Gå til hoved-indhold
Kapsejlads
Klaus Rønn ses her modtage sin hæder af Philip Cossen fra Silverrudder. Foto: Claus Nicolajsen

Vestjyden Klaus Rønn vandt igen Silverrudder i mini klassen - med tre sandsække på CB66er

- Mine tre sandsække på hver 20 kilo skal selvfølgelig også med over hver gang, men det giver trætte arme, fortæller den 29-årige bådebygger Klaus Rønn fra Bork Bådelaug. Han drønede rundt om Fyn på 21 timer og 5 minutter i sin CB66er, men væltede også helt alene på båden.

Af Troels Lykke |

Så lykkedes det igen mig og min CB66er, at vinde Mini klassen til Silverrudder 2022. Her en lille beretning for dem der gider den slags, skriver solo-sejler Klaus Rønn fra Bork Havn ved Vesterhavet.

Og læse det, det gør vi her på minbaad.dk. 35 stillede til start i Mini Klassen og 24 gennemførte og Klaus Rønn kom først efter 21 timer og 5 minutter. 

Klokken 10 fredag morgen gik starten i Svendborgsund, bagbord om Fyn. Vejrudsigten meldte om god luft, rigtig meget lidt syd på og hurtigt aftagende så snart vi kom op mod Storebæltsbroen.

Dette holdt stik, jeg kom rigtig fint fra start, i et lidt konservativt mode, men med voldsomt ustabil og stødende vind vurderede jeg at det gav mere mening at sejle helt tæt på kanterne for at komme fri af kraftig modstrøm.

Taktikken virkede, og vi kommer 3 både ud af sundet med resten af feltet lidt efter os, man kan godt allerede fornemme at det nok bliver os tre der kommer til at slås om podieplaceringerne mig selv i CBeren, en T24 og en custom Melges 24.

Bang, så kyssede mastetoppen vandet

Ud af sundet og ud mod revbøjen går det løs, op med gennakkeren og afsted det går, men der er meget luft over 16 m/sek. i stødene, de andre piller gennakkeren, jeg satser lidt og går efter en bomning, og bang, så ligger jeg der mastetoppen er lige nede og kysse vandet... ups, nå jeg får hurtigt skuden på benene igen og vinden er også for spids til flyvesejl op mod broen i den vindstyrke.

Op mod broen det går, og efter en halv times tid er vinden løjet lidt og Code 0 kan nu lige holdes oppe, alt er godt.

Nogle timer senere når vi broen, coden bliver pillet og fokken sat, vinden er spidset mere, og der er hidsig modstrøm, det er bare med at komme under land hurtigst muligt, det viser sig hurtigt at være rigtigt.

Må flytte sandsække i vendinger

Så når vi Romsø, mine to nærmeste konkurrenter er stukket lidt af, de er bare hurtigere både på denne kurs. Kort efter Romsø vælger de at forsætte ud i bæltet, jeg vælger selv at lave det der føltes som en million vendinger under land, ikke længere ud end 4 meter kurven på kortet, mine tre medbragte sandsække på hver 20 kg skal selvfølgelig også med over hver gang, det giver trætte arme, men da vi når fynshoved viser det sig at være det værd.

Jeg er smuttet forbi de to andre der var foran, og har endda slået et lille hul, det skal vise sig at blive meget vigtigt.

Nordfyn bød på 3-4 m/s øgende til 8-10 op mod Æbleø. Ved Æbleø passerer Melges 24 mig og på stykket fra Æbleø til Lillebælt får T24 og hentes mig. Foran for tværs er ikke liiige en CB66ers livret... Vi får en lyn hurtig passage gennem Lillebælt i kraftig medstrøm, det føltes jo altid skønt.

Op med sækken og afsted det går

Ud af Lillebælt, og så går det løs!! op med sækken og afsted det går. Bogø kan lige præcis holdes, fuldt power på det hele og omkring 10-12 m/s. jeg kan i mørket ane at jeg sejler en smule hurtigere end T24eren, fedt!

Surfer 15,8 knob om natten

Efter Bogø vælger alle omkringliggende både at søge dybt og pege direkte mod Helnæs, men vejrudsigten har sagt mere vind og medstrøm ude, og CBeren er altså hurtigst når den bare bliver skudt af på vej mod Helnæs frisker vinden som forudsagt og det er faktisk ved at være en anelse vildt ene mand, men så længe der er kontrol og ikke mindst er fuldstændig styr på hvad der skal gøres hvis den smutter og båden vælter er der jo ikke noget problem, og måske var det meget godt at det var nat, så man ikke rigtig kunne se hvor store bølgerne var...

Hurtigt går det (Maks fart 15,8) og ikke længe efter kan jeg lave en bomning og gå inden om Lyø, vinden aftager en smule, og vandet er nu igen flat bag alle øerne, og det sidste stykke mod Svendborgsund forløber uden de store vanskeligheder.

Svendborgsund bliver lidt nervepirrende i meget let luft og kraftig modstrøm, men det lykkedes at få mig sneget igennem og målstregen bliver krydset lidt kl. lidt over 7 om morgenen, det viser sig at konkurrenterne ikke kunne følge med over natten, og det kræver da også lige et opkald inden jeg egentlig ved om jeg har vundet????

Tak til hele Silverrudder holdet for et fantastisk arrangement. Egentlig siger det mig ikke det helt store at sejle denne type sejladser alene, men lige dette arrangement kan altså bare noget, forklarer Klaus Rønn.

www.silverrudder.com/ - se flere billeder: www.facebook.com/silverrudder

Motor
content-loader
content-loader
content-loader