapen, klart var den fedeste båd at sejle rundt i.

1. Hemmelig inderrende igennem strømfyldte Thurøsund:
 
Allerede efter 15 minutters sejlads var Calle, grundet sit lokalkendskab, 25% foran. Dette skyldes især netop her, hvor Calle undgik strømmen i inder renden ved Thurø.

2. 8 knob hen over Thurørev 

Med kølen hævet op, så båden ikke stak mere end 1 meter, kunne Calle sejle langt indenom Thurø revbøje.

3. Den lave mast, gav mulighed for gennemsejling ved 4. brofag på Storebæltsbroen
 
Der løb 3-4 knobs modstrøm i Storebælt, hvor flere af sejlerne var flere ture på den anden side, og tilbage igen af Storebæltsbroen. Calle sejlede igennem med en fart over grunden på 5 knob, hvor efter han igen hurtigt søgte under land.

4. Vendeduel meget tæt langs Fynshoveds kyst 

Ikke mindre end 4 SeaScape 18 lå og byttede føringen fra stykket mellem Romsø til spidsen af Fynshoved. De 3 forreste, som gik længst under land, rundede Fynshoved simultant, med Calle kun 1 enkelt bådslængde foran de næste to.   

5. Stærk modstrøm + let vind = INDENOM IHOLM!?
 
Iholm er den lille banan formede ø midt i Svendborgsund. Nord for siger søkortet 13 meter dybt, sydfor 0-0,5 meter. Calle kørte kølen helt op, så hans SeaScape 18 ikke stak mere end 30 cm. Her lod han sig drive hen over revlen ved vestspidsen, indtil han igen kunne finde vand i en ca. 1 meter dyb inder rende.
 
6. Idvand igennem broen, til mål!
 
Calles mange timer i Svendborgsund samt kendskab til strømmens opførsel gjorde, at han kunne vende modstrøm til medstrøm. Ved kraftig vestgående strøm vidste Calle, at hvis man lægger sig så tæt som muligt under land, kan man få idvand, hvor man pludseligt vender 2 knobs modstrøm til medstrøm!
  
Især ved Vindeby havnemole var Calle tæt på, og han styrede en brav kamp for ikke at ryge i modstrøm eller sejle på stenmolen. S

eaScapen har to ror, og det styrbord, som var tættest på molen, trak Calle op af vandet for at kunne gå helt tæt på.
140 sømil (+kryds) i en 18 fods SeaScape på 25 timer 5 minutter og 10 sekunder. 

Slog nummer to med over 4 timer

Calles flotte omsejlingstid gav ham ikke blot 1. pladsen blandt de knap 20 tilmeldte SeaScape 18, han slog også nummer 2 med mere end 4 timer, og satte derudover rekord for bådtypen rundt om Fyn.
 
Det første Calle sagde, da han krydsede målstregen, var ”hvornår kan man tilmelde sig til næste silverrudder.”

Om Calle kan få fingrene i en ny SeaScape til næste år må tiden vise, men han er ikke i tvivl om, hvad han helst vil sejle rundt i!

www.silverrudder.com/

Motor
content-loader
content-loader
content-loader