Gå til hoved-indhold
Kapsejlads
1th Hour Racing Team har sandsynligvis det største budget. Foto: Thierry Martinez / 11th Hour Racing

Fem IMOCA 60ere klar til The Ocean Race i Alicante 15. januar 23 - hvem er favoritter?

Tidligere hed det Volvo Ocean Race og man sejlede i VO 65ere. I dag er det The Ocean Race, men man skal stadig jorden rundt og nu i en IMOCA 60er med kun fem mand om bord, men bådene er lavet til at blive sejlet af en mand i Vendeé Globe. Seilmagasinet.no ser på favoritterne.

Af Troels Lykke |

Holdene tog en stor risiko ved at deltage under Route du Rhum i november med henblik på at The Ocean Race starter søndag 15. januar 2022 i spanske Alicante, hvor minbaad.dk er med på startlinjen.

Heldigvis klarede alle tre både, der tog chancen, det godt efter at have krydset Atlanten to gange, fortæller Seilmagasinet.no

Disse tre både har Vendee Globe i 2024 som deres endelige mål, mens "11th Hour Racing Team" og "Guyot Environnement", der blev hjemme, har The Ocean race som deres endelige mål.

Den 2. januar er alle holdene i Alicante.

Syv etaper - herunder Aarhus

Ocean Race slutter efter syv etaper i Genova, Italien. Holdet med flest point efter havneregattaen i Italien vinder regattaen. Etapevinderen får fem point, mens anden får tre point, tredje får to point, fjerdepladsen og sidstepladsen nul point.

Monsterbenet mellem Cape Town i Sydafrika og Itajai i Brasilien byder på dobbelte point, hvor halvdelen af ​​pointene gives efter bådene sejler fra Det Indiske Ocean ind i Stillehavet i 143 grader øst.

Etape 5, mellem Newport i USA og Aarhus i Danmark, giver også dobbeltpoint, hvoraf halvdelen gives, når Atlanterhavet krydses.

Havnekapløbene vil kun resultere mellem både med lige point. Så får resultaterne fra havnesejladserne indflydelse.

11. th Hour Racing er bedst forberedt

Det er svært at spå om, hvilket hold der er det stærkeste. 11th Hour Racing Team fra USA har deltaget i to Volvo Ocean Races, og har arbejdet bevist med denne regatta som mål, og burde være den stærkeste.

De havde den første IMOCA af den seneste generation på vandet, en båd bygget af Verdier, en designer, der dominerer klassen, vurderer vores norske kollega Axel Nissen-Lie fra seilmagasinet.no.

Holcim - PRB overtog amerikansk projekt

Holcim – PRB skipperet af Kevin Escoffier var den bedste af The Ocean Race-deltagere i Route du Rhum, men har The Ocean Race som sideprojekt, som de lancerede i sommer.

Kevin Escoffier overtog en båd fra et amerikansk projekt, der gik på grund. Der er også en Verdier-konstruktion, en båd, der havde en ombygget stævn for at klare sig bedre i hård sø. Kevin Escoffier var en del af det vindende hold ved det forrige Volvo Ocean Race.

Biotherm Racing - stærkt båddesign

Paul Meilhat med Biotherm Racing har længe haft planer om The Ocean Race, men har kæmpet for at få sit projekt finansieret, og startede mindst forberedt i Route du Rhum. Der blev han nummer seks, bedre end forventet. "Biotherm" er også et stærkt design, bygget i form af LinkedOut.

Team Malizia med tysk stjernesejler

Boris Hermann er blevet en stjerne i Tyskland på linje med, hvad Knut Frostad var under Volvo Ocean Race. Han sluttede en skuffende 24. plads, men sejlede Route du Rhum med det formål ikke at beskadige båden.

Hermann sejler Team Malizia, et nyt VPLP-design, en båd hvor han har fået frit spil med sine egne ideer. Den er tungere og mere solidt bygget, og der er taget vægt fra kølen for at holde båden let. Tanken er, at det er folierne, der bidrager til stabiliteten.

Guyot Environnement med gammel Hugo Boss båd

Den eneste gamle båd i The Ocean race er "Guyot Environnement", en båd fra 2015 bygget til Alex Thomson fra Hugo Boss.

"Guyot Environnement" vandt overraskende The Ocean Race Europe i 2021, og så med en ældre båd.
 

Motor
content-loader
content-loader
content-loader