Gå til hoved-indhold
Lystfiskeri
Besætningen på Havørnen kontrollerer et fiskefartøj nær Sydfyn. Foto: Søren Stidsholt Nielsen, Søsiden, Fyns Amts Avis

Reportage: Fiskeristyrelsen kontrollerer kuttere i Det Sydfynske Øhav

Hvad bliver der tjekket - og hvordan udvælges fiskere til kontrol? Fyns Amts Avis skriver om kontrolskibet Havørnen, der er på opgave i 2022.

Af Søren Stidsholt Nielsen, Søsiden, Fyns Amts Avis |

Efter sejlads fra overnatningshavnen Rudkøbing krydser fiskerikontrolskibet Havørnen Lunkebugten og står vestud af Svendborgsund.

Søsiden på Fyns Amts Avis skriver i 2022 om denne dags kontrolsejlads i Det Sydfynske Øhav, som vi har fået lov at skrive om her på Motorbaadsnyt.dk.

Tilfældig trækutter i sigte

I farvandet nordøst for Avernakø/Korshavn spotter avisens udsendte fra Havørnens kommandobro en lyseblå trækutter i gang med trawlfiskeri.

Ude på agterdækket klargør skibsassistenterne Rene Sandholt Jensen og Torben Højrup Havørnens hjælpefartøj, en RIB med indenbordsmotor.

- Vil du med derover, lyder tilbuddet til avisens udsendte.

- ”Ja tak” - og så på med termodragt, redningsvest og hjelm. Heldigvis er fotogrejet sprøjtetæt.

RIB’en søsættes over Havørnens udklappede agterende. På dagens moderate bølger drøner vi over til fiskekutteren MI 222 Carola af Strib. Forinden er der fra Havørnen taget radiokontakt til kutteren og varslet et kontrolbesøg.

- Vi aftaler også, at vi er der, når han hiver trawlet op, siger skibsfører Bjarne Baagø Beck.

- Intet at komme efter

Fiskeskipper Johnny Mogensen fra Fredericia tager pænt imod kontrolbesøget. Med om bord på kutteren har Torben Højrup blandt andet elektronisk målegrej til kontrol af maskestørrelser.

Mens trawlets skovle og net tages om bord, kontrolleres fangsten i dækkets lastrum. Eksempelvis en skrubbe på størrelse med et toiletbræt. Set fra kontrollens synspunkt klarede den frisag ligesom alt andet om bord.

- Det foregik meget gemytligt. Der var intet at komme efter, fortæller Torben Højrup i RIB’en på vej retur til ”moderskibet”.

Om bord på Havørnen indtastes som afslutning på missionen alle data for kontrolbesøget, heriblandt fangst, position og fiskenet. Materialet vil indgå i statistik fra lignende kontrol med styrelsens øvrige to skibe, den mindre Havternen og den større Vestkysten.

Digitalt usynlige

Fiskefartøjers hestekræfter interesserer også fiskerikontrollen. Som en slags beskyttelse af fiskere i de indre farvande mod besøg af muskuløse fartøjer fra ikke mindst Nordjylland, er maksimalt tilladt motoreffekt 300 hk.

- Vi har kørt nogle kampagner. Der er ikke så meget af det mere.

Den navigationskyndige vil måske spørge, om fiskerne ikke bare på positionsgiveren AIS kan se, at fiskerikontrollens skib er i farvandet, og så agere efter det.

Svaret er, at det kan fiskerne ikke. Det skyldes, at kontrolskibene er undtaget for de ellers pligtige AIS-signaler. De er med andre ord digitalt usynlige.

- Det giver jo mindre mening, hvis fiskerne i god tid kunne se, at vi er i farvandet, påpeger Bjarne Baagø Beck.

Helt digitalt usynlige for alle er kontrolskibene dog ikke. Fra skibene udsendes hver anden time et signal, der kan opfanges hos søredningscentret JRCC samt i Fiskeristyrelsen.

Se hele reportagen med billeder hos Fyns Amts Avis her.

Kilde: Søsiden, Fyns Amts Avis

Motor
content-loader
content-loader
content-loader