Gå til hoved-indhold
Sejlklubber
Skal Banneren fremover sejles med bovspryd og code-0? Meningerne er delte i den ældre bådklasse. Foto: Banner 30-klubben

Klassetjek: Revolution på vej i Banner 30-klassen?

Bovspryd, code-0 og gennaker. Mulighederne for udvikling står i kø, men hvilke tiltag skal implementeres i den hurtige klassebåd? Spørgsmålene rejser sig i Banner 30-klassen, efter at en ny formand trådte til.

Af Sara Sulkjær |

Minbaad.dk tager temperaturen i de danske bådklasser. Denne gang hos Banner 30-sejlerne, der med formand Jan Teglgaard i spidsen drømmer stort. Læs interview med Teglgaard og den erfarne Banner 30-sejler og kasserer i klassen, Per Løfstrøm.

Formand Jan Teglgaard og kasserer Per Løfstrøm, hvorfor skal man sejle Banner 30?

Per: - Hvis du er til levende sejlads med god plads om læ til den lille familie, skal du vælge Banneren. Den sejler godt og har samtidig utroligt meget plads i cockpittet. Noget, familien sætter pris på i sommerferien, og som giver kapsejleren gode arbejdsforhold

Jan: - Jeg var egentlig på jagt efter en Albin Express, da jeg faldt over Banner 30’eren. Du er i tæt kontakt med elementerne, og båden reagerer; gør du noget dumt, stopper den. Det er kort fortalt en sejlbåd for sejlere med stort S.

Hvad koster det at sejle Banner 30?

Jan: - Bådene bliver omsat rigtig hurtigt, typisk for 110.-130.000 kroner. Er du heldig, er det en sjælden gang muligt at finde en båd til 50.000 kroner, men da vil den også være ret slidt på kanterne.

Per: - Med Banner 30’eren kan man altså komme ud at sejle for fornuftige penge og derefter klæde båden på efter ens egen økonomiske formåen, ønsker og drømme.

Hvad gør I for at få nye ind i klassen?

Jan: - For mig at se må vi lave et nyt setup for folk, der gerne vil sejle kapsejlads mod hinanden. Jeg har selv tænkt og eksperimenteret en hel del med fremtidens Banner 30, og det er virkelig sjovt. Skal den være med bovspryd? Code-0? Mulighederne for udvikling er mange.

Per: - Men samtidig er det afgørende ikke at lave noget, der er for dyrt, så nogle sejlere udelukkes, ligesom det ikke er helt enkelt at ændre klassereglerne. Jeg mener derfor, at vi bør satse på at komme i kontakt med den unge sejlerfamilie, der ønsker at kapsejle, men samtidig gerne vil på sommerferie med masser plads i cockpittet.

Hvordan sørger I for vidensdeling blandt sejlerne?

Per: - I udgangspunktet foregår meget online, hvor både hjemmesiden og Facebook kan give gode og brugbare svar. Desuden vil vi fremover gerne mødes fysisk, da det sociale aspekt er afgørende, og flere både allerede nu er så forskellige. 

Jan: - Men vi skal starte i det små og lade være med at sætte succeskriteriet for højt. Kan det lykkes at samle 3-4 Bannere, skal det ses som en sejr, og så kan vi bygge videre derfra.

Hvor sejles der særligt Banner 30, og hvilke stævner vil I anbefale at sejle i den kommende sæson?

Jan: - Der er i alt bygget omkring 100 både, hvoraf 60-70 befinder sig i Danmark. Særligt omkring Fyn og Sønderjylland ligger der mange, men desværre er det kun 5-7 både, der stiller op til kapsejladser som Palby Fyn Cup og lignende.

Per: - I slutningen af 80’erne havde vi vores eget klassemesterskab med 17 både ved Fyn Cup’en, ligesom vi tidligere afholdt træf for klassen, men der har desværre ikke været så stor opbakning til det. I fremtiden håber vi igen at kunne mødes, alternativt uden båd, da flere ikke har mod på at sejle de lange distancer.

Hvordan ser fremtiden ud for Banner 30-klassen i Danmark?

Jan: - Ved den seneste generalforsamling var fire nye mødt op. De var godt nok lidt grå i toppen, men båden appellerer netop også til os, der trods en håndfuld runde fødselsdage fortsat føler os som nogle på 30…

Per: - Også helt unge sejlere tjekker ind, så vi i øjeblikket er 15-20 aktive medlemmer, men generelt er det vanskeligt at lokke de yngre til. Derfor er det afgørende, at vi fremover holder fast ved både det kapsejladsmæssige og det sociale aspekt, så vi ikke mister medlemmer undervejs. 

Er I tilfredse med jeres hjemmeside?

Per: - På hjemmesiden, der er ret statisk, er der ikke så meget gang i den, klubben kunne godt bruge en IT-ekspert til at vedligeholde og forny den. Men til gengæld er der på Facebook, hvor 80-100 mennesker følger med, stor aktivitet.

Jan: - Det er også på Facebook, vi løbende debatterer fremtidens Banner 30 og kan sammenligne os med andre klasser. Særligt de nye, hurtige sportsbåde med et simpelt setup, storsejl, fok, code-0 og genakker, vinder frem. Et koncept, der, som jeg ser det, bør kopieres til Banneren – og noget, vi løbende kan debattere i Facebookgruppen.

Om Banner 30’eren: 
Længde: 9 m

Bredde: 2,8 m

Dybgang: 1,65 m

Deplacement: 2.500 kg

Storsejl: 22,5 m2

Fok: 13,5 m2

Genua: 23,5 m2

Spiler: 65 m2

Besætning: 4-5 mand

Blå bog om formanden og kasseren:
Navn: Jan Teglgaard (formand) og Per Løfstrøm (kasserer)

Alder: 61 (Jan) og 66 år (Per)

Job: Senior Product Specialist (Jan) og seniorrådgiver samt geofysiker/meteorolog (Per)

Sejlklub: Thurø Sejlklub (Jan) og Marbæk Sejl- og Motorbådsklub (Per)

Artikel er tidligere bragt i 2021

Motor
content-loader
content-loader
content-loader