Gå til hoved-indhold
Sejlklubber
Selvom Luffe 37'eren har en del år i kølvandet, er den fortsat populær i ind- og udland. Foto: Luffe-klubben

Klassetjek: Luffe har droppet de komfortable Middelhavs-sejlere – i stedet satses på lav vægt og performance

Modsat flere konkurrenter har Kolding-værftet sejlegenskaberne i centrum, når nye, store Luffe-både forlader hallerne. Der er seks måneders ventetid på de milliondyre både, mens også brugtbådsmarkedet er støvsuget for Luffer.

Af Sara Sulkjær |

Minbaad.dk tager temperaturen i de danske bådklasser. Her er det de danskbyggede Luffe-både, der står for skud. Både, der fortsat produceres i Kolding, og som er samlet i den danske Luffe-klub. Formand og Luffe 3.6-sejler Søren Christiansen fortæller om kvalitetsbådene.

Søren Christiansen, hvorfor skal man sejle Luffe?

- Her får du tre egenskaber i én båd; kapsejlads, performance og familiesejlads. Jeg kan ikke finde andre både, der har det samme, heller ikke X-Yachts. For mig at se går Luffe-bådene mere i den sportslige retning, mens de øvrige værfter i højere grad lytter til Middelhavs-sejlerne, der vil have ståhøjde og en stor forkahyt.

- Og da kan du ikke undgå at få langt mere vægt, hvilket koster på bådens performance. En båd, der sejler som en tung klods, kan som bekendt ikke surfe på bølgerne. Kort fortalt er de mindre Luffe-både i stand til at plane på vandet, mens andre både sejler i vandet.

Hvad koster det at sejle Luffe?

- De brugte Luffe 37’ere, der blev produceret ved værftets start i 1980’erne, sælges typisk for 300.-400.000 kroner, mens nybygningerne i dag koster omkring to-tre millioner kroner. For de største modeller, Luffe 45 og 48, må du give knap fem millioner, alt efter udstyr. 

- En Luffe er altså en brøkdel billigere end X-Yachts, men dobbelt så dyre som Bavaria- og Hanse-bådene. Til gengæld holder de prisen godt, da hele markedet er støvsuget for Luffer. Selv under finanskrisen kunne du uden problemer komme af med din Luffe. 

Hvad gør I for at få nye ind i klassen?

- De sejlere, der er startet ud i jolleafdelingerne, og som sidenhen ønsker at købe en kølbåd med gode sejlegenskaber, vil ofte vælge en Luffe, da båden også gør sig godt under kapsejladser. Særligt ved Palby Fyn Cup er vi aktive og reserverer hvert år borde i teltet, så vi kan mødes torsdag aften inden starten. 

- Samtidig betyder dét, at du hos Luffe kan komme med dine egne ønsker til bådens indretning, at mange nye sejlere vælger at købe hos det danske værft. Der er naturligvis en standardramme, men du har selv indflydelse på detaljerne, og kan blandt andet ændre størrelsen på diesel- og vandtankene samt skabspladsen og mastetypen.

Hvordan sørger I for vidensdeling blandt sejlerne?

- Det sker helt af sig selv, når vi mødes til generalforsamling ved Luffes årlige åbent hus-arrangement, hvor omkring 30-35 medlemmer dukker op, eller når vi støder ind i hinanden til kapsejladser og på havnen.

- Her mødes vi uden at kende hinanden på forhånd, men med et fælles udgangspunkt i vores båd. Det giver grundlaget for en venskabelig snak, hvor gode råd kan gives videre. Også på vores lukkede Facebookgruppe for Luffe-ejere er medlemmerne gode til at spørge og rådgive. 

Hvor sejles der særligt i Luffe-bådene, og hvilke stævner vil I anbefale at sejle i den kommende sæson?

- En stor del af de 800 Luffer, der er bygget på verdensplan, ligger spredt over hele Danmark, i Norden og særligt i Tyskland. De 100 er medlemmer af den danske Luffe-klub, hvor en stor del af medlemmerne holder til på Øresund, ved Trekantsområdet, Fyn og på Aarhusbugten.

- Netop på Aarhusbugten vil vi i år, efter flere års pause, forsøge at afvikle et Luffe 37-klassemesterskab i forbindelse med Aarhus Festuge. Sidste år var seks-syv både til start, men i år satser vi på at runde de 15 både, så stævnet måske endda kan blive anerkendt som et officielt DM. Et mesterskab, der sidst blev afviklet i 2012, hvorfor dét, at stævnet igen er aktuelt, i sig selv er super positivt.

Hvordan ser fremtiden ud for Luffe-klubben i Danmark?

- Bådene bliver flået væk, og værftet er fuldt booket seks måneder frem. Der er med andre ord god vind i sejlene, ikke mindst grundet coronaen, der har gjort det muligt for ejere af ældre både at sælge. Det er sejlere, der efterfølgende har råd til at købe en ny og større båd, eksempelvis en Luffe. 

- Den typiske Luffe-sejler er derfor mellem 40 og 80 år og har valgt netop denne bådtype, da det er en stor båd, der præsterer på kap-banen. Dét med at have én stor båd og én sportsbåd ved siden af, som nogle sejlere hælder til, kræver tid. Så mange dage har min uge i hvert fald ikke. Så hellere have én stor båd, der kan det hele.

Er I tilfredse med jeres hjemme- og Facebookside?

- Hjemmesiden kører vi primært som en form for arkiv, hvor de besøgende blandt andet kan se alle de tidligere udgaver af LuffeNyt, som udkommer to gange årligt. De seneste år er bladet udelukkende publiceret digitalt, mens de ældre udgaver er scannet ind. Her kan nysgerrige finde gamle DM-resultater, beretninger, gør-det-selv-projekter og meget mere. 

- Vores Facebookaktiviteter er til gengæld delt i to, hvor den føromtalte lukkede gruppe er henvendt til nuværende Luffe-sejlere og gaster, mens nysgerrige kan følge vores aktiviteter på den åbne side. At opdele siderne giver mere frimodighed sejlerne imellem og betyder, at flere får lyst tilat stille spørgsmål og diskutere.

Om Luffe Yachts:
Grundlagt af: Oluf Jørgensen i 1973

Første båd: Luffe 37 (1979)

Modeller: Luffe 36, 37, 40, 43, 44, 45, 46 og 48

Adresse: Hesselly 10, Kolding

Hjemmeside: www.luffe.com

Blå bog om formanden:
Navn: Søren Christiansen

Alder: 50 år

Job: Selvstændig 

Sejlklub: Struer Sejlklub

Artikel er tidligere bragt i juli 2021

Motor
content-loader
content-loader
content-loader