Gå til hoved-indhold
Kort Nyt
3,8 meter bred båd, også agter, giver skrogstabilitet og to ror i vandet giver kontrol. PR-foto Seascape
Kort Nyt
default
Kort Nyt
Kort Nyt
default

Ny First 36 er let og veldrejet - linjer fra Class 40

Se ny video af den tjekkede, slovenske båd, der har alle de rigtige nøgletal, fx lav vægt og dyb køl, hvis du vil frem under tur eller kapsejlads. Importør Per Cederberg har store forventninger til First 36, der er tegnet af kultdesigner, som også slår streger til Class 40- og IMOCA 60-både.

Af Troels Lykke |

First 36 er udviklet og bygget af Seascape-værftet i Slovenien, på en licensaftale fra Beneteau. Seascape har altså fået frie rammer til at udvikle båden efter deres hoved, naturligvis i samarbejde med Beneteau, et af verdens største bådværfter.

Især på indkøbssiden er det en stor fordel at være en del af verdens største værftsgruppe Beneteau. Skibsarkitekt er Sam Manuard, der er blandt de førende Class40- og IMOCA 60-designere, ligesom han har designet alle Seascape-bådene.

Om Beneteaus tjekkede First 36, der er udviklet af Seascape i Slovenen, siger  Sam Manuard:

- Skroget har mere volumen, fordi formudviklingen gennem generationer går efter mere skrogstabilitet. Så du har former, der er mere kraftfulde med mere volumen over vandet. Det giver dig mere indvendig plads, og også på dækket har du et stort cockpit, så du kan drage fordel af at have masser af overflade at bruge under sejladsen, men også mens du bruger båden for anker med venner og familie.

- Dette er forskellen mellem tidligere generation. Det er dybest set udvikling fra offshore-racerscenen, og vi kan se transformation af denne udvikling til en First 36, forklarer designeren.

Derfor kun 4,8 tons

Bare 4,8 tons vejer hun i let udgave (sejlkar). Seascape har sammen med Pure brugt en hel del ressourcer på at detaljeberegne alle belastninger i båden og derudaf fået en laminatplan, hvor glasfiberen lægges meget nøjagtig i forhold til belastningerne.

- Det kan man kun gøre, når man bygger med vaccum-infusion, som Seascape altid har gjort. Det er bemærkelsesværdigt, at der ikke er brugt eksotiske materialer som kulfiber eller epoxy. Det er med til at holde prisen under kontrol, forklarer den danske Seascape- og First 36-importør Per Cederberg.

På grund af den høje skrogstabilitet kan hun bære et stort sejlareal: 80 m2 i krydssteller og imponerende 180 m2 med gennaker oppe.

Klub- og familieracer

For at forblive tro mod bådens 40-årige Beneteau-arv skal en First udmærke sig i sejladser fuldt bemandet til klubræs, men også afslappet familiecruising såvel som shorthanded-sejlads på den 3,8 meter brede båd, der har masser af plads i cockpittet.

Cockpit-ergonomien var derfor ét af hovedfokuserne i designprocessen.

Derfor giver en højere ratposition blandt andet rorsmanden direkte adgang til storsejlsspillet, hvilket en vigtig detalje for shorthanded-sejlads. 

Foldbar vask

Samtidig har First 36 et traditionelt layout med tre kahytter. For at maksimere boligarealet i salonen minimeres badeværelsets størrelse ved hjælp af en foldbar vask. Den ekstra plads giver plads til navigationsbord/kontor ombord.

En anden ting, der skiller sig ud i salonen, er den selvstændige køleskabs-ø. Et aftageligt skærebræt kan udvide arbejdsfladen på den standard L-formede kabys betydeligt og gøre det til det største køkkenområde i klassen.

First 36 bygges i Slovenien af Seascape. Minbaad.dk skal teste båden i denne sæson, men en test i Tyskland blev fornylig udsat, da båden havde fået en skade.

First 36
Skroglængde: 11,00 m
Bredde: 3,80 m
Vægt: 4.800 kilo
Dybgang: 2,25 m 
Ballast køl: 1.550 kg 
Krydsstel: 80 m² 
Sejlareal på læns: 180 m²

Pris med Garmin-instrumenter og North-pakke, leveret i Danmark: 2,54 mio. kr.

Forhandler Per4m Sailing ved Per Cederberg, Aabenraa

Motor
content-loader
content-loader
content-loader