Gå til hoved-indhold
Tur
Lasse Hinrichsen gav 35.000 kroner for sin Folkebåd. Det køb har han ikke fortrudt. Foto: Peter Brøgger

Derfor Folkebåd: 34-årige Lasse kommer tættere på naturen og elementerne

Lasse Hinrichsen fra Aarhus: - Det er lidt sjovt. Folkebåden er en kontrast til andre både, for det er en klassisk båd, der er designet i 1942, så det svarer lidt til at køre ræs i en Citroën 2CV. Det er en virkelig fed båd.

 

Af Troels Lykke |

Af Stephanie Kjær, Folkebådsklubben 

Lasse Hinrichsen og hans familie bruger Folkebåden til at sejle kapsejlads, men også til ferie. Det er en god måde at koble fra på, og han kan bruge mange timer på at kigge ud i horisonten:

- Når man er på vandet, kan man hverken gøre fra eller til, fortæller han.

Nærheden med naturen. Friheden. Farten. Stemningen på havnen. Teknikken. Det er noget af det, som Lasse Hinrichsen elsker ved at sejle Folkebåd.

34-årige Lasse er i dag en habil sejler, der ligger nogenlunde midt i feltet i Aarhus Folkebådsklub, hvis han selv skal beskrive det.

Sejlsport er dog langt fra noget, som han har dyrket hele livet, og han købte sin egen Folkebåd uden at vide det store om at sejle den.

Derfor er hans opfordring til andre, der overvejer at sejle Folkebåd, også klar: Bare spring ud i det. Du skal nok lære det.

Startede i Albin Vega uden erfaring

Han startede nemlig selv med at sejle i 2013, da han som 26-årig købte sin første båd.

En Albin Vega 27, der af Lasse beskrives som ”en campingvogn på vandet”. Han har windsurfet, siden han gik på efterskole, men ellers købte han båden uden at have den store erfaring med at sejle.

- Jeg tænkte, at jeg nok skulle lære det, og det gjorde jeg også ved bare at kaste mig ud i det, siger Lasse Hinrichsen. Og det gjorde han.

Lasse forvandlede Vegaen til sit hjem i hele to år og lærte at sejle den. Det er tydeligt, når man taler med ham, at han er typen, der springer ud i ting og godt kan lide at udfordre sig selv. Det skræmmer ham ikke at komme ud af sin comfort zone.

Elementerne kom tættere på

Det var først et par år efter, Lasse fik Vegaen, at han havde sin første oplevelse med Folkebåden. Det var hans kæreste Pi og hendes familie, der introducerede ham for denne del af sejlsporten.

Han husker tydeligt første gang, hun tog ham med ud på tur i familiens Folkebåd på en smuk og solrig sommerdag.

- Det var en sommer med let luft. På Folkebåden fik jeg en god fornemmelse for at sejle, så det var bare virkelig fedt at mærke vandet og vinden, fortæller han.

I modsætning til en Albin Vega, er man i Folkebåden meget tæt på havet og bølgerne, der skyller ind over båden på de blæsende dage. Kort efter den første tur var han til sin første kapsejlads med Pi.

- Det var fantastisk! Da fattede jeg virkelig, hvad det gik ud på, og hvordan man for eksempel ikke sejler den godt, fortæller han om oplevelsen i 2015 – samme år, hvor han solgte Vegaen.

- Det er lidt sjovt. Folkebåden er en kontrast til andre både, for det er en klassisk båd, der er designet i 1942, så det svarer lidt til at køre ræs i en Citroën 2CV. Det er en virkelig fed båd.

Måtte eje sin egen

Lasse og Pi holdt en pause fra hinanden et stykke tid efter, og da det skete, måtte Lasse eje sin egen Folkebåd, nu hvor han ikke længere kunne sejle med Pis familie. Det var i 2016.

Han havde solgt Vegaen et år forinden, og endnu en gang sprang han ud i noget, som han ikke kendte til. Der blev derfor bladret gennem Den Blå Avis og andre platforme for at finde den helt rigtige Folkebåd.

Han fandt en kandidat og ringede til Bent, som er kendt i sporten, fordi han kender alle Folkebådssejlere og registrerer alle bådene.

- Bent vidste det hele, så han hjalp mig med at sikre, at det var et godt køb. Der var bare rigtig god hjælp at hente i klassen, og man føler sig virkelig som en del af den fra første dag, fortæller han.

Hjælp koster højst en øl

Lasse Hinrichsen var ikke nervøs for at kaste sig ud i et nyt bådeventyr, selvom han ikke vidste noget om at eje en Folkebåd og kun havde begrænset erfaring med at sejle den.

- Det går igen i sejlermiljøet, at folk er meget hjælpsomme. Jeg har derfor primært lært at passe min båd ved at tale med andre på havnene. Når bådene står på land, står de tæt på hinanden, og det er derfor nemt lige at gå hen til de andre og se på, hvordan de gør. Det koster højst en øl eller ekstra tid, fordi de fortæller anekdoter fra deres tid i sporten, siger han og fortsætter:

- Man kan nemt få hjælp og inspiration fra de andre.

Og ikke nok med det, så er Folkebåden til at betale i forhold til mange andre bådtyper. Han fik selv sin ”meget billigt” – for omkring 35.000 kr. - og den koster samtidig ikke en formue i drift. Især hvis man går flere sammen om den, som Lasse foreslår.

Det kriblede i ham

Folkebådssejlads er derfor blevet en stor del af Lasse Hinrichsens hverdag gennem årene. Han har trænet to gange om ugen de seneste år med undtagelse af 2020, hvor coronapandemien ramte, og træningerne blev aflyst.

I begyndelsen var han også gast hos andre Folkebådsbesætninger, selvom han havde sin egen. Det gav den unge Folkebådssejler mulighed for at lære en masse om trim og taktik.

- Det er meget inspirerende, Det kriblede i mig hver morgen, da jeg skulle til træning i løbet af mit første år i klassen. Både af glæde og spænding, fordi jeg vidste, at jeg ikke var så erfaren i det her, fortæller han.

Det fede ved Folkebåden er, ifølge Lasse, at man kan komme hurtigt i gang, også selvom man ikke har den helt store tekniske viden.

- Den er i sin grundform rimelig simpel, men den er også kompliceret, hvis man skal sejle den rigtig, rigtig godt. Så kræver det træning, påpeger han. Det største stævne, Lasse har deltaget i, var Guldpokalen i Aarhus i 2019.

- Der var 50 både på startlinjen, så det var nervepirrende, men det betød også, at jeg virkelig lærte noget, fortæller han.

Folkebåden er også babyvenlig

I 2019 skete der dog noget, som har vendt op og ned på Lasse liv. Han er blevet far til lille Bjørn. Det betyder, at hans engagement i Folkebådsklassen nok kommer til at ændre sig.

Men så er det jo heldigt, at Folkebåden kan bruges til meget mere end kapsejlads. Lasse og Pi har både været på ferie i Folkebåden alene, med deres venner og efter Bjørn er kommet til verden, har han også været med.

Lasse Hinrichsen håber da også på, at han med tiden kan være med til at give Bjørn et lille skub på vejen til at blive glad for sejlads som sin far – uden at presse ham.

- Folkebåden er også ret babyvenlig, da den har et dybt cockpit. Så det er lidt som en kravlegård, og så længe han er dernede, vælter han ikke over bord.

Folkebåden giver ro

Mens en Albin Vega er en campingvogn på havet, er Folkebåden at sammenligne med en camplet, mener Lasse Hinrichsen, som sammen med Pi har prøvet at være på sommerferie i tre uger i Folkebåden.

Det giver en ro at sejle af sted og være fuldt til stede i øjeblikket.

- Vi sejlede eksempelvis Fyn rundt. Det var den klassiske sommerferie. Det at komme ud og lægge mobilen væk på lydløs og bare sidde og mærke elementerne, det er virkelig rart. Det er lige meget, hvem der ringer, for man kan ikke gøre fra eller til, når man er ude på vandet.

Selvom Lasse i perioder døser helt væk ude på det åbne hav, så kan han ikke holde sig fra at træne lidt og justere på trimmet.

- Jeg kan ikke lade være med at prøve at sejle båden godt, og jeg skal altid lige prøve at optimere en lille smule. Det er sjovt, fortæller han.

Fokus på naturen under corona

Den danske sommer ved vandet og hyggen i havnene er heller ikke noget, som den unge Folkebådssejler vil være foruden.

- Under corona er der jo også kommet meget fokus på at komme ud i naturen i Danmark. Her kan Folkebåden bare rigtig meget, siger Lasse Hinrichsen og fortsætter:

- Samtidig er det også bare en sindssyg billig måde at holde ferie på, og vi har ikke lyst til andet, selvom vi har råd til det. Jeg har ikke lyst til at tage en uge til Italien, for det kan man sgu altid gøre.

Motor
content-loader
content-loader
content-loader