Gå til hoved-indhold
Kort Nyt
På denne båd, som Lars T. Olsen fra baadtjek.dk gennemgik blev der fundet flere fejl, der betød prisnedslag. Foto: Troels Lykke
Kort Nyt

Bådkøb er en mild form for sindssyge - brug derfor en bådkonsulent til at tjekke brugt båd

Det siger bådkonsulent Lars T. Olsen fra Baadtjek.dk i Dragør. Vi har interviewet eksperten, der forklarer, at der kan findes mange fejl, når der handles brugt båd - også ting som andre ikke ser. Konsulenten tjekker blandt andet styrkeforhold, ventiler, skotter, bundstokke og fugt.

Af Troels Lykke |

Den erfarne båddesigner og -konsulent Lars Olsen fra Dragør skriver blandt andet på sin hjemmeside Baadtjek.dk om, hvorfor man skal bruge en fagperson til at tjekke båden, før kontrakten underskrives:

- Det kan for eksempel være et osmosetjek, en udvendig gennemgang, prøvesejlads, en totalbesigtigelse eller blot en gennemgang af de medfølgende dokumenter, inden en handel afsluttes. Vi kan ligeledes assistere med at checke, om båden er lovpligtigt korrekt CE-mærket, lave tonnagemålebrev, hvis det kræves, at båden skal i Dansk Skibsregister samt hjælpe dig med at udfylde diverse formularer i forbindelse med registering i Skibsregisteret.

Koster op til 8.000 kroner

Til Minbaad.dk forklarer Lars Olsen videre om, hvorfor en bådkonsulent er klog at bruge, selvom det typisk koster mellem 6 og 8.000 kroner. Penge, der ofte kan være godt givet ud:

- Det er ikke altid, at man får alt at vide om båden, du køber af sælger, eller måske ved sælger ikke, hvad der kan være galt med båden. Derfor er det godt at have en med på sidelinjen ved et bådkøb af en brugt båd. Vi giver en neutral vurdering af båden, lover Lars Olsen.

Da vi var på Ishøj Havn havde Lars Olsen tjekket en ældre sejlbåd, hvori han fandt flere fejl. Blandt andet ved motoren, men også andre ting fik den nye, letlandske køber at vide, hvilket gav et prisnedslag til den udenlandske køber.

Tjekker revner fra grundstødninger

Også bådens styrkeforhold, ventiler, skotter og bundstokke blev tjekket, ligesom båden, da den var på land, blev undersøgt for revner, der kunne stamme fra grundstødninger. 

Med fugtighedsmåler blev der ligeledes tjekket for osmose, altså små blærer i laminatet, der kan blive en dyr omgang, hvis det skal fikses:

- Det koster mellem 3.000 og 7.000 kroner per kvadratmeter at udbredre en osmoseskade, påpeger Lars Olsen og fortsætter:

- Vi oplyser køber om, hvad der er galt med båden. Vi gør det på en neutral måde. For det er jo sådan, at bådkøb er en mild form for sindssyge, hvor køberen ikke altid opdager de dårlige detaljer, lyder det.

Motor
content-loader
content-loader
content-loader