Gå til hoved-indhold
Test
Test

Test af utroligt velsejlende First 36 - en båd med talenter fra en Open 60er

Den slovenske First 36 er designet af nogle af verdens bedste designere, der kan lave lette, hurtige, men også sikre og både med plads i. Vi testede den levende dame i Kalundborg, hvor en praktiserende læge Claus Bache købte den til lokal kapsejlads og familiesejlads.

Af Troels Lykke |

Der er kommet en spændende båd til Kalundborg Fjord i år. Vi prøvede den i august og det var en virkelig stor oplevelse, en båd blandt de bedste sejlbåde, som minbaad.dk har testet i år. 

Båden på kun 4,8 ton er levende på den kontrollerede måde, lynende hurtig med miljørigtige Elvstrøm Sejl og en 2,25 meter dyb køl på 1.550 kg. Det giver en lavkølprocent på omkring de 30, da skroget sørger for stabilitet.

Vi sejlede 9,5 knob med code zero i 5-6 m/sek. Der var ingen fare for at skære op, for som nævnt så harbåden har har et stabilt, let skrog og to ror, der sikrer at der altid er et godt greb i vandet.

Krængning med kontrol

På kryds krængede den også noget men stadig med kontrol. Båden er for det meste i god balance og vi kunne med en effektiv agterstagsstrammer flade storsejlet, så det gav fremdrift mere end krængning.

Vi smilede under testen, alt var let og båden reagerer på de mindst berøringer af roret. Man får med andre ord jollefornemmelsen og dermed sejlglæden.

Lækre selvskødende Harken-spil og lækkert tovværk, gjorde sejladsen let. Om læ er der tre store kahytter. Det er ikke en kahyt med minimalistisk design, her er ikke en masse tung teak. Det vil gå ud over sejlegenskaberne, da båden vil blive for tung, fortæller Seascape-boss, Andraz Mihelin til minbaad.dk.

Beneteau og Seascape-samarbejde

For fire år siden allierede franske Beneteau sig med det moderne Seascape-værft, der er kendt for deres planende sportsbåde. Målet var klart: En ny, hurtig og innovativ First-serie skulle ramme havoverfladen.

Det lykkes. Nu tager alliancen ét skridt videre og lancerer deres første båd i den såkaldte racer-cruise-serie: Beneteau First 36’eren:

Rummelighed som 40-fods båd

Hurtige kapsejlere på 14, 24 og 27 fod er fulgt i kølvandet på de to værfters samarbejde. Også den nye First 36 skal præstere på kapsejlads-banen, men skal samtidig indbyde til tursejlads med familie og venner ombord. 

Designerne har derfor skelet til de i forvejen søsatte First-både i arbejdet med klassens nye 36-fods båd, der er designet af sejlere til sejlere og dermed ikke har unødvendige features ombord:

- Takket være bådens bredde og moderne skrog vil den største rummelighed i dens klasse skabe komfort, som kan sammenlignes med den succesfulde Beneteau First 40.7 med masser af smarte løsninger, der gør dét at bo ombord til en stor oplevelse, lover Beneteau på sin hjemmeside.

Mere skrogvolumen - giver fart og plads

OmFirst 36, der primært udviklet af Seascape i Slovenen, siger designer Sam Manuard selv:

- Skroget har mere volumen, fordi formudviklingen gennem generationer går efter mere skrogstabilitet. Så du har former, der er mere kraftfulde med mere volumen over vandet. Det giver dig mere indvendig plads, og også på dækket har du et stort cockpit, så du kan drage fordel af at have masser af overflade at bruge under sejladsen, men også mens du bruger båden for anker med venner og familie.

- Dette er forskellen mellem tidligere generation, det er dybest set udvikling fra offshore-racerscenen, og vi kan se transformation af denne udvikling til en First 36.

Klub- og familieracer

For at forblive tro mod bådes 40-årige Beneteau-arv skal en First udmærke sig i sejladser fuldt bemandet til klubræs, men også afslappet familiecruising såvel som shorthanded-sejlads.

Cockpitergonomien var derfor et af hovedfokuserne i designprocessen.

En højere ratposition giver rorsmanden direkte adgang til storsejlsspillet, hvilket en vigtig detalje for shorthanded-sejlads. Og vi kan fortælle at det passer, vi sad eller stod fint op og kunne styre båden.

Et stærkt team bag båden

Det er langt fra et tilfældigt team, som Beneteau og Seascape har samlet omkring First 36’eren. En række af de mest populære designere er ombord. Få overblikket herunder: 

• Konstruktionsteknik: Pure Design & Engineering (NZL). Kendt for TP52’erne, Ineos’ AC75 og IMOCA 60’erne.

• Skibskonstruktør: Samuel Manuard (FRA). Han er i øjeblikket det mest populære navn i IMOCA 60-klassen efter at have domineret Mini-klassen og Class 40. Han designede også den syvende generation af First og First SE-bådene, der har længder mellem 14 og 27 fod. 

• Design: Lorenzo Argento (ITA). First 36 følger det samme design som sin ældre søster, First Yacht 53. 

• Gigodesign (SLO). Designforskning og innovationsindsigt i dette Red Dot-belønnede industrielle designstudie var afgørende for at indlede projektet i den rette retning.

Læs mere om Beneteau First 36 her.

First 36
Skroglængde: 11,00 m
Bredde: 3,80 m
Vægt: 4800 kilo
Dybgang: 2,25 m 
Ballast køl: 1550 kg 
Krydsstel: 80 m² 
Sejlareal på læns: 180 m²

Pris med Garmin-instrumenter og North-pakke, leveret i Danmark: 2,5 mio. kr.

Forhandler: Per Cederberg i Aabenraa, seascape.dk/

Motor
content-loader
content-loader
content-loader