Gå til hoved-indhold
Kort Nyt
De unge sejlere holder af at være på træningslejr uden et stramt regelsæt. Foto: Peter Brøgger

Klassetjek: De unge Zoom8-sejlere er vilde med No Nonsense-lejre uden sengetider

Jolleklassen nærmest lever af de populære træningslejre, der i høj grad lader de unge stå på egne ben. Det er dog ikke alle Opti-forældre, der lader deres børn fortsætte til klassen med de løse rammer. Læs interview med klassens formand Vinding og landstræner Jarvig.

Af Sara Sulkjær |

Minbaad.dk tager temperaturen i de danske bådklasser. Her hos de Zoom8-sejlende unge, der i klassen for første gang inviteres på lejr uden forældrene ved deres side. Niels Vinding, formand på 4. år, og landstræner Bo Jarvig fortæller. 

Niels Vinding og Bo Jarvig, hvorfor skal man sejle Zoom8?
Bo: - Du trimmer jollen med kroppen, da det mest af alt handler om at skabe en god balance i båden. Det er næsten ligegyldigt, om du hiver i den eller anden snor, bare din krop er aktiv, så skabes farten. Det betyder, at du får en rigtig, rigtig god fornemmelse af at sejle båden, hvilket er afgørende, når du går videre til Europa- eller Laserjollen.

Niels: - Netop dét, at båden fungerer som andre, større joller, er en kæmpe fordel, da sejleren får kundskaber til sin videre sejlkarriere. Til sammenligning har Optimistjollen i højere grad sit eget særpræg, hvorfor det, som jeg ser det, giver mening at skifte til Zoom8, når bare man har en lille smule jollerfaring.

Hvad koster det at sejle Zoom8?
Niels: - For en spritny Zoom8 må sejleren, præcis som det kendes fra Opti’en, give 35.000 kroner, men en brugt jolle kan til gengæld købes for det halve eller mindre. Flere klubber råder dog over joller, så sejleren blot behøver investere i et kap-sejl til 3.000 kroner. Et sejl, der typisk skiftes én gang årligt.
 
Bo: - Dertil kommer udgifter til stævner, særligt i udlandet, eksempelvis et VM i Spanien. Her vil selve stævnegebyret løbe op på 1.000 kroner, mens selve fællesturen vil koste 1.500 kroner. Det samme vil en eventuel fællestransport af jollen. Inden du har set dig om, har du altså brugt 4.000 kroner, men for mange vil turen netop blive en ferie for hele familien, hvilket gør beløbet overkommeligt.

Hvad gør I for at få nye ind i klassen?
Niels: - Sejlerne er typisk mellem 14 og 17 år. Det er her, det sociale for alvor får betydning. Vores helt store styrke er derfor de weekendlange No Nonse-træningslejre, som klassen nærmest lever af. Her skal de unge i høj grad klare sig selv. De skal selv lave maden, og ingen fortæller dem, hvornår de skal børste deres tænder. Vi skal selvfølgelig være med som flue på væggen, men kan de hygge sig om aftenen, kan de også stå op og hygge sig om dagen. 

Bo: - På mange af de camps, der ellers laves, går det hele op i antal timer på vandet. Du skal sejle, sejle og sejle. For de unge er det simpelthen ikke nok. Det er først, når man har det fedt, at hjernen er åben for at tage imod. På de her No Nonse-lejre bliver der sparket tung viden ind i hovedet på dem – og det er sjove er, at de kan finde ud af at bruge det.

Hvordan sørger I for vidensdeling blandt sejlerne?
Niels: - Vidensdeling skabes først for alvor, når sejlerne er trygge ved hinanden, og når de er trygge ved os. Der skal opbygges en fundamental tillid. Det kan godt være, at der bliver råbt ad sejlerne, men der bliver ikke sagt hårde ting, og både de og forældrene ved og har tillid til, at vi gør det i god mening.

Bo: - Samtidig forsøger vi at skabe dialog med de unge. Det hjælper ikke at stå og ævle løs oppe ved tavlen. Sejlerne skal inddrages, og de skal spilles ud mellem hinanden. Faktisk kommer de mest interessante og lærerige udsagn ofte fra dem, der ikke ligger forrest i feltet, hverken socialt eller på kapsejladsbanen.

Hvor sejles der særligt Zoom8, og hvilke stævner vil I anbefale at sejle i den kommende sæson?
Bo: - På landsplan findes tre hovedbaser; på Sjælland ligger den i Furesøen, på Fyn er det Thurø og i Jylland udgør Kaløvig og Kolding hovedstederne. Der sejles naturligvis også andre steder i landet, men det er her, de største flåder findes. 

Niels: - Sidste år blev vores VM på den sjællandske base i Furesøen aflyst på grund af corona, men vi arbejder benhårdt på at afvikle stævnet til sommer. Desværre stiller politikerne høje krav til indrejsen for udlændinge, men vi håber på 70 sejlere, heraf omkring 40 fra Danmark, selvom det under normale omstændigheder er muligt at have op mod 120 sejlere fra hele verden på startlinjen. 

Hvordan ser fremtiden ud for Zoom8-klassen i Danmark?
Bo: - Det er meget svært at sige, da vi er dybt afhængige af blåstemplingen fra unionens side. Har vi den, skal det nok gå. Men Zoom8-jollen har en tendens til at skille vandene blandt Opti-forældrene, hvilket nok mest af alt skyldes mangel på viden og en underlig form for ambitioner på børnenes vegne. Nogle ser Zoom-klassen som uambitiøs, men børn skal jo udvikle sig til hele og glade sejlere, ellers stopper de i sporten.

Niels: - Netop nu udfordrer coronavirussen os desuden hårdt. Under halvdelen af det sædvanlige antal sejlere har i år tilmeldt sig klassen, således at kun omkring 30 står på listen. De sidste par år har antallet ellers ligget på 60-70, men da der ikke er stævner eller lejre, ser sejlerne ikke grund til at melde sig ind.

Er I tilfredse med jeres hjemme- og Facebookside?
Niels: - Blandt andet Dansk Sejlunion har rost vores hjemmeside, der er rimelig informativ og nem at navigere på. Du kan eksempelvis finde et årshjul, der giver viden om klassens løbende aktiviteter. Der mangler måske nogle trimguids, men det er til dels med vilje, da vi hellere ser, at sejlerne kommer til os, deltager i træninger og lignende. 

Bo: - Selvom mange er meget imod Facebook, oplever vi, at platformen er enormt effektiv, når nyheder og information skal ud til sejlerne. Når vi ligger noget ud, går der typisk et par dage, så har over 500 set opslaget, utrolig effektivt.

Om Zoom8:
Længde: 2,6 m

Bredde: 1,4 m

Vægt (min.): 50 kg

Storsejl: 4,9 m2

Hjemmeside / Facebook: www.zoomriders.dk / Zoom8 Denmark (FB)

Blå bog om formanden og landstræneren:
Navn: Niels Vinding og Bo Jarvig

Alder: 51 år og hemmelig...

Beskæftigelse: Økonom (Niels) og skorstensfejer (Bo)

Sejlklub: Yachtklubben Furesøen (Niels) og Kaløvig Bådelaug (Bo)

Artikel er tidligere bragt i 2021

Motor
content-loader
content-loader
content-loader