Gå til hoved-indhold
Kapsejlads
Beluga fik en god start med Anders Johansen. Foto: Claus Nicolajsen, Silverrudder
Kapsejlads

Anders Johansen sejrede i Silverrudder i sin hotte JPK 10.30 på 19 timer og 51 minutter

Den erfarne solosejler Anders Johansen fra Vejle vandt sin start i Silverrudder i sin JPK 10.30 i en flot tid. Få her arkitekten og sejlerens beretning rundt om Fyn. Det var noget af et slid at vinde og med mange udfordringer, især med flyvesejlene.

Af Troels Lykke |

Anders Johansen har skrevet om sin tur på JPK 10.30erens facebook-side Beluga Sailing. Minbaad.dk har nu fået lov til at bringe beretningen:

For 10. gang

Beluga starter fredag kl 11 i klasse medium -sammen med 137 andre solosejlere. Ruten og reglerne er enkle - hvem kommer først rundt om Fyn? Ingen bøjer skal rundes og banen afkortes ikke. Det er mit silverrudder nr. 10 - sidste år endte, de fleste bekendt, med at Beluga blev slæbt i nødhavn af søredningen i Juelsminde pga en rorskade midt om natten i meget frisk vind.

Sommerfugle

Selv om det er 10 gang, er der sommerfugle i maven. Starten er kompliceret -rent manøvremæssigt. 138 både flokkes i et meget snævert og strømfyldt snoet sejlløb med grundt vand til begge sider, om at få den bedste start. Kommer man for tidligt over linien er det for farligt at vende om, man får i stedet 30 min straf. Solosejlerens krop og psyke er på overarbejde.

Alle snore skal strammes på samme tid og man skal helst undgå ulykker, sammenstød og grundstødninger -men selvfølgelig helst få en skudstart. Fornuftige formaninger og egne planer om en stille og rolig start går let i glemmebogen, når nedtællingen er igang og sejlene slår i vinden.

Hvilket sejl?

Solosejladsen handler i høj grad om det rigtige sejlvalg. Der er ikke uanede ressourcer til rådighed. For mange sejlskift koster på energien. Mine sommerfuglene kredser om hvilket forsejl Beluga skal starte med. Kommer man sidst ud af hullet, er man let 15-20 min bagefter. 138 både er langt når sundet er smalt.

Beslutningen bliver at starte med fok/storsejl, da jeg vurderer, at vinden bliver for spids til flyvesejl et par steder. Det koster lidt på topfarten men giver bedre manøvremuligheder. Den største genakker gøres klar på dækket til at blive sat så snart jeg er ude af sundet. Vinden er frisk, sandsynligvis 10-12 ms uden for sundet, så jeg satser på en genakkersætning, bomning før thurø og fuld fart mod storebæltsbroen.

Starten

De fleste er lidt nervøse og starter konservativt, men det viser sig 3 min før skuddet at startzonen (motor forbudt) næsten er tom for både. Beluga finder en god plads og får en meget fin start. Bare fuld gas og undgå grundstødning.

Vi er 4 ens JPK 10.30 med i år. Rigtig godt. De tre andre er tyske. 2 min efter start ligger jeg lige bag en af de skarpeste 10.30 konkurrenter -tyske Lightworks, som satser hårdt med code zero i det snoede sund. Han accelerer hurtigt, tager føringen men pludselig glider sejlet 5-6m ned og ryger halvvejs i vandet. Han må på dækket for at redde situationen og et stenkast senere står lightworks på grund i pålandsvind…

Fuld gas

Vel ude af sundet skal genakkeren op -eller skal den? Ingen andre sætter flyvesejl. Vinden er frisk og strækket til Thurø Rev, hvor der skal bommes, er kort. I fællesskabets ånd (eller noget) følger jeg trop. 10 min efter bomningen ved bøjen har stadig ingen sat flyvesejl.

Kom nu da! Jeg tager en hurtig beslutning, der får afgørende betydning for resultatet. Den store genakker byttes ud med den lille. Det bliver et fantastisk ben til storebæltsbroen. Hu hej hvor det går. Båden planer 10-16 knob mens vandet sprøjter ud til siderne. Både kurs og mundvige peger opad.

Lidt ro på

Efter broen spidser vinden til og strømmen er stadig modgående. Vinden flover og det bliver til mange kryds tæt under land -ikke mere hektisk end der er tid til at lave et varmt måltid mad.

Det lykkes at få Beluga til at krydse godt i let vind og fortsat avancere i feltet. Jeg runder Fynshoved i dagslys og krydser videre over nordfyn i tiltagende vind. Det kan vi godt li. Ved rundingen af Æbelø drejer vinden med, så jeg lige akkurat kan holde op til Strib fyr op. Vi blæser gennem Lillebælt i mørket med 2-3 knobs medstrøm.

Bomningen

Kort efter Fænø sætter jeg den store genakker. Både vind og Belugas fart er for opadgåedne i retning mod Lyø. Nogen har vækket sommerfuglene igen. Ved Lyø skal der bommes i mørket. Vinden er øget til 11-12 ms. Jeg sender en venlig tanke til krofatter på Lyø, men det hjælper ikke. Beslutningen presser på. Skal jeg bjærge genakkeren i stedet for at bomme? Skal, skal ikke.

Det ender med en bomning. Den kunne have sat en stopper for min sejlads -sejlet snor sig om forstaget og revet ved Lyø nærmer sig alt for hurtigt. Noget rigtig lort. Hvem fandt på ideen om solosejlads!! En sjælden kombination af held, mirakler og turbulens redder mig. Pludselig folder sejlet ud med et smæld og båden springer afsted. Hurra, livet er godt igen.

Næste bomning skal ligge om 10 min. Det bliver et nej. Jeg bjærger genakkeren, sunder mig lidt og sejler butterfly et stykke tid. Der er kun et problem. Det går for langsomt. Jeg kan se lanterner nærme sig bagfra og på tractrac ser jeg, at det er mine værste konkurrenter -heriblandt 2 stk jpk`s.

Tiden står stille

Tag dig sammen mand. Der er kun 12-15 sømil til mål. Op på hesten igen, mere sejl op. Det hjælper. Farten øges og i næste sving kan jeg se svendborgsund broen, men een båd kommer stadig nærmere. Det virker som om den flyver over vandet. Vinden flover og nu er modstrømmen en faktor.

Der er kun få sømil til mållinen - jeg kan næsten se den. Tiden begynder at gå i stå. Det bliver 200m ad gangen -alt andet er uoverskueligt. Jeg får næsten tunnelsyn men også nye kræfter. Sejler ind på lavvands områder, hvor jeg aldrig har sejlet før. Helt ind til kanten af 2m kurven. Morgengryet kommer og jeg ser at det er polske Thomasz i Black Caravela som nærmer sig.

De øvrige sakker lidt bagud. Vi snegler os under broen, skubbes sidelæns når den dybe sejlrende krydses og bommer en del gange. Linien ligger 300m fremme, Thomasz angriber med et par bomninger og jeg må følge med. Sidste bomning før mållinien fisker mit skøde i forstaget og jeg må løbe på dæk for at få det fri. Han er kun 30m bag mig, hvem får vindpustet? Det lykkes. Truttet lyder. Jeg har gummiben. YES.

Inde i havnen giver vi hinanden high-five. Tak for kampen og go stil.

Det bliver til 2 timers adrenalintur op og ned af broerne + 4 timers søvn og en dieseltankning før jeg sætter kursen mod Vejle. Er træt da jeg lander på bro 5 kl 02. Men glad.

Det er altid en fornøjelse at deltage i Silverrudder. Jeg møder mange gamle og får nye sejlervenner og denne gang var vi 3 Vejle både afsted! Mon ikke der bliver en tur rundt om Fyn næste år.

Anders Johansen, Vejle

NB. Yngste mand der fuldførte Silverrudder var 16 år.

Gense livestreaming fra starten - se flere billeder fra fotograf Claus Nicolajsen: www.facebook.com/silverrudder - Resultater: www.silverrudder.com/

Motor
content-loader
content-loader
content-loader