Gå til hoved-indhold
Kort Nyt
Foto: A.P. Møller - Mærsk.

Grønne containerskibe fra Mærsk får et anderledes udseende

Nybygningerne vil kunne tage 16.000 containere. Selvom skibene er en smule mindre end Hong Kong-klassen, er det alligevel 1.000 flere container, end hvad Hong Kong-skibene kan have ombord. De nye skibe vil derfor bruge omkring 20 procent mindre brændstof per container.

Af Troels Lykke |

Når Mærsk-skibe i fremtiden glider hen over verdenshavene, kommer det til at se helt anderledes ud.

For den danske virksomheds nye grønne skibe bliver designet på en ny måde og vil mere ligne krydstogtsskibe.

Nye billeder fra Mærsk, der med Maersk Line har verdens største containerrederi, viser, hvordan broen og beboelsesområdet vil blive flyttet helt frem i skibet, mens skorstenen bliver placeret i den ene side bagest på skibene.

- Vi er meget glade, når sådan noget som det her lykkes. Vi har arbejdet på det her i lang tid, og vi føler virkelig, at det her en ny milepæl i skibsdesign, siger Palle Laursen, teknisk chef i Mærsk. 

Det skriver Berlingske Tidende.

16.000 containere ombord på et mindre skib

Mærsk har for nylig bestilt otte kæmpeskibe, der skal sejle på det mere klimavenlige metanol. Alle de skibe vil blive bygget efter det nye design.

Skibene vil kunne tage 16.000 containere. Dét selvom de er en smule mindre end den såkaldte Hong Kong-klasse, som er en af Mærsk-flådens arbejdsheste, der kan have 1.000 færre containere ombord end de otte nybygninger.

Det betyder, at de nye skibe vil bruge omkring 20 procent mindre brændstof per container.

Kilde: Berlingske Tidende

Motor
content-loader
content-loader
content-loader