Gå til hoved-indhold
Store både
Ifølge producenten forventes den nye Delta-båd at blive en af ​​de mest brændstoføkonomiske både i sin klasse. PR-tegning

48 fods let motorbåd fra Delta Powerboats bliver i kulfiber og kræver mindre motorkraft

Delta Powerboats, der fremstiller sine både på Ösel uden for Estland, lancerer nu en båd på godt 15 meter i kulfiber. Den lanceres med 2xV12 Verado fra Mercury med en effekt på ikke mindre end 1200 hestekræfter.

Af Troels Lykke |

Det første skrog nu i montagehallen. Båden er udviklet i samarbejde med Mannerfelt Design Team og kan leveres med både indenbords- og påhængsmotorer.

- Ambitionen i udviklingsarbejdet har været at skabe en multifunktionel og energirigtig båd med tre kahytter, står der blandt andet i en pressemeddelelse, der peger på, at der er tale om en ny type båd, der let tilpasser sig forskellige anvendelsesområder og varierende vejrforhold – uden at gå nærmere ind på hvordan.

Båden i kulfiber skal have en vægt på kun  8 tons, og i kombination med et effektivt skrogdesign skal det ifølge producenten være med til at sikre, at behovet for motorkraft er relativt lavt. For at opnå den ønskede hastighed kan man selvfølgelig tilføje, da 1.200 hestekræfter isoleret set er ret potente, fortæller båtmagasinet.no.

At man har valgt kulfiber, der er væsentligt dyrere, som materiale er motiveret af, at man tilstræber at bygge let for at holde brændstofforbruget nede. Ifølge producenten forventes den nye Delta-båd at blive en af ​​de mest brændstoføkonomiske både i sin klasse.

Med to Volvo Penta D6 uden nærmere specificeret effekt er topfarten angivet til cirka 45 knob, og marchfarten til 30 knob, oplyser Delta Powerboats

Motor
content-loader
content-loader
content-loader