Gå til hoved-indhold
Tur
33 fods Humle ved en klippeø, som vi havde helt for os selv. Foto: Cille Rosentoft
Tur
Cille og skipper er nu i ens sejlerhabit fra italienske SLAM.

Sommerblog fra Familien Rosentoft: En frivillig tur i skilsmisse Göta Kanalen med 58 sluser

Selve Göta kanalen strækker sig fra Mem-Sjötorp og er 190 km lang - 102,6 sømil. For vores båd på 33 fod koster det 8.700 svenske kroner for hele kanalen inkl. Trollhätta kanal, som er det sidste stykke til Göteborg.

Af Cille Rosentoft |

Familien Rosentoft er på seks ugers sejlerferie med skiftende mandskab ombord. De der teenagebørn hopper til og fra - og det kan lade sig gøre, fordi familien sejler i Sverige igen i år.

Første del af turen har været fra Danmark til Stockholms skærgård og videre til Stockholm.

Næste del er skærgården og de mange smukke øer. Derefter sejler familien i Göta kanalen og sidste stræk er fra Göteborg og hjem til Svanemøllen. Vi følger med, når Cille Rosentoft blogger om turen. De er nu nået til den første del af Göta kanalen.

Familien består af: Christian Rosentoft 44 år, Cille Rosentoft 43 år, Gustav Rosentoft 19 år, Bertram Rosentoft 16 år, Liva Rosentoft 12 år, Sylvester Rosentoft 4 år og hunden Maggie på 3 år.

Stockholm, Vasamuseet og klippeøer

Stockholm var ligeså smuk, som vi havde forestillet os og vi nåede både Vasamuseet, gåture i Gamla Stan og badetur midt i byen.

Variationen mellem ø-livet og storbylivet passer os så godt og det er netop i kombinationen, vi har allerstørst glæde af den frihed, som sejlerlivet giver os. Vi kan flytte os, når det bliver for meget og blive, når vi endnu ikke har fået nok.

Efter fire dage i Stockholm, satte vi to teenagere på et tog hjem til København og begav os ud på nye eventyr og klippeøer. Vi var nu kun fire mennesker og en hund ombord og selvom det begrænser madlavning og opvask, så er det også lidt tomt, når familien på den måde er amputeret!

Første stop var endnu en gang Dalarö, hvor vi grillede på broen og lå i læ for et kæmpe lokalt tordenvejr, som ramte kort efter vi havde lagt til på broen.

Dagen efter sejlede vi til Krokholm og lagde til ved en klippe. Øen var dækket af blåbær og vi plukkede en masse, så vi både havde til at putte i pandekagerne og yoghurten næste morgen. Badeture fra klipperne og båden og følelsen af, at være helt alene i verden.

Når vi ligger ved sådan en klippeø, bliver vi kreative med mad på samme måde, som da vi sejlede i Caribien. Hvad har vi ombord? Og hvad kan vi fremstille af de ingredienser? Vi er blevet så glade for vores Omnia ovn, som kan bruges til at trylle rester om til virkelig lækre måltider.

Efter at have levet ø-livet i en lille uges tid med stop ved de øer, som kaldte på os, begyndte vi for alvor turen mod Göta kanalen. Alle ombord glædede sig til noget helt nyt. Ingen af os er ægte på hjemmebane i forhold til sluser og kanalsejlads, men alle ombord var klar på at tage udfordringen op.

Velkommen til skilsmisse-kanalen

Hej og velkommen til Skilsmisse-kanalen” Nogenlunde sådan blev vi mødt af en sejler, da vi lagde til ved den lille ventebro i Mem. En ventebro, hvor vi skulle ligge natten over, inden vi morgenen efter kunne sejle ind i den første sluse og begynde vores eventyr i Göta kanalen.

Jeg må indrømme, at jeg ikke var helt kæk, da jeg gik til køjs den aften. Skilsmisse-kanalen … hvem vover sig dog frivilligt derind?

Jeg kom i tanke om vores start på sejlerlivet, hvor min kære skipper råbte ordrer til mig, som jeg næsten hver eneste gang misforstod og jeg troede at han skældte mig ud. Indtil det gik op for mig, at han råbte, for at være sikker på, at jeg kunne høre ham. Det tog os et par år, at finde en måde at kommunikere på, så jeg ikke havde lyst til at hoppe på det næste tog hjem og så skipper kom igennem med sine beskeder og fik os sikkert ind eller ud af havnen.

Det blev en lidt lang nat og vi havde begge spekuleret en del over det i løbet af natten. Vi har prøvet sluser før - med stor succes - men vi har aldrig prøvet sluser i det omfang, som vi skulle i gang med i Göta kanalen.

Morgenen kom og vi gjorde os klar med et set-up, der gjorde det muligt for os at være fleksible i forhold til beliggenhed i slusen. Vi holdt et kort morgenmøde, som mest af alt handlede om, at vi ikke skulle blive uvenner og ikke måtte råbe. Derudover satte vi ord på hvad rollerne ombord var.

Sluse-mestre! Og ingen skilsmisse i denne omgang.

Slusen åbnede og vi var klar! Skipper sejlede ind og smed mig af, så jeg kunne gå i land med linerne. Det hele spillede og vi lå hurtigt klar til at stige de to meter, som slusen kunne få os til. Men det der med skilsmisse-kanalen har måske alligevel noget på sig, hvis ikke man har fået opbygget en ordentlig kommunikation ombord. Vi er allerede stødt på mange både, hvor skipper får råbt lidt rigeligt af sin besætning i land. Det er underholdende for alle andre i slusen, men også ret trist at være vidne til.

Nu er vi nået til Motala. Vi er sejlet 88,5 meter over havets overflade. På det højeste punkt er der 91,8 meter - så vi er nået langt. Vi har heldigvis to store søer foran os og en en masse sluser ned.

Indtil videre har vi sejlet i 37 sluser og vi har styr på det. Vi ved hvilke både, vi helst ikke vil i sluse med. Det er dem, der har virkelig mange skrammer på siderne og alle udlejningsbådene, der tydeligvis ikke har kontrol over deres båd.

Vi har prøvet en slusetrappe med syv trin i Berg og en sluse med fem trin i Borenshult. Vi har sejlet i snævre kanaler med køer og får på begge sider og under 20 broer. Vi har jagtet moules frites siden vi tog fra Stockholm - stadig uden held. Vi har fejret bryllupsdag og engang imellem savnet roen uden en tændt motor. Vi har haft hedebølge og uvejr og oplevet sommerglade mennesker og desværre også en drukneulykke i sluserne ved Berg.

Kanalsejlads byder på lidt af hvert. Og det kan vi godt lide. Det er sjovt med børn og det er fedt, at alle kan bidrage i sluse-arbejdet.

Om to dage samler vi tre teenagere op i Karlsborg. Så bliver vi syv mennesker og en hund ombord på 33 fod. De har heldigvis et telt med. Men vi krydser fingre for godt vejr, så vi mest kan opholde os udenfor.

Vigtigste læring i Göta kanalen

Vores vigtigste læring indtil videre er, at det er godt at lave et sluse set-up, så du kan have en hvilken som helst beliggenhed i sluserne. Vi har mødt både, som holder fast på kun at ville ligge enten styrbord eller bagbord eller kun vil være bagerst. Det giver mere ventetid og betyder at sluserne ikke altid kan fyldes op.

Vi har prøvet det hele og har også haft en dag, hvor vi var helt alene i sluserne. Med det rigtige set-up, der gør det muligt at skifte side lynhurtigt, har vi næsten ikke oplevet ventetid - på trods af at det er højsæson.

Fakta om Göta kanalen:

Selve Göta kanalen strækker sig fra Mem-Sjötorp og er 190 km lang - 102,6 sømil.

For vores båd på 33 fod koster det 8700,- svenske kroner for hele kanalen inkl. Trollhätta kanal, som er det sidste stykke til Göteborg.

Når du har betalt for adgang til Göta kanalen, er der fri adgang til havne og faciliteter i kanalen. Du må opholde dig i fem nætter pr havn.

Du skal igennem 58 sluser i Göta kanalen og seks sluser i Trollhätta kanal.

Max mål for både:

Længde 30 meter

Bredde 7 meter

Dybde 2,82 meter

Højde 22 meter

Motor
content-loader
content-loader
content-loader